NISSAN LIITTÄÄ NAVIGOINTIJÄRJESTELMÄÄNSÄ VAROITUSVIESTIN RATTIJUOPPOUTTA VASTAAN

Nissan Motor Co., Ltd. on ilmoittanut liittävänsä alkoholin vaaroista varoittavan viestin CARWINGS (HDD) -navigointijärjestelmiinsä* Japanissa. Toimenpide on osa Nissanin laajempaa kampanjaa rattijuoppoutta vastaan. Jatkossa Nissan liittää ominaisuuden vähitellen kaikkiin navigaattoreihinsa Japanin markkinoille valmistettaviin ajoneuvoihin.

Varoitusviesti ilmestyy automaattisesti navigointijärjestelmän näytölle noin viiden sekunnin ajaksi, kun auton moottori käynnistetään. Iltaisin ja öisin navigointipaneeliin tulee teksti: "Älä aja, jos olet nauttinut alkoholia!". Muina aikoina näyttöön tulee viesti "Ajetaan turvallisesti tänäänkin".

Viestin tarkoituksena on muistuttaa kuljettajaa alkoholin vaikutuksen alaisena ajamisen riskeistä. Japanissa noin 10 prosenttia kuolemaan johtaneista onnettomuuksista liittyy rattijuoppouteen. Varoitusviesti on ennaltaehkäisevä passiivinen varotoimenpide, joka on osa Nissanin rattijuoppouden vastaista kampanjaa.

Maailmanlaajuisella tasolla Nissan on sitoutunut lisäämään tietoisuutta alkoholin vaaroista autolla ajettaessa. Nissan on aktiivisesti mukana monissa asiaa edistävissä aloitteissa, kuten esimerkiksi laajassa Hello Safety -kampanjassa** Japanissa. Japanissa Nissanin tavoitteena turvallisuuden suhteen on puolittaa liikennekuolemien ja vakavien onnettomuuksien lukumäärä, joissa Nissan-merkkinen auto on ollut osallisena vuoteen 2015 mennessä verrattuna onnettomuuksien määrään vuonna 1995.

Nissanin mukaan liikenneturvallisuuteen kuuluu muutakin kuin vain autojen teknologia. Nissan on aloittanut esimerkiksi Intelligent Transport System (ITS) –projektin Kanagawan alueella turvallisen ajoympäristön aikaan saamiseksi. Projektin tarkoituksena on vähentää liikenneonnettomuuksia liikennetietojen analysoinnin avulla. Lisäksi Nissan on mukana useissa sekä lapsille että aikuisille kohdistetuissa liikenneturvallisuuskampanjoissa ja jatkaa yhteistyötään Japanin hallituksen ja yksityisen sektorin yhteistyökumppaneidensa kanssa.

* Asennettu ensimmäisenä marraskuussa 2006 esiteltyyn Skyline-malliin.

** Hello Safety -turvallisuuskampanja järjestetään kolme kertaa vuodessa Japanin kansallisten liikenneturvallisuuskampanjoiden yhteydessä, jotka pidetään koulujen kesä-, syys- ja kevätlomien aikaan sekä keväällä. Viimeisimmän 35. kerran järjestetyn kampanjan (12.6.–1.7.) teemana oli "Vanhemmat ja lapset rattijuoppoutta vastaan". Seuraavan, 36. kampanjan (7.-8.7.), aikana Nissan jakaa liikenneturvallisuudesta kertovia koulutuspaketteja, joissa kerrotaan muun muassa, miten alkoholin vaikutuksen alaisena ajamista voidaan ennaltaehkäistä.

Nissan Nordic Europe Oy, viestintäjohtaja Fredrik Heinonen, puh. 040 550 0281, fheinonen@nissan-europe.com