MAAILMAN ENSIMMÄINEN MASSAMARKKINOILLE SUUNNATTU SÄHKÖAUTO, NISSAN LEAF, MAKSAA USEIMMISSA EUROOPAN MAISSA ALLE 30 000 E, KUN HANKINTATUET HUOMIOIDAAN

• Isossa-Britanniassa LEAFin hinnaksi tulee 23 350 puntaa (27 471 euroa), kun valtion maksamat hankintatuet huomioidaan. • Hinta Alankomaissa on 32,839 euroa. Hollantilaiset ostajat saavat 6 000 - 19 000 euron verohyödyn viiden vuoden ajanjaksolla. • Irlannissa hinnaksi tulee 29 995 euroa, kun hankintatuet huomioidaan. • Portugalissa hinnaksi tulee 29 955 euroa, kun hankintatuet huomioidaan • Kaikki hinnat sisältävät akun. • Ennakkotilauksia näissä neljässä maassa vastaanotetaan heinäkuusta lähtien • Muiden maiden hinnat julkistetaan lähempänä lanseerausta.

Sähköautoilun yleistyminen Euroopassa on taas askeleen verran lähempänä: Nissan International SA ilmoitti tänään, että täysin sähkökäyttöisen Nissan LEAFin hinta tulee hankintatuet huomioituina olemaan useimmissa Euroopan maissa alle 30 000 euroa (25 641 puntaa). Iso-Britannia on yksi ensimmäisistä markkina-alueista, joilla viisipaikkainen perheauto lanseerataan. Siellä sen hinnaksi asiakkaalle muodostuu 23 350 puntaa (27 471 euroa), kun valtion maksamat hankintatuet huomioidaan. Hinta on samaa luokkaa kuin vastaavasti varustellulla diesel- tai hybridiautolla. Ilman hankintatukia auton hinta on 28 350 puntaa (33 353 euroa), akku mukaan lukien. Ison-Britannian hallitus ilmoitti vastikään, että se hyvittää puhtaasti sähköllä toimivien autojen ostajille 25 prosenttia auton hankintahinnasta aina 5 000 puntaan saakka. Korkeatasoisesti varustellun Nissan LEAFin myynti alkaa Isossa-Britanniassa helmikuussa 2011. Suunnitteilla on myös muita tukia ja kannusteita, jotka voivat vähentää Nissan LEAFin omistamisesta aiheutuvia kustannuksia ja lisätä siitä koituvia säästöjä. Kun lisäksi huomioidaan LEAFin selvästi tavallista henkilöautoa halvemmat vuosittaiset polttoainekustannukset, LEAF on todella edullinen ja houkutteleva vaihtoehto. Alankomaat, Portugali ja Irlanti seuraavina vuorossa Nissan LEAF lanseerataan varhaisessa vaiheessa myös Alankomaissa. Siellä hinta tulee olemaan 32 839 euroa . Alankomaissa tuen saa rekisteröinti- ja käyttömaksujen poiston muodossa, mikä voi tuoda yksityisasiakkaille 6 000 euron ja yritysasiakkaille 19 000 euron edun viiden vuoden ajanjaksolla. LEAFin myynti Alankomaissa alkaa tämän vuoden joulukuussa. Ison-Britannian tavoin myös Alankomaissa on luvassa useita muitakin rahallisia ja ei-rahallisia etuja, jotka voivat edelleen vähentää Nissan LEAFin omistuskustannuksia. Euroopan ensimmäisiin LEAF-lanseerausmaihin kuuluvat myös Portugali ja Irlanti. Näissä maissa mallin hinta on alle 30 000 euroa , kun hankintatuet huomioidaan ja lopulliset myyntihinnat vahvistetaan pian. LEAFin myynti alkaa Portugalissa tämän vuoden joulukuussa ja Irlannissa ensi vuoden helmikuussa. Irlannissa valtio korvaa sähköauton ostajalle 5 000 euroa auton hankintahinnasta. Sähköautoista ei myöskään peritä rekisteröintiveroa. Myös Portugalissa sähköauton ostamista tuetaan 5 000 euron hyvityksellä. Päästötön ja käyttökustannuksiltaan edullinen sähköauto Vuoden 2011 loppuun mennessä Nissan LEAF on saatavissa kaikissa tärkeimmissä Länsi-Euroopan maissa. LEAFin lanseeraus Euroopassa on päätetty aloittaa Isosta-Britanniasta, Alankomaista, Portugalista ja Irlannista, koska valtio pyrkii näissä maissa edistämään sähköautojen hankkimista merkittävien tukien ja kannusteiden avulla ja niissä on käytettävissä sähköautojen menestyksekkään käyttöönoton edellytyksenä oleva latausinfrastruktuuri. “Nissan näyttää muille tietä olemalla ensimmäinen autovalmistaja, joka tuo markkinoille edullisen päästöttömän auton. Nissan LEAF on suorituskyvyn, tilavuuden, mukavuuden ja laadun suhteen kuin mikä tahansa kompakti perheauto – yhtä merkittävää poikkeusta lukuun ottamatta: se on puhdas sähköauto, joka on täysin päästötön ja käyttökustannuksiltaan halpa”, toteaa Simon Thomas, Nissan International SA:n myynnistä ja markkinoinnista Euroopassa vastaava Senior Vice President. Nissanin laskelmien mukaan LEAFin latauskulut voivat olla halvimmillaan vain kaksi euroa sataa kilometriä kohti, tietysti paikallisesta sähkön hinnasta riippuen. Päivittäiset käyttökustannukset voivat siten olla 80 prosenttia pienemmät kuin saman kokoluokan polttomoottoriautolla, mikä merkitsee noin 600 euron säästöä vuositasolla. Sähköautoissa on vähemmän liikkuvia osia kuin perinteisissä autoissa, joten myös niiden huoltamisen pitäisi olla halvempaa. ###