Nissan aloittaa NV200-pohjaisten sähköautojen maailmanlaajuisen testauksen

- Nissan tähtää päästöttömien autojen markkinajohtajuuteen suunnittelemalla sähköautoja kompaktien hyötyajoneuvojen markkinoille -

Nissan Motor Co., Ltd. aloittaa kompaktiin NV200-hyötyajoneuvoon perustuvan sähköauton maailmanlaajuiset testit heinäkuussa 2011. Ensimmäisessä vaiheessa Japan Post Service Co., Ltd. (pääkonttori: Chiyoda-ku, Tokio, pääjohtaja: Shinichi Nabekura) testaa autoa Japanissa. Yhdellä testiautolla suoritetaan normaaleja postinkuljetustehtäviä noin kahden kuukauden ajan Yokohaman kaupungissa. Kokeilun tarkoituksena on arvioida auton käyttökelpoisuutta asiakkaan tavanomaisissa käyttöolosuhteissa. Eri yhtiöt testaavat ja arvioivat autoa myöhemmin sekä Japanissa että Euroopassa.

“Päästöttömillä autoilla voi olla merkittävä rooli, kun logistiikka-alalla tavoitellaan tasapainoa taloudellisen kasvun vaatimusten ja ympäristönsuojelullisten näkökulmien välillä”, toteaa Nissanin maailmanlaajuisesta LCV-liiketoimintayksiköstä vastaava varapääjohtaja Hideto Murakami. “Tulemme varmuudella hyödyntämään näistä testeistä saatua asiakaspalautetta tuotekehittelyssämme. Uskon, että NV200 tuo vielä oman panoksensa asiakkaidemme liiketoiminnan ja kestävästi liikkuvan yhteiskunnan edistämiseen".

NV200 valittiin vastikään New Yorkin kaupungin seuraavan sukupolven taksiautoksi. Se on monipuoliseen työ- ja vapaa-ajan käyttöön soveltuva kompakti hyötyajoneuvo, joka on suunnattu asiakkaille kautta maailman. NV200 lanseerattiin Japanissa ja Euroopassa vuonna 2009 ja Kiinassa ja Singaporessa vuonna 2010. Seuraavaksi malli on tarkoitus viedä Yhdysvaltain ja Intian markkinoille. NV200 on myynnissä yhteensä noin 40 maassa kautta maailman, ja se on saanut asiakkailta hyvää palautetta tilavan matkustamon, vähäisen polttoainekulutuksen, erinomaisten ajo-ominaisuuksien ja tyylikkään muotoilun ansiosta. Vuoden 2009 lopussa NV200 sai vuoden 2010 kansainvälisen pakettiauton palkinnon. Palkintoraatiin kuului erikoistoimittajia 20 Euroopan maasta. Maaliskuussa 2011 NV200:lle myönnettiin maailman arvostetuimpiin teollisen muotoilun palkintoihin kuuluva ”Universal Design Award”, samoin kuin Universal Design Consumer’s Favorite Award -palkinto. Kyseessä oli ensimmäinen kerta, kun molemmat palkinnot annettiin autoteollisuuden tuotteelle.

Nissan tähtää päästöttömien autojen markkinajohtajuuteen. Sähköautojen kehitystyön lisäksi yhtiö panostaa merkittävästi sähköautoilun ja kestävästi liikkuvan yhteiskunnan edistämiseen yleisellä tasolla. Kesäkuuhun 2011 mennessä Renault-Nissan-allianssi oli solminut kautta maailman jo yli 90 päästöttömän liikenteen edistämiseen tähtäävää yhteistyösopimusta valtioiden, paikallisviranomaisten ja yhtiöiden kanssa. Nissan on mukana myös monissa sähköautoiluun liittyvissä oheistoiminnoissa, kuten litiumioniakkujen tuotannossa, latausinfrastruktuurin ja pikalatauslaitteiden kehittämisessä sekä akkujen kierrätyksessä ja uudelleenkäytössä.

Taina Erkkilä, viestintäjohtaja, Nissan Nordic Europe Oy,

Sähköposti: terkkila@nissan-europe.com, Puh. 010 770 5311

Nissan Nordic Europe Oy on Nissanin maahantuonti- ja markkinointiyritys, joka toimii Suomessa, Ruotsissa, Norjassa, Tanskassa sekä Virossa, Latviassa ja Liettuassa. Yrityksellä on noin 170 työntekijää, ja sen pääkonttori sijaitsee Espoon Keilaniemessä. www.nissan.fi

Nissan työllistää noin 12 500 henkilöä Euroopassa design-, tutkimus ja kehitys, tuotanto-, logistiikka- sekä myynti ja markkinointi -toiminnoissa. Kalenterivuonna 2010 yhtiö myi yli 555 000 ajoneuvoa sen 47 markkina-alueella Länsi- ja Itä-Euroopassa, Venäjä mukaan lukien. Lisäksi yhtiö tuotti Espanjan ja Iso-Britannian tehtaillaan lähes 530 000 autoa. Lisätietoja: http://www.newsroom.nissan-europe.com