Nissanin Qashqain uusi sukupolvi on tuotannossa

Seuraavan sukupolven Nissan Qashqai on jo tuotantolinjalla Nissanin ennätyksiä rikkoneella Sunderlandin tehtaalla. Uuden Nissan Qashqain myynti alkaa virallisesti helmikuun lopussa.

Englannissa suunniteltu, kehitetty ja valmistettu Nissan Qashqai on Nissanin myydyin automalli Euroopassa. Marraskuussa julkistetun uuden sukupolven mallin tuotanto on nyt käynnistynyt täydellä teholla Nissanin Sunderlandin tehtaalla, jonka tuotantolinjalta 1 rullaa ulos uusi Qashqai 61 sekunnin välein.

"Qashqai oli todella mullistava automalli, kun aloitimme sen tuotannon vuonna 2006. Se synnytti crossover-segmentin, kohotti Nissan-brändin aivan uudelle tasolle Euroopassa ja mahdollisti Sunderlandin tehtaamme kehittymisen alan vertailukohdaksi sekä tuottavuuden että laadun suhteen. Uusi Qashqai nostaa rohkean muotoilunsa ja segmentin johtavan teknologian ansiosta Nissanin jälleen omiin korkeuksiinsa. Siitä tulee esikuva kaikille toisen sukupolven crossover-autoille ja Nissanin lippulaivamalli Euroopassa", sanoi tuotannon aloitusseremoniaa isännöinyt Nissanin Chief Performance Officer Trevor Mann.

Qashqain taloudellinen vaikutus säteilee Sunderlandista eri puolille maailmaa. Uuden mallin kehitykseen ja tuotantoon tähän mennessä sijoitetut 681 miljoonaa euroa työllistävät yli 224 toimittajaa 22 maassa. Uutta Qashqaita viedään yhteensä 130 markkina-alueelle kautta maailman.

"Nissanin erinomaiset suunnittelu-, kehitys- ja tuotantotoiminnot ovat mahdollistaneet Qashqain menestyksen. Tahdon kiittää tuhansia kollegoitani Nissanilla ja toimitusketjussamme, jotka ovat tehneet osansa tämän menestyksen eteen", Mann lisäsi.

Uusi Nissan Qashqai valmistetaan Sunderlandin tuotantolinjalla 1, joka on toiminut jo vuodesta 2010 alkaen tarvittaessa 24 tuntia vuorokaudessa. Myös täysin sähkökäyttöinen Nissan LEAF valmistetaan samalla linjalla. Uusi Qashqai on myös ensimmäinen Nissan-tuotantoauto Euroopassa, joka on rakennettu Renault-Nissan-allianssin uudelle yhteiselle CMF (Common Module Family) -alustalle.

Johanna Laune, viestintäpäällikkö, Nissan Nordic Europe Oy, Sähköposti: jlaune@nissan-europe.com, Puh. 010 770 5139

Kuvia, videoita ja lisätietoja: newsroom.nissan-europe.com/fi

Nissan on yksi merkittävimmistä aasialaisista autonvalmistajista Euroopassa, ja sen palveluksessa on yli 14 500 työntekijää suunnittelutehtävissä, tutkimuksessa ja kehityksessä, valmistuksessa ja logistiikassa sekä myynnissä ja markkinoinnissa. Nissanin tehtailla Isossa-Britanniassa, Espanjassa ja Venäjällä valmistettiin viime vuonna yli 635 000 autoa;  mm. kompakteja tila-autoja, palkittuja crossover-malleja, katumaastureita, hyötyajoneuvoja sekä Nissan LEAFeja, joka on maailman suosituin täyssähköauto. Nissan LEAFin käyttäjistä 97 prosenttia on tyytyväisiä autoonsa, ja 95 prosenttia on valmiita suosittelemaan autoa myös ystävilleen.  Euroopan tuotevalikoimassa on tällä hetkellä  24 erilaista ja innovatiivista mallia, ja  Nissanin tavoitteena on olla tulevaisuudessa Euroopan johtava aasialainen autonvalmistaja.

Nissan Nordic Europe Oy on Nissanin maahantuonti- ja markkinointiyritys, joka toimii Suomessa, Ruotsissa, Norjassa, Tanskassa sekä Virossa, Latviassa ja Liettuassa. Yrityksellä on noin 181 työntekijää, ja sen pääkonttori sijaitsee Espoon Keilaniemessä. www.newsroom.nissan-europe.com/fi

Seuraa meitä: www.facebook.com/NissanSuomi, twitter.com/NissanSuomi

Avainsanat: