NISSAN LEAFILLE TÄYDET VIISI TÄHTEÄ EURO NCAP -TESTISSÄ

Nissan LEAF ensimmäinen viisi Euro NCAP –tähteä saanut sähköauto

Sähkökäyttöinen Nissan LEAF on saavuttanut täyden turvallisuusluokituksen riippumattoman Euro NCAP -organisaation (European New Car Assessment Programme) törmäystesteissä. 100 % sähköllä toimiva Nissan LEAF on ensimmäinen tämän tunnustuksen saanut sähköauto.

Sekä Euroopassa että koko maailmassa vuoden autoksi valittu LEAF saavutti aikuismatkustajan turvallisuudessa 89 % ja lasten turvallisuudessa 83 % enimmäispistemäärästä. Turvavarustelun, johon kuuluu vakiona muun muassa elektroninen ESC-ajonvakautusjärjestelmä ja nopeudenrajoitin, osalta tulos oli 84 % maksimista. Kompakti, viistoperäinen perheauto sai myös jalankulkijaturvallisuudesta keskimääräistä paremman tuloksen, 65 %, keulan matalan muotoilun ja konepellin alla olevien "kovien pisteiden" suhteellisen vähäisyyden ansiosta.

Huippuluokan turvallisuutta

“Nissan LEAFin erinomainen menestys vaativissa turvallisuustesteissä korostaa tämän innovatiivisen sähköauton teknisen toteutuksen täydellisyyttä ja todistaa, että se soveltuu erinomaisesti päivittäiseen perhekäyttöön. Nissan LEAF ei ole ainoastaan yhtä tilava, käytännöllinen ja suorituskykyinen kuin perinteiset kilpailijansa – se kuuluu myös turvallisimpiin liikenteessä oleviin autoihin”, sanoi Pierre Loing, Vice President, Product Strategy & Planning, Nissan International SA.

“Nissan LEAFin testitulokset todistavat, että sähköautot voivat olla yhtä turvallisia kuin perinteiset polttomoottoriautot. Standardi on nyt asetettu näiden autojen seuraavalle sukupolvelle Euroopan markkinoilla”, totesi Euro NCAP:n pääsihteeri Michiel van Ratingen.

Akut säilyivät kaikissa törmäyksissä vaurioitta

Nissan LEAFin turvallisuus arvioitiin normaalien Euro NCAP -testikäytäntöjen mukaisesti etutörmäys-, sivutörmäys-, sivupylvästörmäys- ja piiskaniskutestien avulla. Auton 48 litiumioniakkumoduulia, jotka on sijoitettu erityiseen lattian alla olevaan tilaan, selvisivät kaikista törmäyksistä täysin vaurioitta.

Lisäksi auton akkujärjestelmä oli kytkettynä päälle törmäyssimuloinnin aikana. Tällä tavoin haluttiin testata sähköjärjestelmän integroituja turvatoimintoja, kuten automaattista virransyötön katkaisua ja erotusta törmäystilanteessa. LEAF selvitti tämänkin testin ongelmitta.

“Tulokset eivät yllättäneet meitä,” kertoo Jerry Hardcastle, Vice President, Vehicle Design & Development, Nissan. “Nissan LEAFia on testattu enemmän kuin mitään muuta valmistamaamme autoa. Tavanomaisten este- ja sivutörmäystestien lisäksi olemme testanneet sähköjärjestelmän kaikin mahdollisin tavoin varmistaaksemme, että ylivarautuminen ei olisi koskaan mahdollista ja erotustoiminto toimii aiotulla tavalla törmäystilanteessa.”

Euro NCAP -testin tulos julkistettiin kuukausi sen jälkeen, kun riippumaton yhdysvaltalainen IIHS (The Insurance Institute for Highway Safety) -organisaatio myönsi LEAFille “Top Safety Pick” -tunnustuksen. LEAF on jo toinen Nissan, joka on saanut täydet viisi Euro NCAP -tähteä tänä vuonna. Ensimmäinen oli Nissan Juke helmikuussa.

Myynnissä Japanissa, Yhdysvalloissa ja Euroopassa

Nissan LEAFin myynti aloitettiin Japanissa, Yhdysvalloissa ja eräissä Euroopan maissa tämän vuoden alussa. Auton toimintasäde latausten välillä on 175 km uuden eurooppalaisen NEDC-testisyklin mukaan mitattuna.

Viistoperäisen perheauton voimanlähteenä toimii Nissanin kehittämän kompaktin sähkömoottorin ja vaihtosuuntaajan yhdistelmä, joka on sijoitettu auton etuosaan ja välittää voimaa etupyörille. 80 kW:n vaihtovirtamoottori kehittää vääntöä 280 Nm ja takaa yli 145 km/h:n huippunopeuden.

Nissan LEAFin kattavaan varusteluun kuuluu muun muassa ilmastointi, satelliittinavigointi, peruutuskamera, pikalatauspistoke sekä innovatiivinen älypuhelintoiminto.

Taina Erkkilä, viestintäjohtaja, Nissan Nordic Europe Oy,Sähköposti: terkkila@nissan-europe.com, Puh. 010 770 5311

Johanna Laune, viestintäpäällikkö, Nissan Nordic Europe Oy, Sähköposti: jlaune@nissan-europe.com,  Puh. 010 770 5139

Nissan työllistää noin 12 500 henkilöä Euroopassa design-, tutkimus ja kehitys, tuotanto-, logistiikka- sekä myynti ja markkinointi -toiminnoissa. Kalenterivuonna 2010 yhtiö myi yli 555 000 ajoneuvoa sen 47 markkina-alueella Länsi- ja Itä-Euroopassa, Venäjä mukaan lukien. Lisäksi yhtiö tuotti Espanjan ja Iso-Britannian tehtaillaan lähes 530 000 autoa. Lisätietoja: http://www.newsroom.nissan-europe.com

Nissan Nordic Europe Oy on Nissanin maahantuonti- ja markkinointiyritys, joka toimii Suomessa, Ruotsissa, Norjassa, Tanskassa sekä Virossa, Latviassa ja Liettuassa. Yrityksellä on noin 170 työntekijää, ja sen pääkonttori sijaitsee Espoon Keilaniemessä.
www.nissan.fi