Nissan kehittänyt uuden sähkönsyöttöjärjestelmän kotitalousverkkoon

- Kotitaloudet voivat tulevaisuudessa varastoida sähköä LEAF-sähköauton akkuihin -

Nissan Motor Co., Ltd. on julkistanut järjestelmän, joka mahdollistaa virran syöttämisen Nissan LEAF -sähköauton litiumioniakuista tavalliseen kotitalousverkkoon. Uusi järjestelmä esiteltiin Sekisui House Ltd.’in rakentamassa ”Kan-kan-kyo” -talossa,*1 joka sijaitsee Nissanin pääkonttoria vastapäätä. Järjestelmän kehittäminen on osa Nissanin kokonaisvaltaisia pyrkimyksiä, jotka tähtäävät täysin päästöttömän yhteiskunnan luomiseen. Yhtiö tutkii järjestelmän hyödyntämismahdollisuuksia nykyisten sähköjärjestelmien rinnalle ja yhteyteen. Tehden yhteistyötä useiden järjestelmän kehittämisestä ja myynnistä kiinnostuneiden kumppanien kanssa, Nissan pyrkii tuomaan järjestelmän markkinoille vielä tämän tilivuoden aikana.

Nissan LEAFin akkuihin varastoitua sähkövirtaa voidaan syöttää järjestelmän kautta kotitalouskäyttöön, kun talon sähkökeskus liitetään LEAFin pikalatauspistokkeeseen CHAdeMO Association’in latausprotokollan vaatimukset täyttävällä erikoisliittimellä. Protokolla on omaksuttu maailmanlaajuiseen käyttöön monipuolisuutensa, turvallisuutensa ja luotettavuutensa ansiosta.

Järjestelmä mahdollistaa sähkön varastoimisen Nissan LEAFin akkuihin kodin mahdollisten virtakatkosten varalta. Litiumioniakut voivat varastoida sähköä jopa 24 kWh, mikä riittää täyttämään keskimääräisen japanilaisen kotitalouden kahden vuorokauden energiantarpeen.*2

Nissan uskoo, että järjestelmä mahdollistaa tulevaisuudessa kodin sähköverkon päivittäisen kuormituksen keventämisen, kun Nissan LEAFin akkuihin varastoidaan yöaikaan tai kestävillä menetelmillä (kuten aurinkoenergialla) tuotettua sähköä, jota voidaan hyödyntää piikkitunteina. Järjestelmää voidaan käyttää lisäksi auton akkujen normaaliin lataamiseen. Myös Nissan LEAFin nykyiset omistajat voivat hyödyntää tätä järjestelmää.*3

Järjestelmän yleiskatsaus

◆ Power Control System (PCS)

- Nimellisteho: 6 kW

- Ohjausjärjestelmä:sinimuotoinen pulssileveysmodulaatio

- Virtajärjestelmä: 200 V:n kolmivaiheinen kolmijohdinjärjestelmä

Näytöllä varustettu käyttöpaneeli

- Siirtyminen lataukseen syötön aikana näytön kautta

- Akkutehon, lähtöjännitteen ja lähtövirran näyttö

Nissan LEAF -liitännän vaatimukset

- Pikalatausliitin (CHAdeMo-protokollan mukainen)

Nissan LEAF

- vastaa virransyöttöjärjestelmää

*1: ”Kan-kan-kyo”: Esittelytalo, jonka Sekisui House rakensi osana Japanin sisä- ja viestintäministeriön tilaamaa Smart Network Project -projektia

Rakennus: SHAWOOD “The Gravis” -puurakenne, täyttää ympäristöystävällisille asuinrakennuksille asetetut Green First -vaatimukset

Osoite: 5-1-17, Minatomirai, Nishi-ku, Yokohama City, Kanagawa (kortteli 54)

URL: http://www.sekisuihouse.co.jp/snpj-kankankyo

Smart Network Projectin järjestäjät: NTT DOCOMO, INC., NEC Corporation, NAMCO BANDAI Games Inc. ja Sekisui House Ltd.

*2 Tavallisen kotitalouden keskimääräinen sähkönkulutus Japanissa: 10~12 kWh/vrk

*3 Edellyttää erityistä mukauttamista sähkönsyöttöjärjestelmän vaatimusten mukaiseksi.

Taina Erkkilä, viestintäjohtaja, Nissan Nordic Europe Oy, Sähköposti: terkkila@nissan-europe.com, Puh. 010 770 5311

Johanna Laune, viestintäpäällikkö, Nissan Nordic Suomi, Sähköposti: jlaune@nissan-europe.com, Puh. 010 770 5139

Nissan Nordic Europe Oy on Nissanin maahantuonti- ja markkinointiyritys, joka toimii Suomessa, Ruotsissa, Norjassa, Tanskassa sekä Virossa, Latviassa ja Liettuassa. Yrityksellä on noin 165 työntekijää, ja sen pääkonttori sijaitsee Espoon Keilaniemessä. www.nissan.fi

Nissan maailmalla

Japanin toiseksi isoimman autonvalmistajan, Nissan Motor Co., Ltd’in, pääkonttori sijaitsee Japanin Yokohamassa, ja se kuuluu Renaut-Nissan-alianssiin. Nissan työllistää maailmanlaajuisesti 248 000 henkilöää ja myi 4,1 miljoonaa ajoneuvoa kalenterivuonna 2010 tehden 8,77 triljoonan jenin (78,22 miljardia euroa) liikevaihdon. Vahva sitoutuminen tuotekehitykseen ja innovaatiohin on tuottanut jo 64 mallia Nissan- ja Infiniti-tuotemerkeillä. Nissan on selkeä pioneeri nollapäästöisten kulkuneuvojen alalla ja teki historiaa esitellessään ensimmäisen massamarkkinoille tarkoitetun kohtuuhintaisen vain sähköä käyttävän Nissan LEAF-auton. Auto on saanut useita palkintoja mm. 2011 European Car of the Year award ja 2011 World Car of the Year.

Kuvia ja lisätietoja: www.newsroom.nissan-europe.com/fi/fi

Avainsanat: