Nissan ja 4R Energy kehittivät uuden sähköautojen latausjärjestelmän

- Autoilua ilman CO2-päästöjä -

Nissan Motor Co., Ltd. ja 4R Energy Corporation ilmoittivat kehittäneensä yhteistyössä sähköautojen latausjärjestelmän, joka hyödyntää aurinkopaneelijärjestelmää ja suuren kapasiteetin litiumioniakkuja. Uuden latausjärjestelmän testaus alkoi juuri Nissanin päämajassa Yokohamassa.

Uudessa latausjärjestelmässä sähköä muodostetaan Nissanin päämajaan asennetuilla aurinkopaneeleilla, ja sähkö varastoidaan litiumioniakkuihin, joiden kapasiteetti vastaa neljää Nissan LEAF auton akkua. Päämajan alueella sijaitsevan seitsemän latausaseman (kolmen pikalatausaseman ja neljän tavallisen latausaseman) kokonaissähköntuotto- ja varastointikapasiteetti vastaa vuositasolla noin 1 800 Nissan LEAF auton lataamista täyteen.

Uuden järjestelmän avulla ajossa täysin CO2-päästöttömät sähköautot voidaan ladata täysin uusiutuvalla energianlähteellä. Tämä on yksi ratkaisu lähemmäksi kiertoa, jossa ajamisesta johtuvia CO2-päästöjä ei syntyisi lainkaan. Kun varastointiin käytetään samanlaisia litiumioniakkuja kuin sähköautoissa, voidaan sähköä syöttää sähköautoihin vuorokauden ajasta ja säästä riippumatta, jolloin uusiutuvien energianlähteiden käyttö on hyvin tehokasta.

4R Energy Corporation, Nissanin ja Sumitomo Corporationin syyskuussa 2010 perustama yhteisyritys, on jo alkanut testata kompakteja sähkönvarastointijärjestelmiä, joissa hyödynnetään Nissan LEAF autoista kierrätettyjä litiumioniakkuja . Tämän suuremman järjestelmän tulosten perusteella 4R Energy aikoo siirtyä kaupallisissa ja julkisissa kohteissa hyödynnettävien keskikokoisten sähkönvarastointijärjestelmien markkinoille.

Nissan ja 4R Energy Corporation pyrkivät tutkimustyössään edistämään kestävää ja nollapäästöistä yhteiskuntaa.

Tietoja esittelykokeesta

Aurinkokenno:                         Suurin tehontuotto: 40 kW (Solar Frontier)

Tehonlähde:                             Nimellisteho: 40 kW (10 kW×4) (Sanyo Denki Co., Ltd.)

Varastointiakun kapasiteetti:  96 kWh (Automotive Energy Supply Corporation)

Sähköverkon hallintayksikkö:  Nimellisteho: 200 kW (Sanyo Denki Co., Ltd.)

Sähköauton latauslaitteet:    Pikalaturi: 3 (50 kW×3)

Tavallinen laturi: 4 (3,3 kW×14)

Tietoja 4R Energy Corporationista

Pääjohtaja:                              Takashi Sakagami

Yrityksen osoite:                      Queen’s Tower C 12F, 2-3-5, Minatomirai, Nishi-ku, Yokohama City

Pääoma:                                   450 miljoonaa jeniä

Perustamisajankohta:            14.9.2010

Osakkeenomistajat:                Nissan Motor Co., Ltd. (51 %) Sumitomo Corporation (49 %)

Liiketoiminnan kuvaus:           Sähköautoissa aiemmin käytettyjen, kierrätettyjen litiumioniakkujen §                                              demotestaus ja kauppallisuusstutkimus.

Taina Erkkilä, viestintäjohtaja, Nissan Nordic Europe Oy, Sähköposti: terkkila@nissan-europe.com, Puh. 010 770 5311

Nissan Nordic Europe Oy on Nissanin maahantuonti- ja markkinointiyritys, joka toimii Suomessa, Ruotsissa, Norjassa, Tanskassa sekä Virossa, Latviassa ja Liettuassa. Yrityksellä on noin 170 työntekijää, ja sen pääkonttori sijaitsee Espoon Keilaniemessä. www.nissan.fi

Nissan työllistää noin 12 500 henkilöä Euroopassa design-, tutkimus ja kehitys, tuotanto-, logistiikka- sekä myynti ja markkinointi -toiminnoissa. Kalenterivuonna 2010 yhtiö myi yli 555 000 ajoneuvoa sen 47 markkina-alueella Länsi- ja Itä-Euroopassa, Venäjä mukaan lukien. Lisäksi yhtiö tuotti Espanjan ja Iso-Britannian tehtaillaan lähes 530 000 autoa.

newsroom.nissan-europe.com

Avainsanat: