NISSANIN KOLMANNEN NELJÄNNEKSEN NETTOTULOS 710 MILJOONAA EUROA

Nissan Motor Co., Ltd. on julkistanut 31.12.2010 päättyneen tilivuoden 2010 kolmannen kvartaalin ja ensimmäisten 9 kuukauden tuloksen.

Tilivuoden kolmannen kvartaalin (syyskuu – joulukuu 2010) tärkeimmät luvut:
- Konsernin nettotulos 710 miljoonaa euroa.
- Liikevaihto 18,74 miljardia euroa eli 5,3 % enemmän kuin vastaavana ajanjaksona vuosi sitten.
- Liikevoitto oli 1,02 miljardia ja käyttökatteen marginaali 5,4 % ja varsinaisen toiminnan jäämä 1,26 miljardia euroa.

“Tuloksemme osoittaa Nissanin toiminnan jatkuvan vakaana”, kommentoi Nissanin pääjohtaja Carlos Ghosn. ”Vaikka ennustettavissa oleviin riskeihin kuuluu raaka-ainemarkkinoiden hintojen nousu ja valuuttakurssien ailahtelevuus, tuloksemme tulee olemaan hyvä jatkossakin. Strategiamme keskittyy kannattavaan kasvuun.”

Ajanjaksolla huhtikuusta joulukuuhun 2010:

- Nettotulos verojen jälkeen 2,55 miljardia euroa
- Liikevaihto 56,68 miljardia euroa (19,4 % edellisvuotta enemmän)
- Liikevoitto 3,96 miljardia, liikevoittoprosentti 7 %
- Varsinaisen toiminnan voitto 4,03 miljardia

Ensimmäisten 9 kuukauden aikana Nissan myi 3 018 000 autoa eli 20,5 % enemmän kuin samana ajanjaksona edellisenä vuonna.

Nissan lanseeraa tilikauden 2010 aikana maailmanlaajuisesti yhteensä 10 kokonaan uutta tuotetta. Edullinen, täysin sähköllä toimiva ja päästötön Nissan LEAF tuli markkinoille Yhdysvalloissa ja Japanissa joulukuussa 2010. Seuraavaksi auto lanseerataan useissa Euroopan maissa alkuvuoden 2011 aikana.

Tilivuoden viimeiselle neljännekselle oletettujen vaihtokurssien 80,9 jeniä/dollari ja 110,2 jeniä/euro perusteella tarkistetut keskimääräiset vaihtokurssit koko tilivuodelle 2010 ovat 85,4 jeniä/dollari ja 112,5 jeniä/euro. Nissan on tarkistuksen jälkeen nostanut tulosennustettaan 31.3.2011 päättyvälle tilivuodelle 2010 ja toimittanut Tokion pörssiin seuraavan tulosennusteen:

- Liikevaihto 78,22 miljardia euroa
- Liikevoitto 4,76 miljardia euroa
- Varsinaisen toiminnan jäämä 4,71 miljardia euroa
- Nettotulos ,2,80 miljardia euroa
- Pääomakustannukset 3,02 miljardia euroa
- Tutkimus- ja tuotekehitystulot 3,78 miljardia euroa

Huomautus 1: Nissan kirjasi 4.11.2010 Tokion pörssiin seuraavan ennusteen 31.3.2011 päättyvälle tilikaudelleen: (ennuste perustuu valuuttakursseihin 84,4 jeniä/dollari ja 111,9 jeniä/euro):
- Liikevaihto 78,37 miljardia euroa
- Liikevoitto 4,33 miljardia euroa
- Varsinaisen toiminnan jäämä 4,02 miljardia euroa
- Nettotulos 2,41 miljardia euroa
- Pääomakustannukset 3,04 miljardia euroa
- Tutkimus- ja tuotekehitystulot 3.8 miljardia euroa

Huomautus 2: Tilivuoden yhdeksän ensimmäisen kuun dollareissa ja euroissa ilmoitetut tulosluvut on muunnettu valmiiksi lukijoita varten käyttäen vaihtokursseja 86,8 jeniä/dollari ja 113,3 jeniä/euro, jotka ovat keskimääräiset vaihtokurssit 31.3.2011 päättyvän tilivuoden kolmelta ensimmäiseltä neljännekseltä. Tilivuoden kolmannen neljänneksen luvut perustuvat vaihtokursseihin 82,7 jeniä/dollari ja 112,2 jeniä/euro, jotka ovat keskimääräiset vaihtokurssit kolmannen neljänneksen ajalta lokakuusta joulukuuhun 2010.

Nissan Nordic Europe Oy, viestintäjohtaja Taina Erkkilä, terkkila@nissan-europe.com, puh. 010 770 5311

Nissan työllistää noin 12 500 henkilöä Euroopassa design-, tutkimus ja kehitys, tuotanto-, logistiikka- sekä myynti ja markkinointi -toiminnoissa. Kalenterivuonna 2010 yhtiö myi yli 555 000 ajoneuvoa sen 47 markkina-alueella Länsi- ja Itä-Euroopassa, Venäjä mukaan lukien. Lisäksi yhtiö tuotti Espanjan ja Iso-Britannian tehtaillaan lähes 530 000 autoa. Lisätietoja:

Nissan Nordic Europe Oy on Nissanin maahantuonti- ja markkinointiyritys, joka toimii Suomessa, Ruotsissa, Norjassa, Tanskassa sekä Virossa, Latviassa ja Liettuassa. Yrityksellä on noin 170 työntekijää, ja sen pääkonttori sijaitsee Espoon Keilaniemessä. www.nissan.fi