Ensimmäinen LEAF luovutettiin Espoon kaupunginjohtaja Jukka Mäkelälle

Nissan LEAFin myynti alkoi maanantaina 2.4.2012 ja ensimmäinen auto luovutettiin tänään Espoon kaupunginjohtaja Jukka Mäkelälle.

Espoon kaupunki on jo parin vuoden ajan edistänyt aktiivisesti sähköautoilun edellytyksiä. Lähiaikoina Espoossa otetaan mm. pilottikäyttöön ensimmäiset yleisesti liikennöivät sähköbussit.

”Espoossa on useita yleisiä sähköautojen latauspisteitä. Kotitalouksille on kehitetty helppo ratkaisu oman lämpötolpan muuttamiseksi latauslaitteeksi. Espoon kaupungin varikolla autoja ladataan aurinkopaneeleilla tuotetulla sähköllä. Pidän todella tärkeänä sitä, että Suomen kuusi suurinta kaupunkia ovat päättäneet yhdessä kannustaa omalla esimerkillä kaikkia kuntia konkreettisiin ilmastotekoihin myös liikenteessä”, sanoo kaupunginjohtaja Jukka Mäkelä.

”Meille on suuri kunnia, että kaupunginjohtaja valitsi uudeksi työsuhdeautokseen Nissan LEAFin”, sanoo Staffan Johansson, maajohtaja Nissan Nordic Europelta. ”LEAFin myynti käynnistyi tämän kuun alusta, kun vähäpäästöisten autojen verotusta kevennettiin. LEAFin ehdottomia vahvuuksia ovat perheautomaisuus, käytännöllisyys ja pienet käyttökustannukset, jotka ovat Suomessa alhaisimmillaan noin 2 euroa/100 km.”

Espoon kaupunginjohtaja saa LEAFin käyttöönsä ALD Automotivelta huoltoleasingsopimuksella. Auton luovuttaa Konalan Autokeskus, joka on yksi neljästä Nissan LEAF-jälleenmyyjästä

Palkittu ja hyvin varusteltu täyssähköauto

Nissan LEAF valittiin Vuoden autoksi 2011 Euroopassa, Japanissa ja maailmassa*. Nissan LEAF on saanut täydet viisi tähteä Euro NCAP –törmäystestissä ja se on yksi turvallisimmista autoista eurooppalaisilla maanteillä. Nissan LEAFin toimintasäde kertalatauksella on 175 km (NEDC, New European Driving Cycle).

Nissan LEAFin kokonaishinta on 40 800 euroa. Auton runsaaseen vakiovarustukseen kuuluu ilmastointi, satelliittinavigointi, peruutuskamera sekä normaali- että pikalatausmahdollisuus kuin myös innovatiivinen yhdistettävyys älypuhelimeen ja tietokoneeseen (CARWINGS-järjestelmä). Autolla ja akulla on 3 vuoden/100 000 km:n takuu sekä muilla sähköautokomponenteilla 5 vuoden/100 000 km:n takuu.

Varustelussa on myös huomioitu pohjoinen ilmastomme. Suomeen tulevissa LEAFeissa on istuinlämmittimet sekä edessä että takana, lämmitettävät peilit ja ohjauspyörä sekä akun lämmitysjärjestelmä.

*) European Car of the Year 2011, World Car of the Year 2011, Car of the Year in Japan 2011-2012

Lisätietoja kilpailusta:

Johanna Laune, viestintäpäällikkö, Nissan Nordic Europe Oy, Sähköposti: jlaune@nissan-europe.com, Puh. 010 770 5139, gsm. 0400-440 301

Taina Erkkilä, viestintäjohtaja, Nissan Nordic Europe Oy, Sähköposti: terkkila@nissan-europe.com, Puh. 010 770 5311

Kuvia, videoita ja lisätietoja: newsroom.nissan-europe.com/fi

Lisätietoja ALD Automotiven palveluista: www.aldautomotive.fi

Nissan on yksi merkittävimmistä aasialaisista autonvalmistajista Euroopassa, ja sen palveluksessa on yli 12 500 työntekijää suunnittelutehtävissä, tutkimuksessa ja kehityksessä, valmistuksessa ja logistiikassa sekä myynnissä ja markkinoinnissa. Nissanin tehtailla Isossa-Britanniassa, Espanjassa ja Venäjällä valmistettiin vuonna 2011 yli 528 000 autoa; mm. kompakteja tila-autoja, palkittuja crossover-malleja, katumaastureita ja hyötyajoneuvoja. Euroopan tuotevalikoimassa on tällä hetkellä 24 erilaista ja innovatiivista mallia, ja  Nissanin tavoitteena on olla tulevaisuudessa Euroopan johtava aasialainen autonvalmistaja.

Nissan Nordic Europe Oy on Nissanin maahantuonti- ja markkinointiyritys, joka toimii Suomessa, Ruotsissa, Norjassa, Tanskassa sekä Virossa, Latviassa ja Liettuassa. Yrityksellä on noin 165 työntekijää, ja sen pääkonttori sijaitsee Espoon Keilaniemessä. www.nissan.fi

Avainsanat: