JUKE: NISSANIN UUSI, PIENI CROSSOVER

Tänään, kuukausi ennen 10. helmikuuta tapahtuvaa maailmanlaajuista ensiesittelyä, Nissan julkisti uuden pienikokoisen crossover-mallinsa nimen. Nissan Juke esitellään Geneven autonäyttelyssä maaliskuussa ja mallin myynti Euroopassa alkaa lokakuussa. Nissan Juke tuo pienten autojen segmenttiin paljon kaivattua dynaamisuutta, ja mallin myötä autonostajat saavat uuden vaihtoehdon perinteiselle, tylsälle hatchback-pikkuautolle. Nissanin neljäs crossover-malli Juke vahvistaa merkin johtoasemaa uraauurtavana crossover-valmistajana Euroopassa. Auton inspiraation lähteenä on Qazana-konseptiauto, joka herätti paljon positiivista kiinnostusta vuoden 2009 Geneven autonäyttelyssä, ja uusi malli asettuu kooltaan Nissanin mallistossa kompaktin Noten ja Qashqai-crossoverin väliin. Nissanin teettämässä asiakastutkimuksessa havaittiin myös, että suuri osa eurooppalaisista pienten ja kompaktien autojen ostajista ei löydä etsimäänsä autoa tylsinä massatuotteina pitämistään hatchback-malleista. - Juke tarjoaa vaihtoehdon pienten hatchback-mallien markkinoilla. Tiedämme, että moni asiakas etsii autoa, jossa poikkeuksellinen muotoilu, ketterä ajettavuus, korkea ajomukavuus ja käyttäjäystävällinen teknologia kohtaavat ilman, että käytännöllisyydestä ja toimivuudesta tarvitsisi tinkiä, Simon Thomas, Nissanin Euroopan myynti- ja markkinointijohtaja toteaa. - Qashqai-crossoverimme säväytti eurooppalaisia autonostajia, ja olemme tutkineet markkinoita tarkoin myös Juke-mallin kohdalla varmistaaksemme, että täytämme eurooppalaisten asiakkaiden tarpeet. Olemme vakuuttuneita siitä, että Juke tuo Nissanille kokonaisen sukupolven uusia asiakkaita samalla tavoin kuin Qashqai teki. Halusimme haastaa tottumukset Qashqain myötä, ja menestys on ollut valtaisa. Olemme juuri saavuttaneet 500 000 yksikön rajapyykin ja hyödynnämme monia Qashqaista saamiamme kokemuksia Juke-mallissa. Uutta Juke-mallia valmistetaan Qashqain, Qashqai+2:n ja Noten rinnalla Nissanin tehtaalla Sunderlandissa, Iso-Britanniassa. Crossover-konsepti esiteltiin alun perin Yhdysvalloissa vuonna 2003 Nissan Muranon esittelyn yhteydessä kuluttajille, jotka etsivät automallia, jossa henkilöauton dynaaminen muotoilu ja ajettavuus yhdistyvät nelivedon tuomaan pitoon ja korkeamman matkustamon parempaan näkyvyyteen ilman katumaasturin kulmikasta muotoilua. Nissan Qashqai lanseeraus 2007 toimi crossover-konseptin ensiesittelynä suurelle yleisölle Euroopassa. Uusi konsepti tarjosi vaihtoehdon perinteisille C-segmentin automalleille. Vain kaksi ja puoli vuotta myöhemmin yli puoli miljoonaa asiakasta on ostanut mallin Euroopassa ja kysynnän kasvun vuoksi Englannin Sunderlandin tuotantolaitoksen valmistuskapasiteettia on lisätty. Qashqai-konseptia on hyödynnetty pidemmällä akselivälillä varustetussa Qashqai+2-mallissa, jonka tilavat sisätilat mahdollistavat taitettavilla istuimilla varustetun kolmannen istuinrivin lisäämisen matkustamoon. Joulukuussa 2009 tiedotettiin keväällä myyntiin tulevista, uudistuneista Qashqai-malleista. Tarkat tiedot Juke-mallista julkistetaan 10. helmikuuta 2010.