NISSAN NORDIC EUROPE LAAJENTAA BALTIAAN

Nissan Nordic Europe Oy, Nissanin maahantuonti- ja markkinointiorganisaatio, laajentaa toimintansa 1.4.2007 lähtien Viroon, Latviaan ja Liettuaan. Entisen maahantuojan Nissan Balti AS:n suurin omistaja Fakto AS jatkaa toimintaansa alueen merkittävimpänä Nissan-jälleenmyyjänä 60 prosentin myyntivolyymillaan neljässä Baltian jälleenmyyntipisteessään.

Nissaneiden maahantuontia Baltiassa on viimeisen 15 vuoden ajan hoitanut itsenäinen Nissan Balti AS. Nyt Nissan Nordic Europe ottaa kokonaisvaltaisen vastuun Nissaneiden maahantuonnista ja markkinoinnista Baltian nopeasti kasvavilla markkinoilla. Järjestely on osa Nissanin strategiaa rakentaa Eurooppaan alueellisia liiketoimintayksikköjä (Regional Business Units). Nissan Nordic Europeen kuuluu tällä hetkellä Suomen lisäksi Ruotsissa, Norjassa ja Tanskassa. Yrityksen pääkonttori sijaitsee Espoon Keilaniemessä.

”Toivotamme Baltian maat lämpimästi tervetulleiksi Nissan Nordic Europeen. Tämä on luonnollinen jatke strategiallemme Euroopassa ja Pohjoismaissa. Järjestely osoittaa, että alueellisten liiketoimintayksiköiden konsepti on toimiva ja että viime vuoden aikana rakentamamme Pohjoismainen organisaatio on valmis kasvattamaan vastuutaan,” sanoo Nissan Nordic Europe Oy:n toimitusjohtaja Mike Whitfield.

Vankalle pohjalle on hyvä rakentaa

Nissan Balti AS on luonut Nissanille vankan perustan Baltiaan. Jatkuva jälleenmyyjäyhteistyö Fakto AS:n kanssa varmistaa erinomaisen markkinaosaamisen ja aseman tulevalle kasvulle.

”Edellytykset Baltiassa ovat hyvät. Markkinat kasvavat ja kehittyvät huimaa vauhtia. Lisäksi edellinen maahantuoja on tehnyt alueella hyvää työtä Nissanin nykyisen aseman saavuttamiseksi. Olemme tyytyväisiä, että saamme jatkaa jälleenmyyntiyhteistyötä Fakton kanssa ja yhdessä kehittää edelleen Nissania Baltiassa,” Whitfield jatkaa.

Baltian maista muodostetaan yksi yhtenäinen yksikkö, joka on tasaveroinen Nissan Nordic Europen muiden maaorganisaatioiden kanssa. Niiden tehtävänä on toteuttaa Nissanin strategiaa ja tukea jälleenmyyjäverkostoa paikallisilla markkinoilla. Maa-organisaatiot keskittyvät pääasiassa myyntiin ja myynninedistämiseen. Baltian toimintoja tullaan johtamaan Virosta, ja Nissanin jälleenmyyjäverkosto säilyy pääosin ennallaan.

Nopeasti kasvavat markkinat

Nissan Balti myi 2 399 Nissania Baltian maissa vuonna 2006, mikä oli 30 prosenttia enemmän kuin vuotta aiemmin. Myyntivolyymistä puolet muodostui Viron markkinoilta ja loput 50 prosenttia jakautui tasan Latvian ja Liettuan kesken. Nissanin markkinaosuus on alueella keskimäärin 3,5 prosenttia.