NISSAN QASHQAI MYYNTIIN 9. MAALISKUUTA

Qashqain, Nissanin viime syykuussa esittelemän crossover-mallin myynti aloitetaan Suomessa 9.3.2007. Qashqai on suunnattu auton ostajille, jotka hakevat C-segmentin autoa dynaamisempaa muotoilua ja samalla perinteistä katumaasturia ketterämpää ajoneuvoa. Qashqain odotetaan herättävän kiinnostusta etenkin niiden joukossa, jotka aiemmin eivät ole omistaneet Nissania. Monipuolisen uutuusmallin listahinta vaihtelee 23 830 - 37 930 euron välillä.

Qashqai on ns. crossover-malli, jossa yhdistyvät henkilöauton ja nelivetomaasturin ominaisuudet. Kooltaan se sijoittuu katumaastureiden ja C-segmentin viistoperäisten välimaastoon; Qashqai on noin 100 mm pidempi ja 100–150 mm korkeampi kuin tyypillinen C-segmentin viistoperäinen auto, mutta noin 150 mm tyypillistä katumaasturia lyhyempi ja noin 80 mm matalampi.

Muotoilultaan Qashqain yläosa muistuttaa henkilöautoa, mutta takaosan sivuprofiililtaan se on korkea. Auton alaosassa taas on katumaastureista tuttuja elementtejä, kuten korostetut lokasuojien kaaret ja korkea maavara.

Rentoa viihtyisyyttä ja tinkimätöntä turvallisuutta

- Qashqai on itsevarma, tyylikäs ja kovapintainen. Siinä yhdistyvät voima, tinkimätön turvallisuus ja vaikuttava suorituskyky, luonnehtii Nissan Nordic Europe Oy:n Suomen maajohtaja Arto Sillanpää.

Qashqain ohjaamo ja hallintalaitteet on suunniteltu kuljettajaa ajatellen; esimerkiksi ohjauspyörän painikkeilla voi helposti ja turvallisesti ohjata Bluetooth-puhelinta, audiojärjestelmää ja vakionopeudensäädintä. Auton urheilullista tunnetta lisää entisestään korkea keskikonsoli.

Rentoa viihtyisyyttä ja tilavuuden tunnetta luovat mm. lisävarusteena saatava lasikatto, matalapaineinen ilmastointijärjestelmä sekä monipuoliset säilytystilat, kuten 14 litran hansikaslokero, jota voidaan jäähdyttää ilmastoinnilla.

Qashqain jäykkä kori yhdistettynä ESP:hen, ABS:ään ja EBD:hen luovat omalta osaltaan turvallisuutta ja lisäväät ajettavuuden vakautta. Takapyörien erillinen multi-link-jousitus varmistaa turvallisen kaarreajon ja ALL MODE -nelivetojärjestelmä ohjaa voimaa sinne, missä eniten on pitoa. Qashqaissa on vakiona myös kuusi turvatyynyä ja etuistuinten aktiiviset pääntuet, jotka peräänajotilanteessa siirtyvät eteenpäin ja näin ehkäisevät niskavammoja.

Vaativalle eurooppalaiselle kuluttajalle

Qashqain suunnittelun lähtökohtana ovat olleet eurooppalaisten kuluttajien tarpeet. Auton suunnittelusta - ja nyt myös valmistuksesta - on vastannut Nissanin Isossa-Britanniassa sijaitsevat yksiköt. Jatkossa Qashqaita tullaan viemään Sunderlandin tehtaalla Euroopan lisäksi myös muun muassa Japaniin sekä Lähi-itään.

Qashqain myyntitavoite Euroopassa on keskimäärin yli 100 000 ajoneuvoa vuodessa, joista Suomessa vuonna 2007 yli 2 400 kappaletta. Nissan arvioi, että 80 prosentilla Qashqain ostajista ei aiemmin ole ollut Nissan-ajoneuvoa. Ennen Qashqain hankkimista nämä ostajat ovat omistaneet C-segmentin hyvin varustellun ajoneuvon, pienikokoisen maasturin tai D-segmentin ajoneuvon.

Laaja moottori- ja vaihteistovalikoima sekä neliveto

Qashqain voimanlähteeksi tarjolla ovat 1,6-litrainen (115 hv, 160 Nm) ja 2,0-litrainen (140 hv, 200 Nm) bensiinimoottori sekä Suomessa ensi kesänä myyntiin tulevat 1,5-litrainen (106 hv, 240 Nm) ja 2,0-litrainen (150 hv, 320 Nm) dCi-diesel. Molempiin kaksilitraisiin moottoreihin voidaan asentaa Nissanin edistyksellinen ALL-MODE 4x4 -nelivetojärjestelmä.

Etuvetoisiin Qashqaihin on valittavissa viisi- tai kuusivaihteinen manuaalivaihteisto, ja 2,0-litraiseen bensiinimoottoriin myös muuttuvavälityksinen (Continuously Variable Transmission) CVT-vaihteisto ja 2,0-litraiseen dieselmootoriin taas automaattivaihteisto.

Kuvia: www.nissaneurope-newsbureau.com -> Photo Centre

Liitteet: Qashqain varustetasot, Tekniset tiedot, Hinnasto 1.3.2007