• nikon/

Nikonin vaihto-objektiivikameroiden NIKKOR-linssien kokonaistuotanto on saavuttanut 70 miljoonan rajan

18. kesäkuuta 2012: Nikon ilmoitti tänään, että vaihto-objektiivikameroiden NIKKOR-linssien kokonaistuotanto saavutti 70 miljoonan kappaleen rajan kesäkuun alussa 2012. Luku on noussut viidellä miljoonalla sen saavutettua 65 miljoonaa lokakuussa 2011. Lisäksi Nikonin kehittämällä automaattitarkennuksen SWM-ultraäänimoottorilla varustettujen AF-S-linssien kokonaistuotanto on saavuttanut 30 miljoonan kappaleen rajan.

Nikon on jatkanut uusien tuotteiden kehittämistä NIKKOR-merkkinimellä 65 miljoonan valmistetun kappaleen rajapyykin rikkouduttua vuonna 2011 ja on tuonut markkinoille neljä 1 NIKKOR -linssiä, joissa on yksinkertainen suunnittelu monissa väreissä ja jotka on tarkoitettu kompakteille ja kevyille Nikon 1 J1- ja Nikon 1 V1 AC-IL -järjestelmäkameroille – Nikon 1 -sarjan kahdelle ensimmäiselle mallille. Lisäksi Nikon julkaisi uudet FX-kokoon soveltuvat NIKKOR-linssit, jotka maksimoivat sellaisten huipputehokkaiden kameroiden, kuten uuden D-SLR-luokan D4-lippulaivakameran ja D-SLR-luokan 36,3 miljoonan pikselin D800- ja D800E-kameroiden potentiaalin.

30 miljoonaa SWM-ultraäänimoottorilla varustettua NIKKOR-linssiä
SWM-ultraäänimoottori on Nikonin kehittämä automaattitarkennukseen tarkoitettu ultraäänimoottori. Nikonin SWM-ultraäänimoottori muuttaa ultraääniaallot kierteiseksi energiaksi, joka kohdistaa optiikan. Tämä mahdollistaa erittäin sujuvan, hiljaisen ja mukavan automaattitarkennuksen. Ensimmäisiä linssejä, joissa Nikon käytti SWM-ultraäänimoottoria, oli Ai AF-S NIKKOR 300mm f/2.8D IF-ED, joka julkaistiin vuonna 1996. Tämän jälkeen SWM-ultraäänimoottori on sisällytetty 60:n[1] eri linssiin. Linssejä on kaiken tyyppisiä aina erittäin laajakulmaisista DX- ja FX-koon supertelekuvauslinsseihin, zoom-linsseihin ja jopa mikrolinsseihin. Moottoria käytetään yli 90 %:ssa tällä hetkellä tuotetuista NIKKOR-linsseistä.

NIKKOR-merkki
Nikonin linssien merkkinimenä NIKKOR on tullut tunnetuksi huipputehokkaista, laadukkaista SLR-linsseistään. NIKKOR-nimi tulee siitä, kun kirjain ”R” lisättiin sanaan ”Nikko”. ”R”:n lisääminen oli tavallista valokuvalinssien nimeämisessä silloin, kun nimi luotiin. ”Nikko” puolestaan on länsimaisilla kirjaimilla kirjoitettu versio Nippon Kogaku K.K. -yrityksen nimen

japaninkielisestä lyhenteestä. Ilmakuvaukseen tarkoitettu suurikokoinen linssi julkaistiin nimellä Aero-NIKKOR vuonna 1933.

NIKKOR on aina ollut aikaansa edellä. Vuonna 1968 julkaistu OP Fisheye-NIKKOR 10mm f/5.6 -kalansilmäobjektiivi oli ensimmäinen SLR-kameraobjektiivi, jossa käytettiin asfäärisiä elementtejä. Lisäksi viimeisimmille SLR-kameroille tarkoitetut NIKKOR-linssit hyödyntävät useita Nikonin omia, uraauurtavia teknologioita, mukaan lukien nanokidepinnoitetta, joka lähestulkoon poistaa linssin sisäiset heijastukset laajalla aaltopituusalueella.

Nykyinen NIKKOR-linssivalikoima Nikon SLR- ja Nikon 1 -järjestelmäkameroilla tarjoaa laajan valikoiman linssejä, mukaan lukien kalansilmäobjektiivit, erittäin laajakulmaisista supertelekuvaus-, mikro- ja PC-E-linsseihin perspektiivin korjauksella.

Lisätietoja Nikonin palkituista tuotteista saat osoitteesta www.europe-nikon.com

[1] SWM-ultraäänimoottorilla varustettujen, tällä hetkellä saatavien NIKKOR-linssien kokonaismäärä (14.6.2012).

Yhteystiedot:
Markkinointi