NISSAN VUODEN 2013 GENEVEN AUTONÄYTTELYSSÄ

• Uusi eurooppalainen Nissan Note saa maailman ensiesittelynsä
  • Uusi, Euroopassa valmistettu Nissan LEAF on kokenut merkittäviä teknisiä parannuksia
  • Innovatiivinen Resonance-konsepti viitoittaa Nissanin crossover-muotoilun tulevaisuuden
  • 370Z Nismo ja Juke Nismo esitellään yleisölle ensimmäistä kertaa
  • Uusi mallivuoden 2013 Nissan GT-R nähdään ensimmäistä kertaa Euroopassa
  • Juke n-tec -uutuusversio täydentää Nissanin kiitettyä crossover-mallistoa

Nissanin autot on nyt suunniteltu eurooppalaisille ja valmistettu Euroopassa. Vuoden 2013 Geneven autonäyttely merkitsee uuden, jännittävän aikakauden alkamista yhtiön historiassa. Nissan haluaa tuoda tulevaisuuden teknologian asiakkaiden ulottuville jo tänään ja esittelee siksi kokonaisen uuden sukupolven innovatiivisia, Euroopassa suunniteltuja ja valmistettuja automalleja, jotka haastavat totutut asetelmat omissa segmenteissään.

Crossover-mallien muotoilu on yksi osa-alue, jolla Nissan haluaa olla ennakkoluuloton suunnannäyttäjä. Kokonaisen uuden segmentin Qashqain, Muranon ja Juken myötä luonut yhtiö paljastaa nyt rohkean visionsa siitä, miltä crossover-luokan tulevaisuus saattaa näyttää. Resonance-konsepti, jonka suunnittelijat saivat innoituksensa visioimalla tulevaisuuden VIP-avaruusmatkailua, tarjoaa näyttävän ulkomuodon ohella uusia ideoita ja edistynyttä ”ohjaamoteknologiaa”.

Nissanin uuden eurooppalaisen valikoiman kärjessä on kaksi mallia, jotka ilmentävät täydellisesti yhtiön pyrkimystä tuoda uutta teknologiaa laajemman yleisön ulottuville. Niistä toinen, Nissan Note, on suunniteltu kokonaan uudelleen. Se on nyt asemoitu B-segmenttiin, jossa sen terävä muotoilu, alhaiset CO2-päästöt ja innovatiivinen, luokassaan ennennäkemätön teknologia ovat vahvoja kilpailuvaltteja.

Note tuo B-segmenttiin uutuutena mm. Nissanin Around View Monitor -kamerajärjestelmän sekä kattavan Nissan Safety Shield -turvavarustelun, johon on integroitu useita edistyksellisiä turvallisuusjärjestelmiä. Näiden järjestelmien kehityksen taustalla on Nissanin visio turvallisemmasta autoilusta. Niiden lisääminen B-segmentin autoon muuttaa perinteistä käsitystä siitä, kuinka tekniset innovaatiot tavallisesti tuodaan markkinoille, ja korostaa Nissanin asemaa edullisen ja hyödyllisen teknologian edelläkävijänä.

Uusi Note ei ole ainoa Nissanin ”eurooppalainen” malli, joka saa ensiesittelynsä Genevessä. Myös LEAF-sähköauton uuden, parannetun mallisukupolven tuotanto tuodaan Eurooppaan. Uraauurtavan LEAFin ensimmäistä sukupolvea on ehditty valmistaa jo yli 50 000 autoa. Uusi sukupolvi tarjoaa pidemmän toimintasäteen, enemmän varustetasoja ja runsaasti teknisiä parannuksia, jotka tekevät elämästä maailman myydyimmän sähköauton kanssa vieläkin helpompaa.

Eurooppalaisten Note- ja LEAF-mallien lanseeraus vahvistaa Nissanin läsnäoloa vanhalla mantereella. Vaikka yleinen taloustilanne Euroopassa on haastava, Nissan on osoittanut, että muotoilu, innovatiivisuus ja edullisuus ovat avaimia menestykseen. Sunderlandin tehtaalla valmistettiin vuonna 2012 ennätykselliset yli puoli miljoonaa autoa. Myös Venäjällä ja Barcelonassa sijaitsevien tehtaiden tuotantoa on laajennettu, jotta kasvavaan kysyntään voitaisiin vastata. Nissan saavutti vastikään tärkeän virstanpylvään, kun sen Euroopassa valmistamien autojen määrä ylitti 10 miljoonan rajan.

Nissan juhlistaa rikasta moottoriurheiluperintöään Genevessä tuomalla Eurooppaan Nismo-katuautomalliston, joka lähtee liikkeelle näyttävän Juke Nismon ja 370Z Nismon johdolla. Nismo-mallisto lisää Nissanin tuotevalikoimaan aivan uuden ulottuvuuden tuodessaan edullisen suorituskyvyn, premium-muotoilun ja kilparadoilla testatun huipputeknologian suuren yleisön ulottuville.

Nissanin uutuudet Geneven autonäyttelyssä:

Uusi Nissan Note

Uusi Note tuo taatusti säpinää B-segmenttiin innovatiivisen muotoilun, luokassaan ennennäkemättömän teknologian ja huippumodernin moottorivalikoiman ansiosta. Euroopassa valmistetun ja eurooppalaisille teille suunnitellun Noten rohkea ulkomuoto on saanut vaikutteita ylistetystä Invitation-konseptista. Note on todella käytännöllinen auto, joka on täynnä premium-tason teknologiaa.

Innovatiivisen Around View Monitor -kamerajärjestelmän ja Nissan Safety Shield -turvallisuusjärjestelmän kaltaisten ominaisuuksien myötä Note asettaa B-segmentin teknologialle aivan uudet standardit. Uusi Note nähdään ensimmäisen kerran Euroopassa Geneven autonäyttelyssä. Varsinainen lanseeraus seuraa syksyllä.

Uusi LEAF

Uusi Nissan LEAF saa maailman ensiesittelynsä Genevessä. Euroopassa eurooppalaisia varten suunniteltu LEAF edistää päästöntä autoilua tuoden sen uudelle tasolle. Samalle se merkitsee uuden, jännittävän aikakauden alkua Nissanin historiassa. Nissanin Sunderlandin tehtaalla valmistettavassa uudessa LEAFissa on runsaasti uutta teknologiaa, jonka ansiosta auton toimintasäde yhdellä latauksella on pidentynyt huomattavasti. Lisäksi siihen on tehty paljon pieniä parannuksia, jotka helpottavat käyttöä entisestään.

LEAF-valikoimaa on myös laajennettu, joten valittavissa on nyt enemmän varustelu-, väri- ja hintavaihtoehtoja.

Resonance-konsepti

Ensi kertaa Euroopassa nähtävä innovatiivinen Resonance-konsepti herättää henkiin Nissanin rohkean vision siitä, miltä crossover-mallien tulevaisuus voi näyttää.

Nissan Design American suunnittelema konseptiauto venyttää crossover-muotoilun totuttuja rajoja sekä esittelee tuoreita ideoita ja uusia teknologioita, joiden ansiosta kuljettajat voivat hyödyntää autonsa potentiaalin täysimittaisesti. Resonance on huippumoderni hybridisähköauto, joka tarjoaa erittäin taloudellista suorituskykyä vähäisillä päästöillä. Sen sisätilojen muotoilussa on visioitu tulevaisuuden avaruusmatkailua VIP-luokassa.

Juke Nismo

Uusi Juke Nismo tavoittaa täydellisesti sen innovatiivisen hengen ja ajamisen hurman, jonka ansiosta Nismo on sekä moottoriurheilun että virtuaalikilpa-autoilun arvostetuimpia nimiä. Nissanin uuden Nismo-malliston Euroopassa avaava Juke Nismo tuo crossover-luokkaan edullista huippusuorituskykyä ja vahvistaa siten Nissanin innovatiivista mainetta tässä jatkuvasti kehittyvässä segmentissä.

Auton vahva muotoilu on viimeistelty kilpa-autoilun maailmasta inspiraationsa saaneilla yksityiskohdilla. Sen voimanlähteenä toimii suorituskykyinen, mutta taloudellinen 1,6-litrainen DIG-T-moottori, joka kehittää tehoa 200 hv.

370Z Nismo

Uuden 370Z Nismon lanseeraus heti Juke Nismon jälkeen osoittaa, että Nissan haluaa tarjota eurooppalaisille asiakkaille kattavan Nismo-katuautovalikoiman.

370Z Nismo esitellään yleisölle ensimmäistä kertaa Geneven autonäyttelyssä. Sen konepellin alla on 370Z:n ylistetyn kuusisylinterisen moottorin päivitetty versio, joka antaa entistäkin enemmän tehoa ja vääntöä. Alustaa on paranneltu vieläkin nautittavamman ajotuntuman saavuttamiseksi.

Mallivuoden 2013 GT-R

Räjähtävä suorituskyky, parempi ajovakaus suurilla nopeuksilla ja herkemmin reagoiva ohjaus takaavat, että mallivuoden 2013 GT-R asettaa riman korkealle muille superautoille. Uuden GT-R:n suunnittelijat saivat inspiraationsa ja runsaasti hyödyllistä tietoa auton kehittämistä varten rata-autoilun maailmasta. Uudessa mallissa on useita parannuksia, kuten tarkemman polttoainesyötön takaavat uudet polttoainesuuttimet, turboahtimen toiminnan joustavuutta parantava uusi ohitusventtiili sekä uudet jousituksen säädöt. Näiden parannusten seurauksena GT-R kiihtyy nyt nollasta sataan 2,7 sekunnissa - sekunnin kymmenesosaa nopeammin kuin mallivuoden 2012 auto.

Juke n-tec

Nissanin ylistetty Juke-valikoima täydentyy myös uudella n-tec-mallilla. N-tec on Juke-malliston uusin tulokas, joka tarjoaa vieläkin innovatiivisempaa teknologiaa ja näyttävämpää muotoilua kuin perusmalli. Uuden version huipputeknisiin ominaisuuksiin kuuluu parannettu Nissan Connect -järjestelmä Googlen Send-To-Car -toiminnolla, joka mahdollistaa reitin suunnittelun etukäteen kotona ja reittiohjeiden lähettämisen autoon. Uusi järjestelmä sallii myös Googlen POI-pistetietokannan täyden hyödyntämisen, ja navigointi on helppoa suuremman 5,8-tuumaisen näytön ansiosta.

Johanna Laune, viestintäpäällikkö, Nissan Nordic Europe Oy, Sähköposti: jlaune@nissan-europe.com, Puh. 010 770 5139, gsm. 0400-440 301

Taina Erkkilä, viestintäjohtaja, Nissan Nordic Europe Oy, Sähköposti: terkkila@nissan-europe.com, Puh. 010 770 5311

Kuvia, videoita ja lisätietoja: newsroom.nissan-europe.com/fi

Mikä tekee Nissanista erilaisen?

Uskomme, että meidän on edistettävä innovaatiota ja jännitystä kaikessa, mitä teemme: esittelemme odottamattomia ratkaisuja, jotka tuovat älykkäitä asiakasetuj,a ja luomme aina yllätyksiä sekä piristystä mahdollisimman monelle ihmiselle.

Kehitimme crossoverien luokan Nissan Qashqailla ja lisäsimme jännitystä pikkuautoihin Nissan Jukella. Ydinosaamistamme ovat innovatiiviset ideat, jotka tuovat tulevaisuuden teknologian kaikkien saataville jo tänään; kuten Nissan LEAF, ensimmäinen edullinen massatuotettu täysin sähkökäyttöinen auto, joka on voittanut useita kansainvälisiä tunnustuksia.  Kun ajattelemme suorituskykyä, näemme mahdollisuuden tavoittaa laajemman yleisön - tuomalla suorituskyvyn kaikkien saataville - ja haastamme perinteitä. Tämän takia saatavilla olevan superauto Nissan GT-R:n lisäksi kehitimme Nissan DeltaWingin, mullistavan kestävyysajoneuvon, joka rikkoo moottoriurheiluperinteitä.

Nissan nauttii asemastaan yhtenä merkittävimmistä Euroopan ulkopuolisista autovalmistajista Euroopassa ja työllistää yli 14 500 henkilöä paikallisissa suunnittelu-, tutkimus-&kehitys-, valmistus-, logistiikka- ja myynti- ja markkinointitoiminnoissa. Viime vuonna Nissanin tehtailla Englannissa, Espanjassa ja Venäjällä tuotettiin 677 000 autoa, tarjoten 24 erilaista ja innovatiivista tuotetta Euroopan-markkinoille.

Kaikki tämä vahvistaa entisestään Nissanin selkeää tavoitetta olla Euroopan suurin aasialainen merkki.

Nissan Nordic Europe Oy on Nissanin maahantuonti- ja markkinointiyritys, joka toimii Suomessa, Ruotsissa, Norjassa, Tanskassa sekä Virossa, Latviassa ja Liettuassa. Yrityksellä on noin 165 työntekijää, ja sen pääkonttori sijaitsee Espoon Keilaniemessä. www.nissan.fi

Avainsanat: