”Kuivauskaapit maksavat itsensä takaisin kahdessa vuodessa”

Kehityssuunta on selkeä: yhä useampi kunta investoi Nimon lämpöpumpputekniikkaan

Gävlen kunta kääntyy nyt Nimon ja Cylindan puoleen vaihtaakseen koulujensa ja päiväkotiensa vanhat kuivauskaapit täysin uusiin lämpöpumppukäyttöisiin ja energiatehokkaisiin malleihin. Yli 200 yksikön asennustyöt ovat täydessä käynnissä.

– Lämpöpumpputekniikkaan perustuvat kuivauskaapit ovat osa Gävlen kunnan ympäristö- ja energiansäästötyötä. Olemme olleet tiiviisti yhteydessä Karlstadin kuntaan, joka on asentanut kuivauskaappeja useisiin kouluihin, ja heillä oli niistä pelkästään myönteistä sanottavaa, sanoo Gavlefastigheterin käyttöpäällikkö Håkan Johansson.

Gävle liittyy nyt kaikkien muiden kuntien joukkoon, jotka sekä ympäristön että lompakon säästämiseksi investoivat Nimon ja Cylindan energiatehokkaisiin kuivauskaappeihin. Gavlefastigheter arvioi tuotteen asentamalla kuivauskaapin yhteen kunnan päiväkodeista. Tämä arviointi yhdessä Karlstadin kunnalta saadun positiivisen palautteen kanssa sai valinnan kohdistumaan Nimon lämpöpumppukäyttöisiin kaappeihin.

– Energiankulutuksen vähentäminen ja vanhojen kuivauskaappien korvaaminen ovat etusijalla, mutta näemme kaapit myös sijoituksena. Laskelmamme osoittavat, että jokainen kaappi maksaa itsensä takaisin runsaassa kahdessa vuodessa vähentämällä energiankulutusta. Siksi tavoitteeksi on asetettu vielä sadan kaapin vaihtaminen ensi vuoden aikana, sanoo Håkan Johansson.

Kaappeja asennetaan parhaillaan kouluihin ja päiväkoteihin eri puolilla Gävleä. Suurin tilaus käsitti 213 Eco Dryer HP 2.0 -kaappia, mutta kuten sanottua, lukumäärä voi tästä vielä kasvaa.

– Huomaamme selvästi, että kiinnostus tämäntyyppisiin ympäristöystävällisiin tuotteisiin on kasvussa. Kaappien tuoma energiansäästö on merkittävä, joten niistä on tulossa luonnollinen osa yhä useamman kunnan ympäristö- ja ilmastotyötä. Se on energiaviisas sijoitus tulevaisuuteen, ja siihen kunnat ovat entistä valmiimpia käyttämään rahaa, sanoo Cylindan myyntipäällikkö Marcus Ödmark.

Nimolle Gävlen tilaus on valtava voimannäyte: yksi kunta lisää, joka energiansäästösyistä valitsee yrityksen uudet lämpöpumppukäyttöiset kaapit.

– Energiavirasto on jo aikaisemmin todennut, että Ruotsin päiväkodit ja vapaa-ajankodit voivat säästää jopa 29 miljoonaa kruunua vuodessa asentamalla lämpöpumppukäyttöiset kaappimme. Kun siihen lisätään energiansäästön tuoma pienentynyt ympäristövaikutus, tästä on huomattavaa hyötyä kaikille osapuolille, sanoo Nimon toimitusjohtaja Timo Taiminen.

Eco Dryer 2.0 HP:tä valmistaa Nimo ja myy Cylinda nimellä TS 190VP ECO.

Nimon uutishuone

Lisätietoja
Timo Taiminen, toimitusjohtaja Nimo, +46 506 488 05, timo.taiminen@nimoverken.com
Magnus Sjöbäck, tiedottaja Nimo, +46 704 45 15 99, magnus.sjoback@nimoverken.com