NISSAN JUKE HETI VIIDEN TÄHDEN MENESTYSMALLIKSI

Nissanin innovatiivinen ja uskalias crossover-malli sai viisi tähteä tänään julkistetussa Euro NCAP –testissä. Lisäksi se on voittanut useita kansallisia palkintoja ja haalinut merkittävän markkinaosuuden pienten autojen markkinoilla vain viidessä kuukaudessa.

Syyskuussa 2010 lanseerattua, innovatiivista ja erottuvan tyylikästä Nissan Jukea on myyty 32 000 kappaletta Euroopassa ja malli on napannut lähes kaksi prosenttia B-segmentin myynnistä. Euroopassa lähes joka neljäs myyty auto kuuluu B-segmenttiin, ja Juken saavutus on erittäin tärkeä Nissanin jatkuvan kasvun turvaamiseksi.

Viisi tähteä Euro NCAP -testissä

Testimenestys Euro NCAP –testissä on todiste Juken muotoilun ja suunnittelun turvallisuudesta sekä vakiovarusteina olevien turvajärjestelmien laadusta. Testin mukaan aikuismatkustajan kolariturvallisuus törmäyshetkellä on 87 prosenttia ja lapsimatkustajan kolariturvallisuus törmäyshetkellä 81 prosenttia. Kolmevuotiaan lapsen kokoisella testinukella tehdyssä testissä Juke sai täydet pisteet.

Matkustamon vakaus etutörmäyksessä sekä mallin suoriutuminen lapsijalankulkijan törmäystestissä vaikuttivat positiivisesti Juken saamiin pisteisiin. Jukessa on vakiovarusteena muun muassa ESP-ajonvakautusjärjestelmä sekä kuusi turvatyynyä.

Nissan on luonut Juken myötä uuden markkinasegmentin: pienet crossover-mallit. Suuren suosion saaneen Qashqain tapaan Juke on osoittanut, että Nissan pystyy yhdistämään innovaatioita ja uudenlaista muotoilua ja saamaan auton ostajien huomion tuomalla markkinoille jotain uutta ja jännittävää.

”Nissan uskaltaa olla erilainen. Crossover-malli Qashqain tulo markkinoille neljä vuotta sitten järisytti autoilevaa maailmaa tarjoamalla jännittävän vaihtoehdon perinteiselle hatchback-mallille. Asiakkaat suorastaan tungeksivat Nissanin näyttelytiloihin. Nyt Qashqain pikkuveli Juke tekee samoin”, kertoo Simon Thomas, Senior Vice President, Sales and Marketing, Nissan International SA.

Nissan Juke nappaa markkinaosuuksia

Tähän asti Nissan Juken suurimpia markkinoita ovat olleet Iso-Britannia, Ranska ja Italia. Qashqain tavoin Juke tuo Nissanille uusia asiakkaita: noin 80 prosenttia on kilpailevien mallien asiakkaita. Suomessa on tähän mennessä myyty noin 800 Nissan Jukea.

Euroopan tasolla myynnistä iso osa, noin 35 prosenttia, on ollut Tekna-varustelutasoa. Tämä osoittaa, että Nissan pystyy kilpailemaan B-segmentin huippumerkkien kanssa. Viime vuoden viimeisten neljän kuukauden aikana Juken myynti ylitti Euroopassa Alfa Romeo Miton ja Mini Countrymanin myynnin ja ylsi aivan Audi A1:n ja Citroën DS3:n myynnin tuntumaan.

Kiinnostus Jukea kohtaan on vahvaa ja positiivista. Uskomme saavuttavamme 120 000 auton myynnin ensimmäisen täyden vuoden aikana", Thomas toteaa. "Varokaa siis, Audi ja Mini!"

Vaikka tuotanto alkoi vasta vuoden 2010 puolivälissä, vuoden loppuun mennessä Nissanin Sunderlandin tehtaalla Isossa-Britanniassa oli valmistettu yli 44 000 Jukea. Tehdas saavuttikin 423 262 kappaleen vuosituotantoennätyksen.

Kuluvana, Sunderlandin tehtaan 25. tuotantovuonna, tehtaalla valmistettiin tuotantohistorian kuudes miljoonas auto 18. tammikuuta — Force Red -värinen Nissan Juke.

Monta mallivaihtoehtoa ja runsaasti varusteita

Jukesta on saatavana neljä bensiinimoottorillista mallia ja yksi dieselmalli. Kaikkien viisiovisten korimallissa yhdistyvät maastureiden tukevuus ja coupé-mallien tyylikkyys. Mallien teho vaihtelee 81 kW:sta (110 hv) 140 kW:iin (190 hv), ja saatavana on joko manuaalinen vaihteisto tai XTRONIC CVT -vaihteisto, kaksi- tai nelivetoisena.

Valikoiman huippua edustaa neliveto, jossa on uusi 1,6 litran suoraruiskutteinen turbobensiinimoottori. Mallissa on myös uuden sukupolven torque vectoring -teknologiaa sisältävä ALL-MODE 4x4i -järjestelmä, joka lisää auton ketteryyttä ja vähentää taipumusta aliohjautumiseen mutkissa.

Varustelutasot ovat Nissanin tutut Visia, Acenta ja Tekna. ESP-järjestelmän ja kuuden turvatyynyn lisäksi kaikissa varustelutasoissa on vakiona ilmastointi ja aux-in-liitännällä varustettu CD-soitin ja radio.

Korkeammissa varustelutasoissa saatavana on automaattinen ilmastointi, peruutuskamera, Nissan Connect -audio- ja navigointijärjestelmä sekä uutuutena Nissan Dynamic Control -järjestelmä, jonka avulla kuljettaja voi säätää ajoasetukset sports- tai eco-asentoon.

Johanna Laune, viestintäpäällikkö, Nissan Nordic Europe Oy, jlaune@nissan-europe.com,  tel. 010 770 5139

Nissan työllistää noin 12 500 henkilöä Euroopassa design-, tutkimus ja kehitys, tuotanto-, logistiikka- sekä myynti ja markkinointi -toiminnoissa. Kalenterivuonna 2010 yhtiö myi yli 555 000 ajoneuvoa sen 47 markkina-alueella Länsi- ja Itä-Euroopassa, Venäjä mukaan lukien. Lisäksi yhtiö tuotti Espanjan ja Iso-Britannian tehtaillaan lähes 530 000 autoa. Lisätietoja:

Nissan Nordic Europe Oy on Nissanin maahantuonti- ja markkinointiyritys, joka toimii Suomessa, Ruotsissa, Norjassa, Tanskassa sekä Virossa, Latviassa ja Liettuassa. Yrityksellä on noin 170 työntekijää, ja sen pääkonttori sijaitsee Espoon Keilaniemessä. www.nissan.fi

Avainsanat: