NISSANIN LIIKEVAIHTO SUPISTUI 3,9 %

- nettotulos 0,78 miljardia euroa tilikauden ensimmäisellä puoliskolla

Nissan Motor Co., Ltd., julkisti tänään tilivuoden 2008 (1.4.2008 - 31.3.2009) ensimmäisen puolen vuoden tuloksen. Syyskuun lopussa päättyneen jakson nettotulos verojen jälkeen oli yhteensä 0,78 miljardia euroa*, mikä merkitsi 40,5 prosentin laskua viime vuoden vastaavaan ajanjaksoon verrattuna. Tähän kehitykseen vaikuttivat etupäässä muutokset valuuttakursseissa, USA:n markkinoiden jyrkkä laskusuhdanne, leasing-toiminnan taloudellisten riskien torjumiseksi käynnistetyt toimet Pohjois-Amerikassa sekä muutokset tuotevalikoimassa .

Nissanin liikevaihto oli huhti-syyskuussa 29,91 miljardia euroa, eli 3,9 % vähemmän kuin vuosi sitten. Liikevoitto oli yhteensä 1,18 miljardia euroa, mikä merkitsi 47,8 prosentin laskua, kun taas liikevoittoprosentiksi muodostui 3,9 %. Varsinaisen toiminnan tuotto oli 1,25 miljardia euroa, jossa oli laskua 43,7 %.

Nissan myi tilivuoden ensimmäisellä puoliskolla maailmanlaajuisesti yhteensä 1 902 000 ajoneuvoa. Kasvua edelliseen vuoteen verrattuna oli 4,7 %. Pohjois-Amerikassa myytiin
666 000 ajoneuvoa, eli 0,9 % vähemmän kuin viime vuoden vastaavana ajanjaksona. Yhdysvaltain myynnissä (516 000 ajoneuvoa) oli laskua 3,4 %. Nissanin markkinaosuus USA:ssa kuitenkin nousi 7,2 prosenttiin (lisäystä 0,9 %), kun uusien autojen kokonaismyynti maassa pieneni 15,1 prosentilla. Japanissa myytiin 318 000 ajoneuvoa, 4,3 % edellisvuotta vähemmän. Euroopassa päästiin 0,7 prosentin kasvuun (306 000 myytyä ajoneuvoa). Japanin, Euroopan ja Yhdysvaltain ulkopuolella myynti lisääntyi peräti 20,6 % (612 000 myytyä ajoneuvoa) Kiinan ja Lähi-idän vahvan kasvun siivittämänä.

“Maailmanlaajuisen finanssi- ja talouskriisin vaikutus on ollut tuntuva koko alalla. Luottomarkkinoiden ahdinko ja kuluttajien luottamuksen heikkeneminen ovat olleet kaikkein vahingollisimmat tekijät,” Nissanin pääjohtaja Carlos Ghosn toteaa. “Koska vuoden toiselle puoliskolle ei ole näkyvissä helpotusta, ryhdymme vastuuntuntoisesti kaikkiin tarpeellisiin toimenpiteisiin suojellaksemme yhtiötä ja säilyttääksemme kykymme nousta uudelleen, kun olosuhteet paranevat.”

Toisella vuosineljänneksellä eli heinä-syyskuussa Nissanin nettotulos oli yhteensä 0,45 miljardia euroa, mikä merkitsi 38,8 prosentin laskua edellisen vuoden vastaavaan jaksoon verrattuna. Liikevaihto oli 15,49 miljardia euroa eli 3,7 % vähemmän kuin vuotta aikaisemmin. Liikevoitto oli yhteensä 0,69 miljardia euroa, mikä merkitsi 48,9 prosentin laskua, kun taas liikevoittoprosentiksi muodostui 4,4 %. Varsinaisen toiminnan tuotto oli 0,74 miljardia euroa, jossa oli laskua 42,5 %.

Toisella neljänneksellä Nissan myi maailmanlaajuisesti yhteensä 966 000 ajoneuvoa. Lisäystä edelliseen vuoteen verrattuna oli 2,7 %.

Nissan lanseeraa tilivuoden 2008 aikana maailmanlaajuisesti yhdeksän täysin uutta tuotetta. Vuoden toisella neljänneksellä nähtiin yksi uusi tuotelanseeraus Euroopassa, Qashqai+2.

Maailmanlaajuisen finanssi- ja talouskriisin vaikutukset heijastuvat epävakautena ja epävarmuutena, jonka odotetaan jatkuvan tilivuoden 2008 loppuun asti. Vaikka luotettavia ennusteita yleisestä taloudellisesta kehityksestä ja autoalan näkymistä ei ole saatavissa, Nissan on pyrkinyt huomioimaan useimmat toimintaansa vaikuttavat tekijät ja korjannut koko tilivuoden 2008 liikevoittoa koskevan ennusteensa 1,6 miljardiin euroon ja nettotulosennusteensa 0,98 miljardiin euroon.

* Alkuperäiset luvut jeneinä. Euron vaihtokurssina 162,8 jeniä/ euro

Lisätietoja: Nissan Nordic Europe Oy – viestintäjohtaja Taina Erkkilä, puh. 010 770 0409, terkkila@nissan-europe.com