MAAILMAN ENSIESITTELYSSÄ NISSAN QASHQAI

Nissan on tänään 6.9. julkistanut uuden Euroopan markkinoille tarkoitetun ns. compact crossover -mallin, Qashqain. Julkistamisen suoritti Pariisissa Nissanin pääjohtaja Carlos Ghosn.

Qashqai perustuu Geneven autonäyttelyssä vuonna 2004 esiteltyyn samannimiseen konseptiautoon. Auton myynti aloitetaan Euroopassa helmikuussa 2007. Qashqai on tarkoitettu auton ostajalle, joka hakee C-segmentin autoa dynaamisempaa muotoilua ja samalla perinteistä katumaasturia ketterämpää ajoneuvoa. Nissan Design Europe (NDE) on vastannut Qashqain suunnittelusta ja muotoilusta. Se on ensimmäinen NDE:n suunnittelema uusi tuotantomalli sitten yksikön siirtymisen Lontooseen vuonna 2003. Kehitysohjelman johdossa on ollut Nissan Technical Centre Europe, joka sijaitsee Cranfieldissä, Englannissa. Myös Nissanin Japanin insinöörit ovat osallistuneet auton suunniteluun. Qashqai valmistetaan Nissanin Sunderlandin tehtaalla, Englannissa. Qashqaita tullaan viemään Sunderlandin tehtaalta Euroopan lisäksi myös mm. Japaniin, jossa sen nimeksi tulee Dualis, sekä Lähi-itään. Rohkeaa muotoilua Qashqai on ns. crossover-malli, jossa yhdistyvät henkilöauton ja nelivetomaasturin ominaisuudet. Muotoilultaan Qashqain sulavan linjakas yläosa muistuttaa dynaamista henkilöautoa. Auton sivuprofiili on ainutlaatuinen, takaosastaan Muranon tapaan korkea. Auton alaosassa on katumaastureista tuttuja elementtejä. Suuret, korostetut lokasuojien kaaret, korkea maavara ja tarkoituksenmukainen muotoilu antavat vahvan ja vakaan vaikutelman. Sisätilojen suunnittelussa on haluttu antaa kuljettajalle tilan tuntua siten, että kuljettaja- ja matkustajatilat on selkeästi eroteltu. Syvälle kojelautaan asetellut hallintalaitteet luovat urheilullista vaikutelmaa, jota korkea keskikonsoli entisestään korostaa. Myös matkustajatilat ovat erittäin väljät. Qashqai sijoittuu kooltaan katumaastureiden ja C-segmentin viistoperäisten autojen välimaastoon. Qashqain akseliväli on 2 630 mm, korkeus 1 610 mm, leveys 1 780 mm ja kokonaispituus 4 310 mm. Se on noin 100 mm pitempi kuin tyypillinen C-segmentin viistoperäinen auto ja noin 150 mm tyypillistä katumaasturia lyhyempi. Qashqai on myös kilpailevia C-segmentin viistoperäisiä autoja noin 100–150 mm korkeampi, mutta noin 130 mm kaupunkimaastureita matalampi. Laaja moottori- ja vaihteistovalikoima sekä neliveto Saatavana on neljä moottorimallia: kaksi diesel- ja kaksi bensiinimoottoria. 1,6-litrainen bensiinimoottori tuottaa 115 hv ja 160 Nm. 2,0-litraisen moottorimallin teho on 140 hv ja vääntömomentti 200 Nm. 1,5- ja 2,0-litraiset dieselmoottorimallit tuottavat 106 ja 150 hevosvoimaa tehoa sekä 240 ja 320 Nm vääntöä. Valittavissa on useita vaihteistomalleja. Saatavana on viisi- ja kuusivaihteiset manuaalivaihteistot, kuusivaihteinen automaattivaihteisto sekä muuttuvavälityksinen Continuously Variable Transmission (CVT) vaihteisto, jota voidaan käyttää myös manuaalisesti. Molempiin kaksilitraisiin moottoreihin voidaan asentaa Nissanin edistyksellinen ALL-MODE 4x4 nelivetojärjestelmä, joka lisää turvallisuutta ja parantaa ajoneuvon vakautta hankalissa olosuhteissa. Kaikkea vaativalle eurooppalaiselle kuluttajalle Carlos Ghosn totesi Pariisin julkistamistilaisuudessa, että "eurooppalaiset haluavat kaikkea: dynaamista muotoilua, suorituskykyä ja huippuluokan sisätilat. Qashqaissa yhdistyvät nämä kaikki mainitut ominaisuudet. Siksi tämä malli tulee johtamaan myyntimme kasvua Euroopassa sekä tekemään Nissanin brändiä tunnetuksi aidosti rohkeana, harkittuja ratkaisuja tekevänä ja innovatiivisena japanilaisena automerkkinä." Ghosn jatkaa: "Qashqain myyntitavoite Euroopassa on keskimäärin yli 100 000 ajoneuvoa vuodessa. Arviomme mukaan 80 prosentilla Qashqain ostajista ei ole ollut aiemmin Nissan-ajoneuvoa. Ennen Qashqain hankkimista nämä ostajat ovat omistaneet C-segmentin hyvin varustellun ajoneuvon, pienikokoisen maasturin tai D-segmentin ajoneuvon." Kuvia: www.nissaneurope-newsbureau.com Lisätietoja: Nissan Nordic Europe Oy, toimitusjohtaja, Mike Whitfield, puh. 010 77 05 113, mwhitfield@nissan-europe.com Nissan Nordic Europe Oy, viestintäpäällikkö, Fredrik Heinonen, puh. 010 77 05 245, fheinonen@nissan-europe.com