NISSANILTA MAAILMAN ENSIMMÄINEN TURVAETÄISYYDEN VALVONTAJÄRJESTELMÄ JA NAVIGOINTITIETOJA HYÖDYNTÄVÄ VAKIONOPEUDENSÄÄDIN

Nissan esittelee kotimarkkinoillaan Japanissa joulukuussa lanseerattavan Fuga-mallin mukana kaksi uraauurtavaa teknistä järjestelmää: maailman ensimmäisen turvavälin valvontaan tarkoitetun Distance Control Assist -järjestelmän sekä autonavigaattorin tietoja hyödyntävän älykkään vakionopeuden säätimen, joka toimii kaikilla nopeuksilla ja joka pystyy myös aktivoimaan jarrut auton pysäyttämiseksi liikenneolosuhteiden niin vaatiessa.

Edistyksellinen turvavälin valvontajärjestelmä

Turvavälin valvontajärjestelmä (Distance Control Assist) määrittää etupuskuriin asennetun tutka-anturin avulla etäisyyden edellä ajavaan ajoneuvoon sekä molempien ajoneuvojen suhteellisen nopeuden, ja näin helpottaa riittävän etäisyyden säilyttämistä erilaisissa liikenneolosuhteissa, kuten ruuhkassa tai moottoritiellä.

Jos turvaväli edellä ajavaan ajoneuvoon supistuu liian lyhyeksi, järjestelmä aktivoi jarrut ja hidastaa ajonopeutta tasaisesti. Jos kuljettaja välimatkan pienentyessä painaa kaasupoljinta, järjestelmä aktivoi kaasupolkimen takaisintyöntömekanismin ja auton vauhti hidastuu.

Jos edellä ajava ajoneuvo hidastaa vauhtiaan tai jarruttaa, järjestelmä ilmoittaa kuljettajalle välittömästi jarrutuksen tarpeesta varoitusvalon ja äänimerkkien avulla. Samalla järjestelmä työntää kaasupolkimen takaisin perusasentoon jarruttamisen helpottamiseksi.

Parannettu älykäs vakionopeudensäädin

Älykäs vakionopeuden säätöjärjestelmä (Navigation-enabled Inteligent Cruise Control) hyödyntää etupuskuriin asennetusta tutka-anturista saatuja tietoja navigointijärjestelmän reittitietoihin. Se sovittaa vakionopeuden todellisten tieolosuhteiden, kuten seuraavan kaarteen jyrkkyyden mukaiseksi, jolloin järjestelmä hidastaa ajonopeutta asteittain kaarretta lähestyttäessä ja palaa tasaisesti alkuperäiseen nopeuteen suoralle palattaessa.

Toisen ajoneuvon perässä ajettaessa järjestelmä valvoo turvavälin säilyttämistä ja huolehtii samalla siitä, ettei kuljettajan asettamaa vakionopeutta ylitetä. Jos edellä ei ole toista ajoneuvoa, järjestelmä pitää nopeuden tasaisena esiasetetulla tasolla.

Kun autoon on asennettu sekä turvavälin valvontajärjestelmä että älykäs vakionopeussäädin, kuljettaja voi valita ohjauspyörään asennetulla kytkimellä ajo-olosuhteista riippuen, kumpaa toiminnoista käytetään.

Kuvia järjestelmistä: ks. liitteenä oleva PDF, 2. sivu

Lisätietoja: Nissan Nordic Europe Oy, viestintäjohtaja Fredrik Heinonen, fheinonen@nissan-europe.com, puh. 010 770 5245