- parhaat mukaan Dubain 24 h -kestävyysajokilpailuun 2009

PlayStation, Nissan ja Gran Turismo 5 Prologue™ järjestävät uudenlaisen autokilpailun, GT Academyn. Kyseessä on eurooppalainen kahdeksan kuukautinen kilpailu, jossa yhdistyvät virtuaalinen ja todellinen kilpa-autoilu. Virtuaalisen kilpailun kaksi parasta pääsevät neljän kuukauden pituiseen ajokoulutukseen. Kilpalisenssin suoritettuaan he pääsevät mukaan Dubaissa tammikuussa 2009 järjestettävään 24-tunnin kestävyyskilpailuun Nissan 350Z-tiimin jäsenenä.

GT Academy perustuu PlayStationin ja Nissanin pitkäaikaiselle yhteistyölle, joka käynnistyi Nissanin ja Gran Turismon kehittäneen Polyphony Digitalin välisestä yhteistyöstä. Nissan on tukenut pelin huippurealistisen ajosimuloinnin kehitystyötä tarjoamalla kehittäjien käyttöön autoja, kilpa-ajajia ja palautetta. Uusimmassa, PLAYSTATION®3 (PS3™) konsolille julkaistussa Gran Turismo 5 Prologue -pelissä Nissan GT-R ja seitsemän muuta Nissan-urheilumallia on mukana 71 urheiluauton kisassa.

– Gran Turismo kuuluu viime vuosikymmenen menestyneimpiin globaaleihin pelilisensseihin. Se on tunnettu realismistaan, laadukkaasta suunnittelustaan ja auton mallintamisteknologiastaan. Pelien, Gran Turismo -televisiokanavan ja viimeisimpänä GT Academy -tapahtuman ansiosta PlayStation on nyt osa globaalia moottoriurheiluyhteisöä. Tapahtuma yhdistelee todellista ja virtuaalista kilpailumaailmaa: se on äärimmäinen testi, joka mittaa virtuaalisten kilpa-ajajien valmiuksia kilpailla ympäristössä, jossa ei ole mahdollisuutta aloittaa ajoa uudelleen, kertoo Sony Computer Entertainment Europen pääjohtaja David Reeves.

Yritysten roolit vaihtuivat kuitenkin vuonna 2007, kun Nissan kutsui Polyphony Digitalin suunnittelemaan käyttöliittymän GT-R:n ajotietokoneeseen. Autoteollisuudessa uraauurtavaksi luonnehditun yhteistyön tuloksena on syntynyt monitoimimittari, jonka avulla kuljettaja voi seurata tietoja auton suorituskyvystä ja eri järjestelmistä.

– Iloitsemme mahdollisuudesta hyödyntää Nissanin ja Sony PlayStationin välistä tiivistä yhteistyötä. Tämän kilpailun palkinto on ainutkertainen mahdollisuus kilpa-ajosta innostuneille, ja se tuo peli- ja kilpailumaailmat entistä lähemmäs toisiaan. Odotamme innolla uusia kuljettajia tiimiimme Dubain kilpailua varten, kertoo Nissan-yhtiöiden yritysviestintäjohtaja Simon Sproule.

GT Academy -kilpailut alkavat kansallisen tason GT5 Prologue -verkkoturnauksilla PLAYSTATION®Network -verkossa kesäkuun alussa. Online-turnaukseen osallistuminen edellyttää, että osallistujat rekisteröityvät PS3-konsoleillaan PLAYSTATION®Network (PSN) -verkkoon.

PS3-konsolille julkaistua Gran Turismo 5 Prologue -peliä on julkistamisen jälkeen myyty yli miljoona ja Gran Turismo -sarjan kaikkia pelejä yli 50 miljoonaa yksikköä ympäri maailmaa.

PlayStation-tuotteista osoitteista: www.playstation.com ja www.scee.presscentre.com.
Nissan Nordic Europe Oy - SUOMI, viestintäpäällikkö Stana Porvali,
sporvali@nissan-europe.com, puh. 010 770 5162