NISSANIN LIIKEVOITTO 5,01 MILJARDIA EUROA TILIVUONNA 2011

Nissan myi maailmanlaajuisesti enemmän autoja kuin koskaan ja LEAF nousi maailman myydyimmäksi sähköautoksi

Nissan myi tilivuonna 2011 maailmassa ennätykselliset 4 845 000 autoa. Yhtiön tuotteiden kysynnän kasvu ylitti selvästi alan keskiarvon: Lisäystä tuli peräti 15,8 % edellisen tilivuoden myyntiin (4 185 000 autoa) verrattuna, kun koko alan myynti kasvoi samana ajanjaksona 4,2 % (72,6 miljoonaa à 75,7 miljoonaa). Nissanin osuus koko maailman markkinoista nousi 0,6 prosenttiyksikön verran 6,4 prosenttiin.

Nissanin pääjohtaja Carlos Ghosn toteaa: “Teemme entistä parempaa tulosta ja rikomme myyntiennätyksiä sitä mukaa, kun automalliemme, brändiemme ja teknologisten innovaatioidemme kysyntä kasvaa maailmanlaajuisesti. Suorituksemme on vieläkin vakuuttavampi, kun huomioidaan viime vuoden epäsuotuisat olosuhteet kuten luonnonkatastrofit, jenin yliarvostus ja maailmantalouden epävarma tilanne.”

Nissan toipui nopeasti kohtaamistaan haasteista, joista vaikein oli maaliskuussa 2011 Itä-Japania koetellut suuri maanjäristys. Yhtiö pystyi viemään tuotelanseeraukset läpi suunnitellun aikataulun mukaisesti ja toteuttamaan laajentumisstrategiaansa. Nissan julkisti tilivuonna 2011 viisi uutta mallia eri puolilla maailmaa: Tiidan Kiinassa, Lafesta Highway Starin Japanissa, kompaktin NV400-pakettiauton etu- ja takavetoiset versiot Euroopassa sekä Infiniti JX:n Yhdysvalloissa.

Vuoden merkkitapahtumia olivat myös Nissan LEAFin nousu maailman myydyimmäksi sähköautoksi sekä uusien yhteistyökumppanuuksien solmiminen Daimlerin ja Mitsubishin kanssa.

Merkittävä kasvu

Nissan raportoi merkittävästä kasvusta markkinoilla kautta maailman. Kiinassa, joka on Nissanin suurin yksittäinen markkina-alue, myynti lisääntyi 21,9 % ja nousi 1 247 000 myytyyn autoon. Yhdysvalloissa yllettiin 11,8 prosentin kasvuun 1 080 000 myydyllä autolla. Euroopassa (Venäjä mukaan lukien) myytiin 713 000 autoa, mikä merkitsi 17,5 prosentin lisäystä edelliseen tilivuoteen verrattuna. Japanissa myynti kasvoi 9,2 % 655 000 autoon. Muilla markkina-alueilla myytiin yhteensä 826 000 autoa, mikä tarkoitti 16,4 %:n kasvua.

"Olemme jo alkaneet saavuttaa viime vuonna julkistetun kokonaisvaltaisen Nissan Power 88 -liiketoimintasuunnitelman tavoitteita”, Ghosn lisää. “Erinomainen taloudellinen suoritus, onnistuneet tuotelanseeraukset ja markkinapenetraatiomme viimeisten 12 kuukauden aikana osoittavat, että kestävä 8 %:n liikevoittoprosentti ja 8 %:n osuus maailmanlaajuisista markkinoista ovat ulottuvillamme.”

Tilivuoden 2012 näkymät

Nissanin maailmanlaajuinen myyntiennuste tilivuodelle 2012 on 5,35 miljoonaa autoa, 10,4 % enemmän kuin päättyneenä tilivuonna, joten luvassa on jälleen ennätysvuosi. Yhtiö lanseeraa vuoden aikana 10 täysin uutta tuotetta, joihin kuuluvat muun muassa Altima, Pathfinder, Sylphy/Sentra, NV350 Caravan ja Infiniti M -hybridisedanin pitkän akselivälin versio.

Nissan kirjasi 11.5.2012 Tokion pörssissä seuraavan ennusteen*:

• Liikevaihto 98,10 miljardia euroa
  • Liikevoitto 6,67 miljardia euroa
  • Varsinaisen toiminnan tulos 6,48 miljardia euroa
  • Nettotulos 3,81 miljardia euroa

*Huomautus 1: Nissan kirjasi 2.11.2011 Tokion pörssissä seuraavan ennusteen 31.3.2012 päättyneelle tilivuodelle (ennuste perustui valuuttakursseihin 79,9 jeniä/dollari ja 111,9 jeniä/euro):

• Liikevaihto 9,45 biljoonaa jeniä (118,27 miljardia USD, 84,45 miljardia EUR)
  • Liikevoitto 510 miljardia jeniä (6,38 miljardia USD, 4,56 miljardia EUR)
  • Varsinaisen toiminnan voitto 480 miljardia jeniä (6,01 miljardia USD, 4,29 miljardia EUR)
  • Nettotulos 290 miljardia jeniä (3,63 miljardia USD, 2,59 miljardia EUR)

*Huomautus 2: Luvut on ilmoitettu dollareina ja euroina ymmärtämisen helpottamiseksi. Ne on laskettu käyttäen vaihtokursseja 79,1 jeniä/dollari ja 109,0 jeniä/euro (31.3.2012 päättyneen tilivuoden keskimääräiset vaihtokurssit).

Lisätietoja :

Taina Erkkilä, viestintäjohtaja, Nissan Nordic Europe Oy,

terkkila@nissan-europe.com, Puh. 010 770 5311

Nissan

Nissan Motor Co., Ltd. on Japanin toiseksi suurin autonvalmistaja ja Renault-Nissan-allianssin toinen osapuoli. Yhtiön pääkonttori sijaitsee Jokohamassa. Nissanilla on yli 248 000 työntekijää kautta maailman, ja yhtiö myi yli 4,8 miljoonaa autoa vuonna 2011. Nissan on sitoutunut kehittämään innostavia ja innovatiivisia tuotteita kaikenlaisille asiakkaille. Yhtiön kattavaan tuotevalikoimaan kuuluu 64 Nissan- ja Infiniti-merkkistä automallia. Nissan on todellinen päästöttömän liikenteen edelläkävijä. Yhtiö teki historiaa lanseeraamalla maailman ensimmäisen edullisen ja massamarkkinoille suunnatun täysin sähkökäyttöisen auton, Nissan LEAFin. LEAF on saanut useita kansainvälisiä tunnustuksia, kuten arvostetun vuoden auton palkinnon Japanissa 2011–2012 sekä World Car of the Year -palkinnon vuonna 2011.

Lisätietoja Nissanin tuotteista ja palveluista sekä yhtiön sitoutumisesta kestävien liikennemuotojen kehittämiseen annetaan yhtiön verkkosivustolla osoitteessa http://www.nissan-global.com/EN/

Nissanin suunnittelu- ja tuotekehitysyksiköt, tuotantolaitokset ja logistiikka-, myynti- ja markkinointitoiminnot työllistävät Euroopassa yli 14 500 ihmistä. Yhtiön Espanjan, Ison-Britannian ja Venäjän tehtaissa valmistettiin viime vuonna yli 528 000 autoa – mm. kompakteja tila-autoja, palkittuja crossover-malleja, katumaastureita ja hyötyajoneuvoja. Nissanin Euroopan mallivalikoimaan kuuluu tällä hetkellä 24 monipuolista ja innovatiivista tuotetta, ja yhtiön tavoitteena on saavuttaa Euroopassa eniten myydyn japanilaisen automerkin asema.

Nissan Nordic Europe Oy on Nissanin maahantuonti- ja markkinointiyritys, joka toimii Suomessa, Ruotsissa, Norjassa, Tanskassa sekä Virossa, Latviassa ja Liettuassa. Yrityksellä on noin 165 työntekijää, ja sen pääkonttori sijaitsee Espoon Keilaniemessä. www.newsroom.nissan-europe.com/fi

Avainsanat: