NISSAN LANSEERAA INNOVATIIVISEN VENTTIILIEN OHJAUSJÄRJESTELMÄN

Nissan Motor Co., Ltd. On julkistanut uuden moottoritekniikan, jonka avulla saavutetaan aivan uudenlainen tasapaino herkkyyden ja tehon sekä polttoainetaloudellisuuden ja alhaisten päästöjen välillä. Uudessa tekniikassa yhdistyvät Nissanin vastikään kehittämä imuventtiilien muuttuvan ajoituksen ja noston järjestelmä (VVEL, Variable Valve Event & Lift) ja jatkuvasti muuttuva venttiilien ajoitus C-VTC.

Nissan ilmoitti joulukuussa 2006 Nissan Green Program 2010 -ohjelman julkistamisen yhteydessä, että VVEL-järjestelmä asennetaan kaikkiin yhtiön autoihin vuodesta 2007 alkaen. Nissanin testien mukaan VVEL-järjestelmä pienentää moottorin hiilidioksidipäästöjä jopa 10 prosenttia. Ensimmäisenä VVEL asennetaan Infiniti G37 Coupéseen, joka esitellään New Yorkin kansainvälisessä autonäyttelyssä.

VVEL-järjestelmällä varustetuissa moottoreissa imuilmaa ohjataan suoraan imuventtiileillä, joiden ajoitusta ja nostoa säädetään jatkuvasti, kun taas perinteiset moottorit säätelevät moottorin ilmanottoa kaasuläpän välityksellä. C-VTC ja VVEL valvovat yhdessä venttiilien työvaiheita ja mahdollistavat venttiilien ajoituksen ja noston vapaan ohjaamisen. Tämä tehostaa ilman virtausta sylinterin läpi, parantaa moottorin herkkyyttä huomattavasti ja optimoi sen tehon ja ympäristöystävällisyyden välisen tasapainon.

Uusi moottori tarjoaa seuraavat edut kierrosalueesta riippuen:

• Parempi polttoainetehokkuus
- Ala- ja keskikierroksilla järjestelmä säätelee imuilman virtausta imuventtiileillä juuri ennen sen pääsyä palotilaan, kun perinteisesti säätö on tehty kaasuläpän avulla. Tämä helpottaa ilman virtausta sylinterin läpi ja parantaa siten polttoainetehokkuutta.
- Imuventtiilien nosto pysyy matalana ala- ja keskikierroksilla (kaasupoljin painetaan korkeintaan puoleenväliin), jotta nokka-akselin kuluminen olisi minimaalista.

• Parempi herkkyys
- Imuilman säätö imuventtiileillä parantaa herkkyyttä kiihdytyksissä, koska sylintereihin pääsee tiheämpää ilmaa heti kiihdytyksen alusta alkaen.

• Lisää tehoa
- Imuventtiilit avautuvat alakierroksilla lyhyemmäksi ajaksi. Tämä estää ilma/polttoaineseoksen takaisinvirtauksen ja parantaa vääntömomenttia.
- Yläkierroksilla imuventtiilien noston lisääminen mahdollistaa suuremman ilmamäärän virtauksen ja lisää vääntöä.

• Vähemmän päästöjä
- Imuventtiilien ajoitus on optimoitu käynnistyksen yhteydessä (moottorin ollessa yhä kylmä), jotta pakokaasujen lämpötila kohoaisi ja katalysaattorin toiminta käynnistyisi nopeammin.
- Ala- ja keskikierroksilla syntyy vähemmän hiilidioksidipäästöjä, koska imuventtiilien nosto pysyy matalana, imuilman virtaus on nopeampaa ja polttoaine hajotetaan hienojakoisemmaksi sumuksi.

Koska VVEL-tekniikkaa parantaa polttoainetehokkuutta eniten ala- ja keskikierroksilla, se soveltuu parhaiten monisylinterisiin ja suuritilavuuksisiin moottoreihin, joita käytetään usein näillä kierrosalueilla.

Nissan julkisti Nissan Green Program 2010 -ohjelman yhteydessä suunnitelmansa kehittää bensiinimoottoreita, joiden hiilidioksidipäästöt tulevat olemaan dieselmoottorien tasolla. Uusien moottorien asennus alkaa suunnitelman mukaan vuonna 2010. Monisylinterisissä ja suuritilavuuksisissa moottoreissa yhdistetään VVEL-tekniikka ja suoraruiskutus.

VVEL-järjestelmä

Keinuvipu ja kaksi erityyppistä niveltä
sulkevat imuventtiilit siirtämällä ohjaus-
akselin pyörimisliikkeen epäkeskonokan
välityksellä venttiilejä ohjaavalle nokalle.

Venttiilejä ohjaavan nokan liikettä voidaan
säätää kiertämällä ohjausakselia tasavirta-
moottorilla ja vaihtamalla nivelten välisiä
tukipisteitä. Tämä mahdollistaa venttiilien