NISSANIN NELIVETOMALLISTO UUDISTUU VAUHDILLA - syksyllä uusi X-Trail sekä parannetut Pathfinder ja Navara

Nissanin nelivetomallisto, joka on markkinoiden laajimpia, uudistuu. Merkittävin uutuus on X-Trail, jonka täysin uusi versio saapuu Suomeen syyskuussa. Mallivuoden 2008 Pathfinder ja Navara saapuvat entistä laadukkaampina syksyllä.

Uuteen X-Trailiin saatavilla diesel-automaatti ja uusi ALL MODE 4x4-i

Täysin uudessa X-Trailissa on neljä moottorivaihtoehtoa, joista kaksi on uutta tehokasta hiukkassuodattimista dieselmoottoria. Saatavilla on ensimmäistä kertaa automaattivaihteinen diesel- ja CVT-vaihteinen (Continuously Variable Transmission) bensiinimalli.

Uuden X-Trailin alustana toimii Qashqaista tuttu Alliance C -alusta, jonka ansioista myös auton jousitus on uudistunut. Näin X-Trailin akseliväli on kasvanut 5 mm ollen 2630 mm ja sen kokonaispituus 175 mm ollen 4630 mm.

X-Trailissa on Nissanin uusin versio sen ALL MODE- nelivetojärjestelmästä, ALL MODE 4x4-i. Järjestelmän ominaisuuksia ovat muun muassa DDS-alamäkihidastin (Downhill Drive Support) ja USS-mäkilähtöapu (Uphill Start Support).

Ainoa, mikä uudessa X-Trailissa muistuttaa edeltäjäänsä, on sen nimi ja muotoilu. Autossa on haluttu säilyttää mallille tunnusomainen kulmikas muotoilu, yhtenäinen olkalinja sekä suuri ikkunapinta-ala. Sen sijaan D-pilari on syvällä uudistuneen takasivuikkunan profiilissa, lokasuojat ovat entistä suuremmat ja jykevä maski on yhdenmukainen Nissanin muun maastoautomalliston kanssa.

"Asiakkaamme ovat arvostaneet X-Trailin monikäyttöisyyttä, hyvää suorituskykyä ja sen maasto-ominaisuuksia. Niinpä suunnittelun lähtökohdaksi otettiin näiden perusominaisuuksien parantamisen", kertoi Nissan Nordicin markkinointijohtaja Olivier Paturet.

Uuden X-Trailin hinnat alkaen 34 900€.

Pathfinderiin ja Navaraan lisää olemusta

Euroopassa luokkansa kärkeen kuuluviin Pathfinderiin ja Navaraan on luvassa useita laadukkuutta sekä ajo- ja oleskelumukavuutta lisääviä uudistuksia.

Manuaalivaihteisissa Pathfindereihin tulee USS-mäkilähtöapu, jossa järjestelmän ollessa kytkettynä auto vapauttaa jarrut vasta kolmen sekunnin kuluttua jarrupolkimen vapauttamisesta. Järjestelmä on jo saatavilla automaattivaihteisissa Pathfindereissa.

Ulkopuolisista uudistuksista merkittävimpiä ovat kuusipuolaiset 17-tuumaiset kevytmetallivanteet ja sivupeilit, jotka jatkossa ovat SE-mallissa korinväriset ja LE-mallissa kromatut. Sivupeileissä on nyt myös integroidut vilkut ja kulkuvalo, joka valaisee oven alla olevaa maata. Uusiin malleihin on saatavana myös kaksi uutta värivaihtoehtoa - erottuva "Emotion Red" ja hillityn tyylikäs "Grey Beige".

Sisätilojen parannuksia ovat mm. alumiiniset kynnyslistat etuovissa ja takaluukussa (Pathfinderin SE- ja LE-malleissa, Navaran LE-mallissa) sekä jalkatilan valaistus. Lisäksi Pathfinderin kuormatilan suojamaton laatua on parannettu ja paksuutta lisätty.

Bluetooth-matkapuhelinjärjestelmä on myös päivitetty, ja järjestelmä on integroitu äänentoistolaitteistoon. Järjestelmässä on puhelinmuistio, jossa on 100 nimen ja numeron tallennusmahdollisuus. Matkapuhelinjärjestelmä voidaan nyt liittää kaikkiin uusiin Pathfindereihin ja Navaroihin.

Uudessa Pathfinderissa on lisävarusteena Bosen erityisesti Pathfinderiin suunniteltu äänentoistojärjestelmä. Järjestelmässä on 10 kaiutinta, joista kaksi on sijoitettu kojelautaan, kaksi etuoviin, kaksi takaoviin ja kaksi takaluukkuun. Lisäksi järjestelmässä on kaksi bassokaiutinta, jotka on muotoiltu takakuormatilaan. Järjestelmässä on hyödynnetty Bosen digitaalista signaaliprosessointiteknologiaa ja kuusikanavaista, vapaasti muokattavaa taajuuskorjausta.

Uudistuneiden Pathfinder- ja Navara-mallien myynti alkaa Suomessa 1.8.2007

Kuvia: www.nissaneurope-newsbureau.com