NISSANIN PIETARIN TEHTAAN RAKENTAMINEN ALOITETTU

Nissan Motor Co., Ltd. on aloittanut uuden 200 miljoonaa dollaria maksavan autotehtaan rakentamisen Pietariin. Tehdas avataan vuoden 2009 alkupuolella. Tehdas tuottaa Nissan Teanaa ja Nissan X-Trailia.

Nissanin liikestrategioista ja tuotesuunnittelusta vastaava varapääjohtaja Carlos Tavares kutsui lehdistötilaisuudessa uutta tehdasta "seuraavaksi merkittäväksi askeleeksi kohti globaalia kasvua Nissanin Value-Up -strategian* mukaisesti". Tilaisuuteen osallistui myös Venäjän valtiovallan edustajia, kuten varapääministeri Sergey Ivanov sekä Pietarin kaupunginjohtaja Valentina Matvienko.

Tehtaan toimiessa täydellä tuotantotehollaan se tulee vuodessa tuottamaan noin 50 000 autoa ja työllistämään noin 750 henkilöä. Yli 165 hehtaarin laajuinen tehdasalue sijaitsee 25 kilometriä Pietarin keskustasta. Tehtaalla on kokoonpano-, maalaus-, somistus- ja rungonvalmistuslinjat.

Nissanin päätös uuden tehtaan rakentamisesta Venäjälle perustuu Venäjän markkinoiden viime vuosien voimakkaaseen myynnin kasvuun. Nissaneiden myynti kasvoi vuodesta 2003 vuoteen 2006 alle 10 000 autosta yli 75 000 autoon. Lisäksi Nissan odottaa Venäjän markkinoiden ohittavan tänä vuonna ensimmäistä kertaa sen tähän asti Euroopan suurimman markkina-alueen, Iso-Britannian.

Venäjän markkinoiden vakaan kasvun tukemiseksi Nissan suunnittelee myös kolminkertaistavansa jälleenmyyjäverkostonsa vuoden 2004 määrästä, jolloin se aloitti toimintansa Venäjällä. Tämä nostaisi jälleenmyyjien määrän noin sataan.

* Nissan Value-Up -strategia koostuu neljästä osa-alueesta
1. Infinitin maailmanlaajuinen leviäminen luksusbrändinä
2. Hyötyajoneuvoihin keskittyminen; 434 000 yksikön saavuttaminen tänä tilikautena
3. Komponenttien hankkiminen johtavista kilpailukykyisistä maista