NISSAN VAHVISTAA JUKE-R:N SUORITUSKYKYLUKEMAT

Maailman nopeimmassa crossoverissa, Juke-R:ssä yhdistyy legendaarisen GT-R -mallin teho ja ajettavuus Juken rohkeaan muotoiluun. Tämän superauton 485 hevosvoimainen, 3,8-litrainen V6-kaksoisturbomoottori kiihdyttää auton nollasta sataan vain 3,7 sekunnissa, minkä jälkeen auton nopeus voidaan nostaa 257 km/h:n huippunopeuteen.

Testit ovat vahvistaneet, että Juke-R:n ajo-ominaisuudet ovat huippuluokkaa, sillä tässä kompaktissa crossover-mallissa on GT-R:n jousitus ja voimansiirto, FIA-luokituksen mukainen turvakehikko sekä jaettu takaspoileri. Suoraan ajettaessa GT-R:n huippunopeus on korkeampi aerodynaamisemman muotoilun ansiosta, vaikka autoissa onkin sama moottori. GT-R on myös kevyempi kuin Juke-R, johon on pitänyt asentaa turvakehikko ja vahvistettu alusta, jotta superauton komponentit on voitu sijoittaa Juken koriin.

Juke-R:n mitat muistuttavat huomattavasti enemmän Jukea kuin GT-R -mallia. Auto on sekä saman pituinen (4135 mm) että korkuinen (1575 mm), ja sillä on sama akseliväli (2530 mm) kuin Jukella. Juke-R:n leveys on kasvanut 1765 millimertistä 1910 millimetriin ja suuria pyöräkoteloita koristavat 20 tuuman taotut RAYS-kevytmetallivanteet. Kuljettaja ja matkustajat istuvat OMP-kilpaistuimissa, mutta kaikki GT-R -mallin hallintalaitteet ja säätimet ovat käden ulottuvilla.

Kaikkiaan 22 viikkoa kestäneen projektin aikana Nissan esitteli Juke-R:n kehittelyä dokumentoimalla mallin kehitysvaiheet alusta alkaen ja julkaisemalla 10 videon sarjan You Tubessa sekä Nissan Juken Facebook-sivuilla. Videosarjalla oli yli 2,2 miljoonaa katsomiskertaa 10 viikossa. Nyt julkaistaan koostevideo, joka esittelee kehityskertomuksen ja näyttää auton koko dynaamisessa komeudessaan. Seuraavat videot on tarkoitus julkaista tammikuussa, kun Juke-R pääsee tien päälle.

Ominaisuuksien vertailu - Juke 4WD M-CVT ja Juke-R

Yksikkö JUKE 4WD M-CVT JUKE-R
Omapaino min. Kg 1425 1806
Kokonaispituus mm 4135 4135
Kokonaisleveys mm 1765 1910
Kokonaiskorkeus mm 1575 1575
Akseliväli mm 2530 2530
Raideleveys (etu) mm 1525 1586
Raideleveys (taka) mm 1505 1598
Pienin maavara mm 170 115
Huippunopeus km/h 200 257
Kiihtyvyys 0–100 km/h sekuntia 8,4 s 3,7 s
Moottorin huipputeho hv 190 485
Suurin vääntömomentti Nm 240 588

Kuvia ja videoita Juke-R:stä ja auton kehitystyöstä löydät osoitteista:

https://www.facebook.com/NissanJukeOfficial ja http://www.youtube.com/user/NissanJuke

http://www.facebook.com/NissanSuomi ja http://www.youtube.com/NissanSuomi

Kuvia ja videoita ladattavissa myös Newsroomista:

Taina Erkkilä, viestintäjohtaja, Nissan Nordic Europe Oy, Sähköposti: terkkila@nissan-europe.com, Puh. 010 770 5311

Johanna Laune, viestintäpäällikkö, Nissan Nordic Europe Oy, Sähköposti: jlaune@nissan-europe.com, Puh. 010 770 5139

newsroom.nissan-europe.com/fi

Nissan on yksi laajimmin esillä olevista aasialaisista autonvalmistajista Euroopassa, ja sen palveluksessa on yli 12 500 työntekijää suunnittelussa, tutkimuksessa ja kehityksessä, valmistuksessa ja logistiikassa sekä myynnissä ja markkinoinnissa. Nissanin tehtailla Isossa-Britanniassa, Espanjassa ja Venäjällä valmistettiin viime vuonna yli 528 000 autoa mm. kompakteja tila-autoja, palkittuja crossover-malleja, katumaastureita ja hyötyajoneuvoja. Nissanin valikoimassa on Euroopassa tällä hetkellä 24 erilaista ja innovatiivista mallia, ja tavoitteena on olla tulevaisuudessa Euroopan johtava japanilainen autonvalmistaja.

Nissan Nordic Europe Oy on Nissanin maahantuonti- ja markkinointiyritys, joka toimii Suomessa, Ruotsissa, Norjassa, Tanskassa sekä Virossa, Latviassa ja Liettuassa. Yrityksellä on noin 165 työntekijää, ja sen pääkonttori sijaitsee Espoon Keilaniemessä. www.nissan.fi

Avainsanat: