NISSAN ALOITTAA LEAF-SÄHKÖAUTOJEN VALMISTUKSEN SUNDERLANDISSA Iso-Britanniasta tulee Nissanin sähköautojen kolmas valmistuspaikka maailmassa

Nissan LEAF -sähköautojen tuotanto alkaa Nissanin tehtaalla Sunderlandissa, Iso-Britanniassa vuoden 2013 alussa ja alustava vuosituotanto on noin 50 000 autoa. Investointi nollapäästötekniikkaan yhdessä akkutuotantolaitoksen kanssa on lähes 470 miljoonaa euroa.

Nissanin tulevan sähköautomalliston ensimmäinen malli LEAF on maailman ensimmäinen edullinen, massavalmisteinen päästötön auto. Nissan LEAF edustaa Nissanin visiota ympäristöystävällisen autoilun tulevaisuudesta. Nissan ilmoitti myös viime vuonna julkistetun, uudenaikaisen litiumioniakkutehtaan rakennustöiden aloittamisesta huhtikuussa 2010. Tehdas sijoitetaan Sunderlandiin, ja sen tuotantokapasiteetti tulee olemaan 60 000 vuodessa. Tuotanto alkaa vuonna 2012, ja laitos vastaa sekä Nissanin että allianssikumppani Renaultin tarpeisiin. Nissan LEAF mallin sekä akkujen tuotanto edellyttää lähes 470 miljoonan euron investointia Sunderlandin tuotantolaitokseen, ja se varmistaa noin 2 250 työpaikan säilymisen. Iso-Britannian hallitus tukee investointia 23 miljoonan euron arvoisella Grant for Business Investment (GBI) investointituella, ja Euroopan investointipankilta on odotettavissa jopa 220 miljoonan euron rahoituspaketti. Andy Palmerin, Senior Vice President, Nissan global EV strategy, mukaan maailma on astumassa autoilun uuteen aikakauteen. – Nissan LEAF, joka tulee myyntiin myöhemmin tämän vuoden aikana, on viisipaikkainen viistoperä, joka tarjoaa samat tilat, käytännöllisyyden ja suorituskyvyn kuin muut luokkansa autot – ilman pakokaasupäästöjä. Iso-Britannian vahva sitoutuminen hiilidioksidipäästöjen rajoittamiseen infrastruktuuritasolla, kuluttajille suunnatuilla eduilla ja koulutusohjelmilla on tehnyt mahdolliseksi Nissan LEAFin valmistuksen käynnistämisen Sunderlandissa. Nissan LEAFin valmistus alkaa Japanissa tänä vuonna ja Yhdysvalloissa vuonna 2012. Nämä kolme tuotantolaitosta tukevat mallin lanseerausta, joka alkaa vuoden 2010 loppupuolella Japanissa, Yhdysvalloissa ja määrätyillä Euroopan markkina-alueilla. Maailmanlaajuisesti massamarkkinointi käynnistyy vuonna 2012. Nissan ja allianssikumppani Renault ovat maailman ainoat autonvalmistajat, jotka ovat sitoutuneet pelkällä sähköllä toimivien autojen globaaliin massamarkkinointiin, ja joilla on 500 000 auton vuosituotantokapasiteetti. Allianssi on solminut yli 50 yhteistyösopimusta maailmanlaajuisesti eri maiden, kaupunkien sekä muiden organisaatioiden kanssa helpottaakseen sähköautojen käyttöönottoa ympäri maailmaa. Viime joulukuussa Nissan ja koillis- Englannin alueellisesta kehittämisestä vastaava One North East allekirjoittivat lopullisen sopimuksen, joka koskee päästöttömiä autoja. Sopimus sisältää alueellisen latausasemaverkoston rakentamisen vuoden 2011 alusta, erän Nissan LEAF autoja alueelle vuoden 2011 alusta eteenpäin sekä eri kannusteita sähköautojen varhaisille käyttäjille, kuten ilmainen latausjakso sekä oikeus käyttää vain sähköautoille varattuja kaistoja. Päästöttömät autot ovat Nissanin tuotestrategian ydin, mutta yhtiö investoi myös erilaisiin päästöjä alentaviin teknologioihin, kuten puhtaisiin dieselratkaisuihin, tehokkaisiin polttomoottoreihin sekä hybrideihin. ### NISSAN LEAF pähkinänkuoressa: - Maailman ensimmäinen edullinen, massavalmisteinen päästötön auto - Viisipaikkainen, viistoperäinen C-segmentin ajoneuvo - Voimanlähteenä on 80 kW:n sähkömoottori - Latauksessa 80 % varausaste saavutetaan alle 30 minuutissa (pikalataus) - Vertailukelpoinen toimintasäde: 160 km - Huippunopeus yli 140 km/h - Valmistettu aivan uudelle sähköautoalustalle Sunderlandin tuotantolaitos lyhyesti: - Perustettu vuonna 1984 (tuotanto käynnistyi vuonna 1986) - Investoinnit tuotantolaitokseen yhteensä: 2,99 miljardia euroa - Kokonaisvolyymi tuotannon alusta alkaen: 5,6 miljoonaa yksikköä - Vuoden 2009 kokonaisvolyymi: 338 000 yksikköä - Nykyinen työntekijöiden lukumäärä: 4 100 työntekijää - Englannin suurin autonvalmistaja ja viejä - Valmisti kolmanneksen kaikista Englannissa valmistetuista autoista vuonna 2009 - Nykyinen mallisto: Qashqai, Qashqai +2, Note ja Micra