Nissan julkisti tilivuoden 2012 ensimmäisen puoliskon tulokset

Koko vuoden ennustetta korjattiin alaspäin vahvan jenin, Kiinan tilanteen ja Euroopan heikentyvän markkinatilanteen vuoksi

Nissan Motor Co., Ltd. julkisti tänään tilivuoden 2012 (päättyy 31.3.2013) ensimmäisen puoliskon ja toisen vuosineljänneksen tulokset. Nissanin konsolidoitu liikevaihto syyskuun viimeisenä päivänä päättyneellä vuosipuoliskolla oli 45,24 miljardia euroa, mikä merkitsi 4,1 prosentin lisäystä tilivuoden 2011 vastaavaan jaksoon verrattuna.

Vuoden ensimmäisen puoliskon liikevoitto oli 2,86 miljardia euroa, ja liikevoittoprosentiksi muodostui 6,3. Nettotulos oli 1,77 miljardia euroa, ja se pieneni 2,8 % tilivuoteen 2011 verrattuna. Varsinaisen toiminnan voitto ensimmäisellä vuosipuoliskolla oli 2,74 miljardia euroa. Nämä tulokset saavutettiin huolimatta epäsuotuisista valuuttamuutoksista, Euroopan heikentyvistä markkinaolosuhteista ja kasvun hidastumisen merkeistä Kiinassa.

Nissan myi tilivuoden ensimmäisen puoliskon aikana maailmanlaajuisesti 2,476 miljoonaa ajoneuvoa, eli 11,3 % enemmän kuin viime vuoden vastaavana ajanjaksona. Koko alan myynti kasvoi samana aikana vain 7,4 %.

"Nissan ylsi positiivisiin tuloksiin toimintaympäristössä, joka oli todella haastava jenin jatkuvan yliarvostuksen sekä Euroopan erityisen vaikeiden taloudellisten olosuhteiden vuoksi", kertoo Nissanin pääjohtaja Carlos Ghosn. "Nissan pystyi toimimaan päättäväisesti näistä haasteista huolimatta, ja näillä näkymin yllämme kannattavaan kasvuun koko vuoden osalta."

Tilivuoden 2012 toisella neljänneksellä (heinä-syyskuu) Nissanin nettotulos oli 1,08 miljardia euroa, mikä merkitsi 7,7 prosentin lisäystä edellisen vuoden vastaavaan ajankohtaan verrattuna. Liikevaihto oli 24,52 miljardia euroa, eli 5,5 % suurempi kuin viime vuonna. Liikevoitto oli 1,69 miljardia euroa (lisäystä 4,4 % viime vuoden vastaavaan aikaväliin verrattuna) ja liikevoittoprosentti 6,9 %. Varsinaisen toiminnan tulos oli 1,67 miljardia euroa.

Kun oletetaan, että tilivuoden 2012 toisen puoliskon keskimääräinen valuuttakurssi on 103 jeniä/euro, koko tilivuoden 2012 keskimääräiseksi valuuttakurssiksi saadaan 101,8 jeniä/euro. Nissan on korjannut koko vuoden ennustettaan alaspäin tilivuodelle 2012 johtuen vahvasta jenistä, Kiinan tilanteenta ja Euroopan heikosta markkinatilanteesta. Nissan kirjasi tänään Tokion pörssissä seuraavan ennusteen 31.3.2013 päättyvälle tilivuodelle:

• Liikevaihto 96,41 miljardia euroa
  • Liikevoitto 5,65 miljardia euroa
  • Varsinaisen toiminnan tulos 5,35 miljardia euroa
  • Nettotulos 3,14 miljardia euroa
  • Pääomakustannukset 5,11 miljardia euroa
  • Tutkimus- ja tuotekehityskulut 4,59 miljardia euroa

Koko tilivuoden 2012 myynnin ennustetaan nyt laskevan 5,35 miljoonasta autosta 5,08 miljoonaan autoon, mikä johtuu pääasiassa Kiinan ja Euroopan epävakaasta tilanteesta.

*Huomautus 1: Ensimmäisen vuosipuoliskon luvut on ilmoitettu euroina pelkästään ymmärtämisen helpottamiseksi. Ne on laskettu käyttäen vaihtokurssia 100,5 jeniä/euro, joka oli maaliskuun 31. päivänä 2013 päättyvän tilikauden kuuden ensimmäisen kuukauden keskimääräinen vaihtokurssi. Toisen vuosineljänneksen luvut perustuvat vaihtokurssiin 98,3 jeniä/euro, joka oli heinäkuusta syyskuuhun 2012 kestäneen kolmen kuukauden jakson keskimääräinen vaihtokurssi.

Taina Erkkilä, viestintäjohtaja, Nissan Nordic Europe Oy,Sähköposti: terkkila@nissan-europe.com, Puh. 010 770 5311

Nissan

Nissan Motor Co., Ltd. on Japanin toiseksi suurin autonvalmistaja ja Renault-Nissan-allianssin toinen osapuoli. Yhtiön pääkonttori sijaitsee Jokohamassa. Nissanilla on yli 248 000 työntekijää kautta maailman, ja yhtiö myi yli 4,8 miljoonaa autoa vuonna 2011. Nissan on sitoutunut kehittämään innostavia ja innovatiivisia tuotteita kaikenlaisille asiakkaille. Yhtiön kattavaan tuotevalikoimaan kuuluu 64 Nissan- ja Infiniti-merkkistä automallia. Nissan on todellinen päästöttömän liikenteen edelläkävijä. Yhtiö teki historiaa lanseeraamalla maailman ensimmäisen edullisen ja massamarkkinoille suunnatun täysin sähkökäyttöisen auton, Nissan LEAFin. LEAF on saanut useita kansainvälisiä tunnustuksia, kuten arvostetun vuoden auton palkinnon Japanissa 2011–2012 sekä World Car of the Year -palkinnon vuonna 2011.

Lisätietoja Nissanin tuotteista ja palveluista sekä yhtiön sitoutumisesta kestävien liikennemuotojen kehittämiseen annetaan yhtiön verkkosivustolla osoitteessa http://www.nissan-global.com/EN/

Nissanin suunnittelu- ja tuotekehitysyksiköt, tuotantolaitokset ja logistiikka-, myynti- ja markkinointitoiminnot työllistävät Euroopassa yli 14 500 ihmistä. Yhtiön Espanjan, Ison-Britannian ja Venäjän tehtaissa valmistettiin viime vuonna yli 528 000 autoa – mm. kompakteja tila-autoja, palkittuja crossover-malleja, katumaastureita ja hyötyajoneuvoja. Nissanin Euroopan mallivalikoimaan kuuluu tällä hetkellä 24 monipuolista ja innovatiivista tuotetta, ja yhtiön tavoitteena on saavuttaa Euroopassa eniten myydyn japanilaisen automerkin asema.

Nissan Nordic Europe Oy on Nissanin maahantuonti- ja markkinointiyritys, joka toimii Suomessa, Ruotsissa, Norjassa, Tanskassa sekä Virossa, Latviassa ja Liettuassa. Yrityksellä on noin 165 työntekijää, ja sen pääkonttori sijaitsee Espoon Keilaniemessä. www.newsroom.nissan-europe.com/fi

Avainsanat: