NISSAN JA CHOOSEV YHTEISTYÖHÖN SÄHKÖAUTOILUN EDISTÄMISEKSI TANSKASSA

Yksi maailman johtavista autovalmistajista Nissan Motor Co., Ltd., ja tanskalainen sähköisiä mobiilipalveluita tarjoava ChoosEV ovat sopineet yhteistyöstä sähköautoilun edistämiseksi Tanskassa.

Osapuolten allekirjoittaman aiesopimuksen myötä sataprosenttisesti sähkökäyttöisen Nissan LEAFin ostajat voivat tehdä sopimuksen ChoosEV:n tarjoamista sähköisistä mobiilipalveluista suoraan LEAFiä myyvän Nissan-jälleenmyyjän luona. Vastikään vuoden autoksi maailmassa valittu viisipaikkainen Nissan LEAF tulee myyntiin Tanskassa tänä vuonna. Palveluihin kuuluu valtuutetun sähköautoihin erikoistuneen sähkömiehen kotikäynti sekä ChoosEV:n latauspiste ja sen asennus kotiin turvallisesti ja vaivattomasti.

Päästöttömän Nissan LEAFin omistajat voivat hankkia käyttöoikeuden myös ChoosEV:n julkisiin latauspisteisiin. Tämä vähentää autoilijan tarvetta pysyä kotilatauspisteen lähettyvillä.

“Yhteistyömme Nissanin kanssa on erittäin suuri askel eteenpäin kohti päästötöntä liikennettä Tanskassa. ChoosEV investoi jatkuvasti infrastruktuurin rakentamiseen niin julkisessa kuin puolijulkisessa* ympäristössä. Avasimme juuri ensimmäisen pikalatauspisteemme Kööpenhaminan keskustassa ja pian Tanskassa avataan viisi uutta latauspistettä. Lisäksi aiomme avata 300 puolijulkista latauspistettä vuonna 2011. Tämä yhteistyö lisää Nissan LEAFin omistajien joustavuutta sähköauton käytössä”, sanoo Henrik Isaksen, CEO, ChoosEV.

“ChoosEV:N kanssa tehty aiesopimus on tärkeä askel täysin päästöttömän sähkökäyttöisen Nissan LEAFin lanseerauksessa Tanskassa. Hyvin kehittynyt infrastruktuuri ja pääsy julkisiin latauspisteisiin on välttämätöntä sähköautojen markkinoille tuomisessa. Nissan LEAF on maailman ensimmäinen sarjatuotannossa valmistettu sähköauto, ja kun meillä on ChoosEV yhteistyökumppanina, voimme tarjota Nissan LEAFin omistajille lähes saman vapauden kuin tavallisella autolla ajaville”, sanoo Guillaume Cartier, toimitusjohtaja, Nissan Nordic Europe.

Nissan LEAFin voimanlähteenä on kompaktin kokoinen sähkömoottori, joka on sijoitettu etuvetoisen auton etuosaan. 80 kW:n vaihtovirtamoottori kehittää vääntöä 280 Nm ja takaa 145 km/h maksiminopeuden. Sähkömoottori saa virtaa Nissanin kehittämistä litiumioniakuista, joiden teho on yli 90 kW. Autolla voi ajaa latausten välillä jopa 175 km (New European Driving Cycle), mikä tekee siitä käytännöllisen vaihtoehdon kaupunkilaisille.

Kompaktin kokoinen perheauto voidaan ladata tyhjästä akusta täyteen kahdeksassa tunnissa normaalissa latauspisteessä ja pikalatauspisteessä 80 prosenttiin noin puolessa tunnissa.

Tänään julkistettu yhteistyösopimus on jatkoa Nissanin ja sen allianssikumppanin Renaultin tekemille sopimuksille hallitusten, kuntien ja yritysten kanssa ympäri maailmaa. Näillä yhteistyösopimuksilla rakennetaan infrastruktuuria ja kannustimia sähköautojen menestykselliseen markkinoilletuloon.

* Julkisilla latauspisteillä tarkoitetaan esimerkiksi yleisillä parkkipaikoilla olevia latauspisteitä ja puolijulkisilla esimerkiksi kauppakeskusten parkkihalleissa olevia latauspisteitä.

Taina Erkkilä
Director, Communications
NISSAN NORDIC EUROPE OY
Gsm: +358 (0)50 300 0409
Sähköposti: terkkila@nissan-europe.com

Peter Hal
Country Manager Denmark
NISSAN NORDIC EUROPE OY
Puh: +45 40969900
Sähköposti: phal@nissan-europe.com

Henrik Isaksen
CEO, ChoosEV
Puh : +45 82303030
Sähköposti: hi@choosev.com

Nissan
Nissan Motor Co., Ltd., on voluumiltaan Japanin toiseksi suurin autovalmistaja. Yrityksen pääkonttori sijaitsee Yokohamassa ja se on osa Renault-Nissan Allianssia. Nissanilla työskentelee maailmanlaajuisesti yli 150 000 työntekijää ja se toimitti vuonna 2010 asiakkaille yli neljä miljoonaa autoa. Nissan on sitoutunut voimakkaasti kehittämään innovatiivisia tuotteita ja tarjoaa laajan valikoiman taloudellisia ja vähäpäästöisiä ajoneuvoja Nissan- ja Infiniti-tuotemerkkien alla. Päästöttömän liikkumisen edelläkävijänä Nissan teki historiaa esittelemällä Nissan LEAFin, ensimmäisen edullisen, sarjatuotantovalmisteisen, täysin sähkökäyttöisen auton, joka on voittanut lukuisia tunnustuksia, muun muassa arvostetun Vuoden Auto 2011 maailmassa –tittelin sekä Vuoden Auto 2011 Euroopassa –tittelin.

Lisätietoja tuotteistamme, palveluistamme ja sitoutumisestamme Sustainable Mobility –toimintaan, käy osoitteessa http://www.nissa-global.com/EN/ .

ChoosEV

ChooseEV A/S on johtava tanskalainen sähköisten mobiilipalveluiden tarjoaja, joka tekee sähköautounelmasta totta. ChoosEV:n innovatiiviset ratkaisut, tuotteet ja palvelut helpottavat valitsemaan tulevaisuuden liikkumiskeinon jo tänään tehden siitä turvallista ja luotettavaa.

ChoosEV A/S tarjoaa sähköautoja, latauspisteitä, rahoituspalveluita, toimintoja, neuvoja ja ympäristöasioiden optimointia suhteessa sähköautoihin ja ympäristöön. Seuraavan kahden vuoden aikana ChooseEV rakentaa Tanskaan viisi pikalatauspistettä ja 300 latauspistettä.

ChoosEV A/S käsittää tutkimus ja kehitysosaston, joka organisoi ja osallistuu niin kansainvälisiin kuin kotimaisiin sähköauto- ja energiaprojekteihin. ChoosEV on perustanut Euroopan suurimman sähköautotutkimusprojektin nimeltä ”Test an EV”, johon kuuluu 2400 tanskalaista jäsentä, 30 kuntaa ja useita liiketoimintakumppaneita. ChoosEV on tanskalainen yritys, jonka omistaa SE, SEAS-NVE ja Sixt Danmark A/S.