NISSAN QASHQAI YHDELLÄ TANKILLISELLA ISON-BRITANNIAN HALKI ETELÄSTÄ POHJOISEEN

Nissan Technical Center Europe (NTCE) on tehnyt polttoaineenkulutustestin, jossa selvitettiin, kuinka pitkälle Nissan QASHQAI pääsee yhdellä tankillisella. Testitulos osoitti, että taloudellisesti ajaen yksi tankillinen riittää 1 387 kilometrin matkalle Ison-Britannian halki.

Bedfordshiren Cransfieldissä sijaitsevan NTCE:n seitsemän testikuljettajaa ajoivat 1.5 litraisella diesel QASHQAIlla Englannin lounaisrannikon Land’s Endistä Skotlannin pohjoiskärjen John O’Groatsiin kertaakaan tankkaamatta. Testitiimi kulutti 1 387 kilometrin matkalla keskimäärin 4,2 litraa polttoainetta sataa kilometriä kohti. Kyseistä reittiä käytetään yleisesti Isossa-Britanniassa suoritetuissa autojen kestävyyttä ja polttoainetaloudellisuutta mittaavissa testeissä. Testikuljettajien saavuttua määränpäähänsä oli polttoainetta jäljellä seitsemän litraa, joka olisi riittänyt vielä 176 kilometrin ajoon.

Testireitillä saavutettu keskimääräiskulutus (4,2 l / 100 km) on 29 prosenttia pienempi kuin QASHQAIN virallisissa teknisissä tiedoissa mainittu yhdistetty kaupunki- ja maantieajon keskiarvo. 16 000 vuosittaisella ajokilometrillä tämä merkitsee 278 euron vuosisäästöä*.

NTCE:n testitiimi suoritti kokeen QASHQAIn tuotantomallilla, joten myös tavallisella kuluttajalla on mahdollisuus yhtä taloudelliseen ajotapaan. Testikuljettajat ajoivat pienemmillä teillä nopeusrajoitusten mukaan ja moottoritiellä noin 95 kilometrin tuntinopeudella. Ajon aikana käytettiin vakionopeussäädintä, ajovaloja ja ilmastointia tarpeen mukaan.

QASHQAIn keskimääräiset hiilidioksidipäästöt olivat testiajon aikana 111 g/km, kun virallisten teknisten tietojen vastaava lukema on 145 g/km.

Testiajo on yksi esimerkki Nissanin taloudellisen ajotavan edistämisestä osana Nissan Green Program 2010 -ohjelmaa. Joulukuussa 2006 julkistetun ohjelman tavoitteena on yhtiön tuotteiden ja toimintojen hiilidioksidipäästöjen vähentäminen, muiden pakokaasupäästöjen vähentäminen sekä kierrätyksen edistäminen.

Euroopan markkinoita varten suunniteltu ja rakennettu QASHQAI lanseerattiin maaliskuussa 2007, jonka jälkeen sitä on valmistettu jo yli 100 000 kappaletta. Auto on myös myynnissä myös Japanissa Dualis-nimellä.

Viime toukokuussa QASHQAI sai täydet viisi tähteä aikuismatkustajien turvallisuudesta Euro NCAP:n törmäystestissä. QASHQAIN saavuttama pistemäärä oli kaikkien aikojen korkein kaikki autoluokat mukaan lukien.

* Euromäärä on laskettu puntamääräisen säästön (£193) pohjalta käyttämällä pyöristettyä valuuttakurssia 1 punta = 1,44 euroa (laskelma perustuu polttoaineen nykyisiin hintoihin Isossa-Britanniassa).