NISSANILLE 4. SUKUPOLVEN NISSAN ADVANCED SAFETY -AUTO - Edistynyt ajoneuvojen välinen viestintä auttaa vähentämään onnettomuuksia

Nissan Motor Co., Ltd. on kehittänyt neljännen sukupolven Advanced Safety Vehicle -auton - Nissan ASV-4:n. Auton navigaattori keskustelee muiden Nissaneiden navigointijärjestelmien kanssa varoittaen kuljettajaa potentiaalisista vaaratilanteista. Nissan testaa uuden auton avulla useita kaupalliseen käyttöön tarkoitettuja tekniikoita.

Järjestelmä hyödyntää Nissan-navigointijärjestelmän reaaliaikaisia navigointitietoja. Se ilmoittaa kuljettajalle tilanteista, joissa lähestyvä ajoneuvo ei ole vielä näkyvissä, mutta muodostaa mahdollisen turvallisuusriskin. Navigointijärjestelmä ilmoittaa potentiaalisesta vaaratilanteesta sekä äänivaroituksen että näytön varoituskuvan avulla. Toistaiseksi järjestelmän käyttö rajoittuu Nissan-ajoneuvojen välille.

Nissan ASV-4:n ennaltaehkäisevien turvallisuustekniikoiden suunnittelussa on huomioitu erityisesti tietyt vaaratilanteet, jotka aiheuttavat arviolta kaksi kolmasosaa* kaikista Japanin liikenneonnettomuuksista. Tällaisia vaaratilanteita ovat muun muassa:
• Kahden auton yhteentörmäys risteyksessä, jossa on huono näkyvyys
• Vastaantuleva, suoraan ajava auto törmää risteyksessä oikealle kääntyvään autoon (Japanissa vasemmanpuoleinen liikenne)
• Moottori- tai polkupyörä törmää vasemmalle kääntyvän auton kylkeen (Japanissa vasemmanpuoleinen liikenne)
• Peräänajo

Esimerkiksi risteystä lähestyttäessä tai oikealle käännyttäessä järjestelmä varoittaa kuljettajaa potentiaalisesta vaarasta, jos vastaantuleva tai risteyksessä oleva auto kiihdyttää uudelleen pysähdyttyään ensin.

Advanced Safety Vehicle -auto on kehitetty osana Japanin maa-, infrastruktuuri- ja kuljetusministeriön (MLIT) Advanced Safety Vehicle (ASV)** -kehitysprojektin neljättä vaihetta. Toisissa käynnissä olevissa projekteissa Nissan hyödyntää matkapuhelimia liikenteen sujuvuuden parantamiseksi ja ruuhkien vähentämiseksi sekä jalankulkijaonnettomuuksien vähentämiseksi. Lisäksi yhtiö vetää Japanin Kanagawan prefektuurissa ITS-projektia***, johon osallistuvista autoista kerätään reaaliaikaisia liikennetietoja keskusjärjestelmään muun muassa tienvarsilähettimien avulla.

Nissan jatkaa onnettomuusriskien vähentämiseen tarkoitettujen järjestelmiensä kehittämistä kaupalliseen käyttöön. Japanissa yhtiön tavoitteena on puolittaa vuoden 1995 tasoon verrattuna vuoteen 2015 mennessä sellaisten kuolemaan tai vakavaan loukkaantumiseen johtaneiden onnettomuuksien määrä, joissa toisena osapuolena on Nissan-ajoneuvo.

* Lähde: Nissan ASV-4 -projektissa arvioidut onnettomuustiedot.
** ASV on Japanin maa-, infrastruktuuri- ja kuljetusministeriön (MLIT) alainen projekti. Nissan osallistui projektin ensimmäiseen (1991-1995), toiseen (1996-2000) ja kolmanteen (2001-2005) vaiheeseen ja on mukana myös neljännessä, vuonna 2007 alkaneessa vaiheessa.
*** Kanagawan prefektuurissa käynnissä olevan liikennetelematiikkaprojektin tarkoituksena on vähentää liikenneonnettomuuksia ja liikenneruuhkia edistyneiden ITS-tekniikoiden avulla.

Lisätietoja: www.nissan-global.com

Nissan Nordic Europe Oy, viestintäjohtaja Fredrik Heinonen, puh. 010 770 5245, fheinonen@nissan-europe.com