SÄHKÖAUTOJEN AIKAKAUSI EUROOPASSA ALKAA

--Sataprosenttisesti sähköllä toimiva Nissan LEAF rantautuu uudella, energiaa säästävällä aluksella--

Sataprosenttisesti sähköllä toimivan Nissan LEAFin ensimmäinen Euroopassa myytävä erä saapuu tänään Koillis-Englantiin.

Iso-Britannian ja Irlannin asiakkaille myytävät 67 ensimmäistä Nissan LEAFia tuodaan maahan Nissanin uudella, Euroopan autokuljetuksia varten hankitulla, energiapihillä City of St. Petersburg -laivalla. Neitsytpurjehduksen päätteeksi autot puretaan Port of Tynessä.

– Nissan LEAF on maailman ensimmäinen aidosti edullinen täyssähköauto, ja ensimmäisen erän saapuminen Eurooppaan on merkittävä virstanpylväs sekä Nissanille että Euroopan autoliikenteelle. Nissan LEAF on aidosti varteenotettava vaihtoehto bensiini- ja dieselautoille, sillä sen muotoilu, varustelu, turvallisuus, suorituskyky ja ajettavuus vastaavat perinteisillä voimanlähteillä varustettuja malleja, kertoo Simon Thomas, Senior Vice President of Sales and Marketing, Nissan International SA, Nissanin Euroopan pääkonttorista.

– On hienoa, että ensimmäinen Nissan LEAF -erä saapuu maahan nimenomaan uudella, energiaa säästävällä City of St. Petersburg -aluksellamme. Odotamme innolla, että pääsemme toimittamaan autot ensimmäisille Nissan LEAF -asiakkaillemme, jotka jakavat visiomme ympäristöystävällisestä autoilusta, Thomas sanoo.

City of St. Petersburg -aluksessa on linjakas, puoliympyrän muotoinen keula, joka pienentää ilmanvastusta jopa 50 %, minkä ansiosta polttoainetta säästyy vuosittain jopa 800 tonnia. Luku vastaa noin 2 500 tonnin hiilidioksidipäästöjä. Alus liittyy laivastoon, jolla viedään joka vuosi satojatuhansia autoja Nissanin Sunderlandin tuotantolaitoksesta ulkomaille.

Iso-Britanniassa olevat asiakkaat ovat voineet ennakkotilata Nissan LEAFin vuoden 2010 syyskuusta alkaen ja toimitukset alkavat lähiviikkoina.  Edistyksellisellä litiumioniakulla varustetusta Nissan LEAFista on jätetty maailmanlaajuisesti yli 27 000 ennakkotilausta. Nissanin päästötöntä mallia valmistetaan tällä hetkellä Japanissa, mutta tuotanto aloitetaan myös Sunderlandissa vuonna 2013, sen jälkeen kun autojen litiumioniakkujen valmistus on käynnistetty tuotantolaitoksella vuonna 2012.

Iso-Britanniaan rakennetaan parhaillaan kattavaa latausverkostoa. Yksistään Pohjois-Englantiin sijoitetaan vuoteen 2013 mennessä 1 300 latauspistettä pikalatureineen; niiden avulla Nissan LEAFin tyhjä akku voidaan ladata varoitusvalon syttymisestä 80 % varaustilaan alle 30 minuutissa. Nissanin sähköautojen jälleenmyyjäverkostoon kuuluu Iso-Britanniassa tällä hetkellä 25 liikettä, joista jokainen on varustettu pikalaturilla.

Iso-Britanniassa on tällä hetkellä käynnissä useita ohjelmia, joiden puitteissa on tarkoitus asentaa noin 9000 latauspistettä vuoteen 2013 mennessä.

Nissanin tutkimuksissa on havaittu, että 80 % päivittäisajosta Iso-Britanniassa on etäisyydeltään alle 50 km. Nissan LEAF kuljettaa viisi matkustajaa jopa 175 km matkan New European Driving Cyclen mukaan, joten auton saapuminen Eurooppaan on merkittävä edistysaskel kohti ympäristöystävällisiä ja edullisia autovaihtoehtoja.

Lisätietoja Nissan LEAFista ja Nissanin päästöttömään autoiluun tähtäävästä Zero Emissions Mobility -ohjelmasta on osoitteissa: www.nissanpress.co.uk/environmental ja

www.nissan-zeroemission.com

TIETOJA NISSAN LEAFISTA:

• Maailman ensimmäinen edullinen, massavalmisteinen päästötön auto
  • Viisipaikkainen, C-segmentin viistoperämalli
  • Voimanlähteenä 80 kW:n sähkömoottori
  • Saavuttaa 80 % varausasteen alle 30 minuutin latauksella (pikalataus)
  • Toimintasäde arkiajossa: 175 km - NEDC
  • Huippunopeus yli 145 km/h
  • Valmistettu täysin uudelle, sähköautoja varten suunnitellulle alustalle

TIETOJA ENERGIAA SÄÄSTÄVÄSTÄ CITY OF ST. PETERSBURG -ALUKSESTA:

• Pituus: 139,98 m
  • Leveys: 22,40 m
  • Kokonaispaino: 21 143 tonnia
  • Kuormauskapasiteetti: 2 000 yksikköä
  • Matkanopeus: Noin 16,9 solmua
  • Miehistö: 24 henkilöä

NISSAN ISO-BRITANNIASSA:

• Nissanin Sunderlandin tuotantolaitos perustettiin vuonna 1984, ja tuotanto   alkoi vuonna 1986.
  • Nykyisin tuotantolaitokseen tehdyt investoinnit ovat yhteensä 2,68 miljardia puntaa, ja akkujen ja Nissan LEAFin tuotantoa varten on lisäksi suunnitteilla 420 miljoonan punnan investoinnit.
  • Sunderlandin tehdas työllistää tällä hetkellä noin 4 900 henkilöä.
  • Tuotantolaitoksen kokonaisvolyymi vuodesta 1986 laskien on 6 miljoonaa yksikköä.
  • Vuoden 2010 tuotannosta 81 prosenttia meni vientiin yli 45 markkina-alueelle ympäri maailmaa.
  • Nissanin Euroopan tutkimuskeskus sijaitsee Paddingtonissa, Lontoossa, ja se työllistää noin 50 henkilöä.
  • Nissanin Euroopan tekninen keskus sijaitsee Cranfieldissä, Bedfordshiressä, ja se työllistää noin 750 henkilöä.

Lisätietoja: Nissan Nordic Europe Oy, viestintäjohtaja Taina Erkkilä, p. 050 3000 409, terkkila@nissan-europe.com

Nissan työllistää noin 12 500 henkilöä Euroopassa design-, tutkimus ja kehitys, tuotanto-, logistiikka- sekä myynti ja markkinointi -toiminnoissa. Kalenterivuonna 2009 yhtiö myi yli 498 000 ajoneuvoa sen 40 markkina-alueella Länsi- ja Itä-Euroopassa, Venäjä mukaan lukien. Lisäksi yhtiö tuotti Espanjan ja Iso-Britannian tehtaillaan lähes 391 000 autoa. Lisätietoja: www.nissaneurope-newsbureau.com

Nissan Nordic Europe Oy on Nissanin maahantuonti- ja markkinointiyritys, joka toimii Suomessa, Ruotsissa, Norjassa, Tanskassa sekä Virossa, Latviassa ja Liettuassa. Yrityksellä on noin 170 työntekijää, ja sen pääkonttori sijaitsee Espoon Keilaniemessä. www.nissan.fi

Avainsanat: