NISSAN JUKE SAA UUDEN DIESELMOOTTORIN

Uuden sukupolven 1.5dCi -moottori tarjoaa enemmän vääntöä, pienempää kulutusta ja vähemmän päästöjä

• Uuden sukupolven 1.5 dCi-moottorissa vääntöä 260 Nm (20 Nm enemmän kuin aikaisemmin) ja kulutus vain 4,2 l / 100 km (edellisen sukupolven moottorissa 4,8 l / 100 km)
  • CO2-päästöt vain 109 g/km
  • Stop/Start-järjestelmä on nyt vakiovarusteena
  • Uudet välityssuhteet: parempi ajettavuus ja taloudellisuus

Enemmän vääntöä, pienempi kulutus, vähemmän päästöjä ja ääntä sekä Stop/Start vakiovarusteena - tässä vain joitakin Nissan Juken uusimman 1.5dCi-moottorin hyvistä puolista. Allianssikumppani Renaultin kehittämän suoraruiskutusdieselin uuden sukupolven versio tekee Jukesta entistäkin taloudellisemman ja hienostuneemman. Noin 40 prosentissa tähän asti myydyistä 330 000 Jukesta on voimanlähteenä 1.5dCi. Suomessa on myyty lanseerauksen jälkeen yli 2 500 Jukea.

Nyt jo kuudenteen sukupolveensa ehtineen moottorin uusimman version vääntö on kasvanut 260 Nm:ään, eli 20 Nm suuremmaksi kuin aikaisemmassa versiossa. Peräti 80 prosenttia väännöstä on käytettävissä niinkin alhaisilla kierroksilla kuin 1500 r/min, mikä parantaa ajo-ominaisuuksia huomattavasti. Lisäksi uusi voimanlähde on Juke-malliston taloudellisin, sillä sen yhdistetty kulutus on vain 4,2 l / 100 km. CO2-päästöjä moottori tuottaa vain 109 g/km.

Useita teknisiä muutoksia

Parannukset on saatu aikaan tekemällä moottorin useita teknisiä muutoksia kuten ottamalla käyttöön parannetut pietsosähköiset ruiskutussuuttimet. Uusien suutinten tarkempi ruiskutuskuvio takaa täydellisemmän palamisprosessin, joka vähentää palamattoman polttoaineen määrää jopa 15 prosentilla. Moottorissa on myös uusi, herkempi muuttuvageometrinen turboahdin, jonka ilmanotto on toteutettu suoremmalla ja taloudellisemmalla tavalla. Lisäksi on otettu käyttöön matalapaineinen pakokaasujen takaisinkierrätysjärjestelmä (EGR), jossa pakokaasu jäähdytetään ennen sen kierrättämistä takaisin imusarjaan. EGR-järjestelmä helpottaa tulossa olevien Euro 6 -päästömääräysten täyttämistä.

Muutoksiin kuuluu myös uusi termostaattiohjattu säätötilavuusöljypumppu, joka vähentää moottorin sisäistä kitkaa mukauttamalla toimintansa automaattisesti moottorin toimintatarpeiden ja öljyn viskositeetin mukaan. Juken huipputaloudellisen bensiinimoottorin tavoin uudessa dieselmoottorissa on myös muita kitkaa vähentäviä parannuksia, kuten Formula 1 -autoista inspiraationsa saaneet timantinkaltaisella hiilellä (DLC) pinnoitetut venttiilinnostimet.

Uusi 1.5dCi on varustettu myös Nissanin automaattisella Start/Stop-järjestelmällä, jonka älykkään hallintateknologian ansiosta moottori käynnistyy uudelleen vain puolen sekunnin kuluessa kytkimen painamisesta. Moottori on entistä hienostuneempi myös vaimeamman paloäänen ansiosta.

Uudet välitykset

Myös vaihteiden välityksiä on muutettu. Ensimmäisen ja toisen vaihteen välitykset ovat hieman entistä lyhyemmät. Siten vaihteisto reagoi terävämmin alhaisilla nopeuksilla, mikä korostaa entisestään Juken luontaista ajonautintoa. Muiden vaihteiden välitykset ovat sen sijaan hieman pidemmät, joten suuremmasta väännöstä saadaan kaikki hyöty irti ja ajaminen on entistä taloudellisempaa. Uuden Juke 1.5dCi:n yhdistetty kulutus on vain 4,2 l / 100 km, eli 12,5 % vähemmän kuin aikaisemmassa mallissa (4,8 l / 100 km).

Taloudellisuutta parantaa entisestään Nissan Dynamic Control -järjestelmä, jonka ansiosta kuljettajan valittavissa on kolme vaihtoehtoista dynaamista ajotilaa: Eco, Normal ja Sport. Järjestelmä säätää polkimien herkkyyden sopivaksi Eco- ja Sport-tiloissa ja rajoittaa Eco-tilassa maksimiväännön 220 Nm:ään. Täydet 260 Nm saadaan kuitenkin tarvittaessa käyttöön painamalla kaasupoljin pohjaan.

Moottorin teho (110 hv) ja suorituskyky (huippunopeus 175 km/h, kiihtyvyys nollasta sataan kilometriin tunnissa 11,2 s) pysyvät samoina kuin aikaisemmassa versiossa.

Uuden sukupolven moottori on saatavissa kaikkiin Juke-varustelutasoihin - myös n-tec-versioon, jonka monipuoliseen teknologiavarusteluun kuuluu mm. Nissan Connect -infotainment-keskuksen uusin versio. Uudessa järjestelmässä on uuden navigointisoftan ohella runsaasti edistyneitä teknologisia ominaisuuksia, kuten Google Send-To-Car -toiminto, jonka avulla kuljettaja voi suunnitella matkan tietokoneella kotona tai toimistossa ja lähettää sitten reittiohjeet autoon.

"Pienemmät päästöt ja parempi taloudellisuus ovat uuden moottorin ilmiselviä etuja. Lisäksi suurempi vääntö tuo enemmän joustavuutta ja mukavuutta maantieajoon  ja vaihteiden vaihtoon kaupunkiajossa", kertoo Nissanin myynnistä ja markkinoinnista Euroopassa vastaava Senior Vice President Paul Willcox.

Johanna Laune, viestintäpäällikkö, Nissan Nordic Europe Oy, Sähköposti: jlaune@nissan-europe.com, Puh. 010 770 5139, gsm. 0400-440 301

Kuvia, videoita ja lisätietoja: newsroom.nissan-europe.com/fi

Nissan on yksi merkittävimmistä aasialaisista autonvalmistajista Euroopassa, ja sen palveluksessa on yli 16 000 työntekijää suunnittelutehtävissä, tutkimuksessa ja kehityksessä, valmistuksessa ja logistiikassa sekä myynnissä ja markkinoinnissa. Nissanin tehtailla Isossa-Britanniassa, Espanjassa ja Venäjällä valmistettiin viime vuonna yli 695 000 autoa;  mm. kompakteja tila-autoja, palkittuja crossover-malleja, katumaastureita ja hyötyajoneuvoja. Euroopan tuotevalikoimassa on tällä hetkellä  24 erilaista ja innovatiivista mallia, ja  Nissanin tavoitteena on olla tulevaisuudessa Euroopan johtava aasialainen autonvalmistaja.

Nissan Nordic Europe Oy on Nissanin maahantuonti- ja markkinointiyritys, joka toimii Suomessa, Ruotsissa, Norjassa, Tanskassa sekä Virossa, Latviassa ja Liettuassa. Yrityksellä on noin 165 työntekijää, ja sen pääkonttori sijaitsee Espoon Keilaniemessä. www.newsroom.nissan-europe.com/fi

Avainsanat: