NISSANIN TILIVUODEN 2010 ENSIMMÄISEN KUUDEN KUUKAUDEN NETTOTULOS 1,83 MILJARDIA EUROA JA LIIKEVOITTO 2.94 MILJARDIA

- Yhtiö tarkisti koko vuoden ennustettaan ylöspäin -

Nissan Motor Co., Ltd., julkisti tilivuotensa 1.4.2010-31.3.2010 ensimmäisen puolen vuoden ja toisen neljänneksen tulokset. Kuuden kuukauden nettotulos verojen jälkeen oli yhteensä 1.83 miljardia euroa eli nousi 27.7 % edellisvuoden vastaavaan ajanjaksoon verrattuna. Ensimmäisen vuosipuoliskon nettotulos oli 1,83 miljardia.

Tilivuoden ensimmäisen kuuden kuukauden (huhtikuu – syyskuu 2010) tärkeimmät luvut:
- Liikevaihto 37.95 miljardia euroa (+ 27.7%)
- Liikevoitto 2.94 miljardia euroa, liikevoittoprosentti nousi 7.8%
- Varsinaisen liiketoiminnan voitto 2.77 miljardia euroa
- Ensimmäisen vuosipuoliskon aikana Nissan myi 2,009,000 ajoneuvoa, mikä on 23.8% enemmän kuin edellisvuoden vastaavana ajanjaksona.

“Ensimmäisen vuosipuoliskon tulokset osoittavat Nissanin elpymistoimenpiteiden toimivan tehokkaasti”, kommentoi Nissanin pääjohtaja Carlos Ghosn. ”Taseemme on vahva ja olemme menossa oikeaan suuntaan. Toisen vuosipuoliskon aikana innovatiivisten tuotteiden lanseeraukset tulevat jatkamaan Nissanin kannattavaa kasvua.”

Tilivuoden toisen neljänneksen (heinäkuu-syyskuu 2010) tärkeimmät tunnusluvut:
-  Nettotulos 920 miljoona euroa
-  Liikevaihto 20.5 miljardia, (21.4% edellisvuotta enemmän)
-  Liikevoitto 1.51 miljardia, liikevoittoprosentti 7.4%
-  Varsinaisen toiminnan voitto 1.45 miljardia
-  Nissan myi tilivuoden toisella neljänneksellä 1,055,000 ajoneuvoa, mikä on 17.1% enemmän edellisvuoden vastaavaan ajanjaksoon verrattuna.

Tilivuoden 2010 aikana Nissan lanseeraa maailmanlaajuisesti yhteensä kymmenen täysin uutta ajoneuvoa. Lanseerauksista seitsemän ajoittuu toiselle vuosipuoliskolle. Yksi näistä on täysin päästötön sähköauto Nissan LEAF, joka lanseerataan Japanissa ja Yhdysvalloissa joulukuussa 2010.

Nissan on korjannut tilivuoden ennustettaan positiivisemmaksi. Yhtiö kirjasi Tokion pörssissä ennusteekseen maaliskuun lopussa päättyvälle tilikaudelleen 2010 seuraavat tunnusluvut (ennuste perustuu tilivuoden tarkistettuihin keskimääräisiin vaihtokursseihin 84,4 jeniä/dollari ja 111,9 jeniä/euro):

-  Liikevaihto 78.37 miljardia euroa
-  Liikevoitto 4.33 miljardia euroa
-  Varsinaisen toiminnan tuotto 4.02 miljardia euroa
-  Nettotulos 2.41 miljardia euroa

Huomautus 1: Nissan kirjasi 12.5.2010 Tokion pörssiin seuraavan ennusteen kuluvalle tilikaudelleen: (ennuste perustuu valuuttakursseihin 90 jeniä/dollari ja 120 jeniä/euro):
Liikevaihto  68.33 miljardia euroa
Liikevoitto 2.92 miljardia euroa
Varsinaisen toiminnan jäämä 2.63 miljardia euroa
Nettotulos 1.25 miljardia euroa
Pääomakustannukset 3 miljardia euroa
Tutkimus- ja tuotekehitystulot 3.58 miljardia euroa