NISSAN GENEVEN 80. AUTONÄYTTELYSSÄ

Global Compact Car Nissanin uusi Global Compact Car malli esitellään maailmalle ensimmäistä kertaa Geneven autonäyttelyssä. Malli tulee korvaamaan nykyisen Micran ja se on ensimmäinen Nissanin uudelle V-alustalle kehitetty auto. Uudessa V-alustassa huomiota on kiinnitetty erityisesti painon vähentämiseen, minkä ansiosta myös polttoainetaloudellisuus paranee ja päästötaso alenee. Mallin myynti alkaa huhtikuussa Thaimaassa ja syksyllä Euroopassa. Juke Malli on suunniteltu raikkaaksi tuulahdukseksi konventionaaliseen B-segmenttiin. Juke on poikkeuksellinen yhdistelmä katumaasturimaista jämäkkyyttä ja urheilullista tyylikkyyttä kompaktissa paketissa. Malli on kolmas Nissanin crossover-tuoteperheessä ja se vahvistaa yhtiön uranuurtajan asemaa tässä yhä suositummassa autoluokassa. Malliston huipulle sijoittuvassa Jukessa on uusi, turboahdettu ja polttoaineen suorasuihkutuksella varustettu1,6-litrainen bensiinimoottori, maksimiteho on140 kW ja vääntömomentti 240 Nm. Juken nelivetoinen malli on saatavana Nissanin ALL-MODE 4x4-i järjestelmällä, joka sisältää nyt myös torque-vectoring-teknologiaa. ALL-MODE 4x4i –järjestelmä jakaa vetovoimaa akselistojen välillä, sekä taka-akselilla pyörältä toiselle, mikä lisää auton ketteryyttä ja vähentää aliohjautumistaipumusta mutkissa. Tämä innovaatio on nyt saatavana ensimmäistä kertaa pienten autojen segmentissä. Muut moottorivaihtoehdot ovat Nissanin 1,6-litrainen, 16-venttiilinen, joka on varustettu ainutlaatuisella kaksoissuihkutusjärjestelmällä ja jonka maksimiteho on 86 kW ja vääntömomentti 157 Nm. Dieselmoottori on 1,5-litrainen dCi-yhteispaineruiskutusdiesel, jonka maksimiteho on 81 kW ja vääntömomentti 240 Nm. Juke-mallin myynti alkaa syksyllä Euroopassa, ja mallia tullaan myymään myös Japanissa ja Pohjois-Amerikassa. Nissan LEAF Nissan LEAF on Nissanin C-segmenttiin sijoittuva sähkökäyttöinen perheauto. LEAF on merkittävien autonvalmistajien joukossa ensimmäinen tiettyyn käyttötarkoitukseen suunniteltu ja massatuotettava sähköauto, ja samalla se on ensimmäinen yhtiön ja Nissanin yhteistyökumppanin Renaultin tulevasta sähköautomallistosta. Uudelle EV-alustalle rakennetussa LEAF-mallissa on suuri, 2 700 mm akseliväli. Auton pituus on 4 445 mm, leveys 1 770 mm ja korkeus 1 550 mm. Voima tuotetaan etupyöriin yhtiön itse kehittämällä, kompaktilla sähkömoottorilla, joka on sijoitettu auton etuosaan. Tämä vaihtovirtamoottori kehittää 80 kW tehon ja 280 Nm vääntömomentin, mikä riittää kuljettamaan autoa 140 km/h huippunopeudella. Toimintasäde täyteen ladatulla akulla on noin 160 km. Sähkömoottori saa käyttöenergiansa Nissanin kehittämästä laminoidusta litiumioniakusta, jonka ominaisteho on yli 90 kW. Akku koostuu 48 moduulista ja se on sijoitettu auton keskelle istuinten alle. Jarrutuksen ja rullauksen aikana kehittyvä energia syötetään suoraan akulle. Akku voidaan ladata 50 kW tasavirtapikalaturilla jopa 80 prosentin varausasteeseen alle 30 minuutissa. Ennen pikalatauspisteiden yleistymistä on kuitenkin todennäköistä, että omistajat lataavat autonsa joko kotona tai töissä 220–240 V sähköjärjestelmään kytkettävällä laturilla. Näissä olosuhteissa lataus 0 prosentin varaustilasta 100 prosenttiin kestää noin kahdeksan tuntia. Normaalilatauksen ja pikalatauksen pistoke on sijoitettu kätevästi LEAF-mallin keulaan. Tilauskirjat avautuvat kesällä valituilla Euroopan markkina-alueilla. Ensimmäisen valmistuserän autot ovat kaikki vasemmanpuoleisella ohjauksella varustettuja ja niiden toimitus ajoittuu vuoden 2010 loppuun. Päivitetty Qashqai ja Qashqai+2 Nissanin keskikokoinen crossover-malli Qashqai on kokenut perusteellisen päivityksen. Uudistuksen tavoitteena on vahvistaa mallin asemaa Euroopassa luokkansa johtavana uudenlaisena vaihtoehtona perinteiselle hatchback-autolle. Qashqain näkyvin ulkoinen muutos on tapahtunut etupään muotoilussa. Täysin uudet konepelti, etupuskuri, lokasuojat, etumaski ja etuvalot antavat Qashqaille hienostunutta läsnäoloa ja laadukkuutta henkivän ilmeen. Uusi etupään muotoilu koskee myös Qashqai+2-mallia. Sisätilojen päivitykset luovat autoon premium-tunnelmaa ja parantunutta käytännöllisyyttä. Qashqain pohjan uudistunut muotoilu optimoi ilmavirtauksia ja on osaltaan auttanut ilmanvastuskertoimen muutokseen arvosta 0,34 arvoon 0,33. Päivitetyn Qashqain parantuneen aerodynamiikan myötä mallista tullaan esittelemään uusi Eco-versio (1,5 dCi), jonka hiilidioksidipäästöt ovat pienemmät. Aerodynaamisten pölykapselien, sumuvalojen kiinnitysaukkojen kansien, vierintävastukseltaan alhaisten renkaiden ja pidennettyjen välitysten ansiosta Qashqain hiilidioksidipäästöt ovat alentuneet arvosta 137 arvoon 129 g/km. Uudistuneet Pathfinder ja Navara Yleisölle esitellään myös perusteellisen päivityksen läpikäyneet Pathfinder- ja Navara-mallit. Uudistuneet mallit ovat esillä Geneven autonäyttelyssä uudella, 3,0-litraisella V6-dieselmoottorilla varustettuna. Moottoriteho on 175 kW (Euro 5 päästötaso) ja vääntömomentti on luokkansa paras 550 Nm. Mallin 2,5-litraista dCi-moottoria on uudistettu merkittävästi, minkä ansiosta moottorin teho ja vääntömomentti ovat kasvaneet ja päästöt sekä kulutus pienentyneet. Teho on nyt 140 kW – lisäystä aiempaan 14 kW (19 hv) – ja vääntömomentti on kasvanut ryhdikkäät 47 Nm arvoon 450 Nm. Manuaalivaihteisten malliversioiden yhdistetty kulutus on nyt 8,4 l/100 km – laskua aiempaan 1,4 l/100 km – ja hiilidioksidipäästöt ovat pudonneet 40 g/km arvoon 224 g/km. Molemmat arvot ovat luokassaan kilpailukykyisiä. Tietyillä markkina-alueilla on myös saatavana dieselhiukkassuodattimella (DPF) varustettu moottoriversio. Mallin sisätiloihin on myös tehty laatua, mukavuutta ja hienostuneisuutta lisääviä päivityksiä. Asiakastoimitukset alkavat alkukesällä. 370Z Roadster Nissanin maineikkaan Z-mallin avoversio saa Euroopan ensiesittelynsä Geneven autonäyttelyssä. Coupé-malliversion tavoin Roadsterin voimanlähteenä toimii Nissanin 3,7-litrainen V6-moottori, joka kehittää 241 kW ja 363 Nm. Voima siirretään tiehen takapyörien kautta. Saatavana myös Nissanin ainutlaatuisella Syncro Rev ominaisuudella varustetulla manuaalivaihteistolla, joka lisää automaattisesti välikaasua vaihdon yhteydessä, minkä ansiosta vaihdot ovat aina täysin nykäyksettömiä; sekä seitsemänvaihteisella, läppävaihteilla varustetulla automaattivaihteistolla. Katto taittuu alas 20 sekunnissa eikä edellytä tuulilasin kiinnityspisteiden vapauttamista. Katto voidaan laskea alas myös ulkopuolelta painamalla oven lukituspainiketta yhtäjaksoisesti kolmen sekunnin ajan. Asiakastoimitukset alkavat maaliskuussa. *** Nissanin lehdistötilaisuus pidetään 2.3.2010 klo 12.00 hallissa 4150 Tapahtuman isäntänä toimii Carlos Ghosn, CEO, Nissan Motor Co., Ltd. Tarkemmat tuote-esittelyt tietyistä malleista osastolla 2. maaliskuuta: 09.15 – Nissan Juke 10.15 – Nissan LEAF 15.00 – Global compact car, nykyisen Micran korvaaja Tietoja uudesta Global Compact Car mallista Täydelliset tiedot ja kuvat autosta ovat saatavana 2.3. klo 12.00 Nissan Europen uudella mediasivustolla: http://www.newsroom.nissan-europe.com Nissanin näyttelyosasto: 4150, 2.-3.3.2010 paikalla tiedottaja Hanna Korpinen ja viestintäjohtaja Taina Erkkilä (3.3.2010)