Nissan LEAF ennätysluvuin viime vuoden myydyimmäksi sähköautoksi Euroopassa

• Euroopassa myytiin vuonna 2013 ennätykselliset 11 120 Nissan LEAFia (204 prosenttia enemmän kuin vuonna 2012)
  • LEAF vakiinnutti paikkansa Euroopan sähköautomarkkinoiden johtajana ylittämällä toiseksi suosituimman auton myynnin 25 prosentilla
  • LEAFin myynti on erityisen vahvaa Norjassa, jossa myynti kasvoi vuoden 2014 tammikuussa 145 % edellisvuoden vastaavaan ajankohtaan verrattuna.

Maailman myydyimmän täysin sähkökäyttöisen auton, Nissan LEAFin, vuoden 2013 myyntiluvut on julkistettu. LEAFia myytiin Euroopassa viime vuonna enemmän kuin koskaan aikaisemmin ja peräti 25 prosenttia enemmän kuin toiseksi myydyintä sähköautoa.

LEAF pitää nyt hallussaan 33 prosenttia Euroopan sähköautomarkkinoista ja on lujittanut entisestään asemaansa maailman myydyimpänä sähköautona. Viime vuonna myytiin 5 600 LEAFia enemmän kuin vuonna 2012.

Norjassa LEAF tammikuun myydyin henkilöauto

LEAFin erinomaista menestystä Euroopassa on vauhdittanut jatkuva vahva myynti Norjassa, jossa se oli vuoden kolmanneksi myydyin henkilöauto. Tämän vuoden tammikuussa LEAF nousi Norjassa kaikkien uusien autojen myyntitilaston kärkeen 650 myydyllä autolla.

Edistyksellinen latausinfrastruktuuri ja valtion tuki sähköautoilulle ovat omiaan edistämään sähköautojen myyntiä Norjassa. LEAFin tammikuun myynti kasvoi Norjassa 145 % edellisvuoden vastaavaan ajankohtaan verrattuna ja muu Eurooppa on tulossa hyvää vauhtia Norjan perässä. LEAF oli viime vuonna myydyin täyssähköauto muun muassa Suomessa, Belgiassa, Espanjassa, Isossa-Britanniassa, Italiassa, Ruotsissa ja Tanskassa.

Euroopassa on asennettu nyt jo tuhat CHAdeMO-pikalatauspistettä

Euroopan CHAdeMO-pikalatausverkoston nopea kasvu parantaa Nissan LEAFin käytettävyyttä huomattavasti. Sähköautojen pikalatauspisteitä oli Euroopassa vuonna 2010 vain 16 kappaletta, seuraavana vuonna 155 ja vuonna 2012 jo 540. Viime vuonna saavutettu tuhannen pikalatauspisteen määrä tuntunee kuitenkin jo pieneltä kuluvan vuoden lopussa, jolloin Euroopasta löytyy arvioiden mukaan yli 1 800 pikalatauspistettä.

Euroopan suurimmalla sähköautojen markkina-alueella, Norjassa, E18-moottoritietä käyttävien sähköautojen määrä kasvoi kahdeksankertaiseksi puolentoista vuoden aikana, kun reitin varrelle saatiin pikalatauspiste.

"Tammikuu on ollut erinomainen alku vuodelle 2014, jonka aikana lanseeraamme Euroopassa toisen täysin sähkökäyttöisen automallimme, kevyen e-NV200-hyötyajoneuvon. Myös LEAFin suosio jatkuu: viimeisimmän asiakastutkimuksemme mukaan 97 prosenttia LEAFin omistajista suosittelisi autoa ystävilleen. Uskomme, että nämä seikat yhdistettynä nopeasti kasvavaan latausinfrastruktuuriin tuovat meille kasvua tänäkin vuonna", kertoo Nissan Nordic Europen viestintäjohtaja Taina Erkkilä.

Nissan LEAFin erinomainen myynti Euroopassa vahvistaa Nissanin asemaa maailman johtavana sähköautojen valmistajana, LEAFin maailmanlaajuinen myynti on ylittänyt jo sadantuhannen auton rajan. Nissanin perhekäyttöön sopiva sähköauto on siis otettu erinomaisesti vastaan, ja kuvaavaa on myös, että 92 prosenttia LEAFin omistajista ei ole omistanut aikaisemmin Nissan-autoa.

Johanna Laune, viestintäpäällikkö, Nissan Nordic Europe Oy, Sähköposti: jlaune@nissan-europe.com, Puh. 010 770 5139

Kuvia, videoita ja lisätietoja: newsroom.nissan-europe.com/fi

Nissan on yksi merkittävimmistä aasialaisista autonvalmistajista Euroopassa, ja sen palveluksessa on yli 14 500 työntekijää suunnittelutehtävissä, tutkimuksessa ja kehityksessä, valmistuksessa ja logistiikassa sekä myynnissä ja markkinoinnissa. Nissanin tehtailla Isossa-Britanniassa, Espanjassa ja Venäjällä valmistettiin viime vuonna yli 635 000 autoa;  mm. kompakteja tila-autoja, palkittuja crossover-malleja, katumaastureita, hyötyajoneuvoja sekä Nissan LEAFeja, joka on maailman suosituin täyssähköauto. Nissan LEAFin käyttäjistä 97 prosenttia on tyytyväisiä autoonsa, ja 95 prosenttia on valmiita suosittelemaan autoa myös ystävilleen.  Euroopan tuotevalikoimassa on tällä hetkellä  24 erilaista ja innovatiivista mallia, ja  Nissanin tavoitteena on olla tulevaisuudessa Euroopan johtava aasialainen autonvalmistaja.

Nissan Nordic Europe Oy on Nissanin maahantuonti- ja markkinointiyritys, joka toimii Suomessa, Ruotsissa, Norjassa, Tanskassa sekä Virossa, Latviassa ja Liettuassa. Yrityksellä on noin 181 työntekijää, ja sen pääkonttori sijaitsee Espoon Keilaniemessä. www.newsroom.nissan-europe.com/fi

Seuraa meitä: www.facebook.com/NissanSuomi, twitter.com/NissanSuomi

Avainsanat: