MILJOONA QASHQAITA

• Englannissa valmistettava Nissan Qashqai liittyy miljoonakerholaisten joukkoon
  • Maailman ensimmäinen crossover saavutti merkittävän virstanpylvään ennätysajassa

Nissanin Sunderlandin tuotantolaitoksen työntekijät juhlistavat miljoonannen Nissan Qashqain valmistumista 28.6., alleviivaten Qashqain asemaa yhtenä menestyneimmistä englannissa valmistetuista autoista. Miljoonas auto ajettiin ulos tuotantolinjalta neljä vuotta, kuusi kuukautta ja 23 vuorokautta tuotannon alkamisesta 5.12.2006. Mikään muu Englannissa valmistettu auto ei ole saavuttanut miljoonan auton merkkipaalua näin nopeassa ajassa.

Merkittävä virstanpylväs saavutettiin vain kaksi viikkoa sen jälkeen kun Nissan Motor Co:n pääjohtaja Carlos Ghosn ilmoitti tapaamisessaan Englannin pääministeri David Cameronin kanssa, että Qashqain seuraava versio muotoillaan, suunnitellaan ja valmistetaan Englannissa. Tämän seurauksena Nissanin kokonaisinvestoinnit Englantiin Qashqain valmistusta varten ylittävät 470 miljoonaa euroa.

Nissanin Sunderlandin tuotantolaitoksen 1. tuotantolinjalla valmistettava Qashqai on ollut yksi Nissanin kaikkien aikojen menestyneimmistä malleista. Kesäkuussa 2008 siirryttiin 1. tuotantolinjalla kolmeen työvuoroon Qashqain kasvaneen kysynnän vuoksi, minkä johdosta tehtaan tuotanto muuttui ympärivuorokautiseksi. Kolmas työvuoro lopetettiin tammikuussa 2009 maailmanlaajuisen talouskriisin vuoksi, mutta palautettiin käyttöön toukokuussa 2010. Tämän jälkeen tehdas on toiminut kellon ympäri vastatakseen kysyntään.

Tehtaalla valmistuu joka vuorokausi keskimäärin 1 200 Qashqaita, eli yksi joka minuutti, kun tuotantolinja on käynnissä. Yli 81 prosenttia Qashqain tuotannosta viedään Port of Tynen satamasta yli 97 markkina-alueelle ympäri maailmaa.

Qashqai on saavuttanut vankan aseman yhtenä parhaiten myyvistä autoista, ja se oli C-segmentin neljänneksi myydyin auto Euroopassa tilivuonna 2010. Auto on saavuttanut useita palkintoja ja sijoittunut neljänä perättäisenä vuonna parhaaksi Saksan ADAC-vikatilastossa, joka on yksi Euroopan vaativimmista laatukartoituksista.

Kaksi muuta mallia on aiemmin saavuttanut miljoonan yksikön merkkipaalun Nissanin Sunderlandin tuotantolaitoksella – mallit ovat Nissan Micra (2,3 miljoonaa yksikköä valmistettu vuosina 1992–2010) ja Nissan Primera (1,4 miljoonaa yksikköä valmistettu vuosina 1990–2007).

Vuotuiset Qashqai-tuotantomäärät Englannissa

2006   3 799

2007   179 598

2008   224 989