NISSAN HERÄTTÄÄ INNOSTUSTA LE MANSISSA

Maailman ensimmäiseksi sosiaalisen median autoksi tituleeratusta DeltaWingistä saadut kokemukset osoittivat Nissanille, kuinka intohimoista väkeä moottoriurheilufanit ovat - varsinkin innovatiivisten uutuuksien suhteen. Tämän vuoden Le Mansin 24 tunnin kisassa Nissan avaa ovet faneille erityisellä Nismo FanZone -alueella. Lisäksi Nissan tekee ennennäkemättömän tempauksen esittelemällä vuoden 2014 ajoihin osallistuvan Garage 56 -autonsa aivan ensimmäiseksi faneille.

TUNNELMA SÄHKÖISTYY LE MANSISSA: NISSAN PALJASTAA VUODEN 2014 GARAGE 56 -AUTONSA

Nissanin pääjohtaja Carlos Ghosn ilmoitti helmikuussa, että Nissan palaa Le Mansiin vuonna 2014 uudella innovatiivisella autolla, joka osallistuu 24 tunnin ajoihin Garage 56 -tallin riveissä. Nissanin uusi Garage 56 -auto esitellään perjantaina 21.6. klo 10.30, ja yhtiö kertoo samalla tulevaisuuden suunnitelmistaan LMP1-luokassa.

Katso uuteen julkistukseen liittyvä video täältä!

GT ACADEMY ON KILPA-AUTOILIJOIDEN UUDEN SUKUPOLVEN OPINAHJO

Viimeisten viiden vuoden aikana GT Academy on tarjonnut kaikille PlayStation-pelaajille mahdollisuuden päästä oikeaksi kilpa-ajajaksi. Ensimmäinen GT Academy -voittaja, Lucas Ordoñez, toteutti unelmansa kilpailla Le Mansissa vuonna 2011, jolloin hän otti uskomattomalla tavalla paikan palkintokorokkeella heti ensimmäisellä yrityksellä. Nyt Lucas palaa 24 tunnin kilpailuun jo kolmantena vuonna peräkkäin.

Tämän vuoden Le Mansin kilpailun uusi tulokas on sen sijaan Jann Mardenborough, vuoden 2011 GT Academy -voittaja. Kilpailtuaan vuoden Nissan GT-R Nismo GT3:lla ja melkein voitettuaan Britannian GT-mestaruuden Jann on päässyt tänä vuonna todellisiin tositoimiin FIA:n F3 EM-sarjassa. Formula 3 on antanut Jannille arvokasta kokemusta downforce-autoilla kisaamisesta, ja hän on nyt valmis soveltamaan kaikkia saamiaan oppeja Greaves Motorsport -tallin Zytek-Nissanin ohjaimissa. Ei ole sattumaa, että kausi 2012 toi Jannille runsaasti menestystä ja tunnustusta. Nissan-tiimi on todella ylpeä saadessaan hänet riveihinsä Le Mansissa tänä vuonna.

Vuoden 2013 neljä GT Academy -finalistia (Wolfgang Reip, Mark Shulzhitskiy, Peter Pyzera ja Steve Doherty) kilpailevat kaikki Nissan GT-R Nismo GT3:lla tänä vuonna, mutta ovat Le Mansissa mukana vain aistimassa tunnelmia. Lisäksi he tapaavat faneja Nismo FanZone -alueella ja kertovat elämästä Nismo Athletes -tiimin jäsenenä.

NISSAN YLEISIN VOIMANLÄHDE LE MANSISSA

Nissanin LMP2-moottoriohjelma on kulkenut voitosta voittoon viimeisten kolmen vuoden aikana. Tällä kaudella peräti viidessätoista LPM2-luokan yhteensä 22 autosta on voimanlähteenä Nismon virittämä Nissan VK45DE -veekasi. Nissan on hallinnut LPM2-luokkaa FIA:n kestävyysajon MM-sarjassa ottaen kahdeksan kärkisijaa Silverstonessa ja kuutoisvoiton Spassa. Kun tähän lisätään voitot Euroopan Le Mans Series -sarjan kahdessa ensimmäisessä osakilpailussa, on helppo ymmärtää, miksi niin monet tallit ovat valinneet Nissan-moottorin.

Greaves Motorsportin numerolla 42 kilpaileva Zytek Nissan tulee todennäköisesti olemaan fanien suosikki Le Mansissa, sillä Lucas Ordoñezin ja Jann Mardenboroughin ohella kuljettajatiimiin liittyy Nismo-lähettiläs ja Super GT -kilpailija Michael Krumm. Tiimin kaikki kolme jäsentä ovat erittäin nopeita, mutta myös hyvin kärsivällisiä kuljettajia, jotka tuntevat hyvin pelin hengen kestävyyskilpailuissa.

Nissanin virallinen partneritiimi G-Drive Racing on myös seuraamisen arvoinen. Jo voittojen makuun tänä vuonna päässyt venäläistalli tähtää Le Mansissa tosissaan korkeimmalle korokkeelle. Tiimin Oreca Nissania ajavat numerolla 26 venäläinen Roman Rusinov, Australian John Martin ja britti Mike Conway - toinen kuljettajatrio, jonka lyöminen tulee olemaan vaikeaa tänä vuonna.

Kun niin suuri osa LMP2-luokan autoista kulkee Nissan-moottorin voimalla, luvassa on jälleen kerran ankara ja tasainen taistelu ruutulipun heilahdukseen saakka.

NISSANIN MEDIA-AIKATAULU LE MANSISSA

TORSTAI

15.00-16.00 Kuljettajat tavattavissa Nismo Live Lounge by G-Drive -loungessa kutsuvierasvarikolla.(Michael Krumm, Lucas Ordonez, Jann Mardenborough & Roman Rusinov)

PERJANTAI

10.30  Nissan julkistaa vuoden 2014 Garage 56 -autonFanit: Le Mans VillageMedian edustajat: Nismo Live Lounge by G-Drive -lounge kutsuvierasvarikolla.

#nismo

#electrifyinglemans

#fansfirst

NISSAN & NISMO

Nissanin suunnittelu- ja tuotekehitysyksiköt, tuotantolaitokset ja logistiikka-, myynti- ja markkinointitoiminnot työllistävät Euroopassa yli 14 500 ihmistä.  Yhtiön Espanjan, Ison-Britannian ja Venäjän tehtaissa valmistettiin viime vuonna yhteensä 677 000 autoa - 24 erilaista ja innovatiivista tuotetta Euroopan markkinoita varten.

Nismo on Nissanin suorituskykyisten autojen divisioona. Nismon kehittämien autojen edistynyt teknologia ja muotoilu tarjoavat asiakkaille kiehtovia ajoelämyksiä. Nismo on myös Nissanin suorituskykyisten autojen malliston brändinimi.

• Nissanin tavoitteena Nismon suhteen on luoda edullisimpien superautojen brändi, joka tuo jokapäiväiseen ajamiseen poikkeuksellista nautinnollisuutta.
  • Nismossa kiteytyy parhaalla mahdollisella tavalla Nissanin brändi-idea: innovatiivisten ja jännittävien autojen tuominen kaikkien ulottuville.
  • Nismo-autot ovat käytännön esimerkkejä siitä, että Nissanilla on potentiaalia vakiinnuttaa paikkansa maailman innovatiivisimpana ja jännittävimpänä automerkkinä.
  • Euroopassa lanseerataan kokonainen Nismo-katuautomallisto, ensimmäisenä Juke Nismo.
  • Juke Nismon innovatiivisessa suunnittelussa on hyödynnetty Nissanin pitkäaikaista kokemusta kilparatojen maailmasta.

GT ACADEMY

Kuten joulukuun 2012 EVO-lehdessä todettiin, GT Academy on kiistatta maailman matalakynnyksisin opinahjo tuleville kilpa-autoilijoille.

Kyseessä on Nissanin ja PlayStationin järjestämä kilpailu, joka yhdistää virtuaalisen ja todellisen kilpa-ajon maailmat ja voi tehdä pilotin urasta haaveilevien nuorten unelmista totta. Kilpailussa osallistujamaiden parhaat Gran Turismo -pelaajat mittelevät ensin taitojaan online-karsintaprosessissa. Alueellisten finaalien voittajat pääsevät oikeiden Nissan-kilpa-autojen ohjaksiin Race Camp -harjoitusleirillä, joka järjestetään legendaarisella Silverstonen radalla. GT Academy -kokonaiskilpailun voittaja käy läpi Nissanin kuljettajien koulutusohjelman, jossa hänestä koulitaan oikea kilpa-ajaja.

GT Academyn vuoden 2013 kaudesta tulee kaikkien aikojen suurin, sillä mukana on enemmän maita kuin koskaan aikaisemmin. Kilpailu käynnistyy heinäkuussa online-vaiheella, joka pelataan kauan odotetun Gran Turismo 6:n demoversiolla.

Johanna Laune, viestintäpäällikkö, Nissan Nordic Europe Oy, Sähköposti: jlaune@nissan-europe.com, Puh. 010 770 5139, gsm. 0400-440 301

Kuvia, videoita ja lisätietoja: newsroom.nissan-europe.com/fi

Nissan on yksi merkittävimmistä aasialaisista autonvalmistajista Euroopassa, ja sen palveluksessa on yli 16 000 työntekijää suunnittelutehtävissä, tutkimuksessa ja kehityksessä, valmistuksessa ja logistiikassa sekä myynnissä ja markkinoinnissa. Nissanin tehtailla Isossa-Britanniassa, Espanjassa ja Venäjällä valmistettiin viime vuonna yli 695 000 autoa;  mm. kompakteja tila-autoja, palkittuja crossover-malleja, katumaastureita ja hyötyajoneuvoja. Euroopan tuotevalikoimassa on tällä hetkellä  24 erilaista ja innovatiivista mallia, ja  Nissanin tavoitteena on olla tulevaisuudessa Euroopan johtava aasialainen autonvalmistaja.

Nissan Nordic Europe Oy on Nissanin maahantuonti- ja markkinointiyritys, joka toimii Suomessa, Ruotsissa, Norjassa, Tanskassa sekä Virossa, Latviassa ja Liettuassa. Yrityksellä on noin 165 työntekijää, ja sen pääkonttori sijaitsee Espoon Keilaniemessä. www.newsroom.nissan-europe.com/fi

Avainsanat: