SÄHKÖAUTOT OVAT PIAN ARKIPÄIVÄÄ IRLANNISSA

• Hallitus tukee sähköauton hankintaa 5 000 eurolla • ESB rakentaa maahan 3 500 latauspistettä ja 30 pikalatauspistettä • Renault-Nissan-allianssi toimittaa sähköautot Irlantiin

Irlannin hallitus, maan suurin sähköyhtiö ESB ja Renault-Nissan-allianssi ovat julkistaneet yhteistyösopimuksen, jonka tavoitteena on tehdä Irlannista Euroopan edelläkävijä sähköautoissa. 12.4.2010 solmitun sopimuksen mukaan ESB rakentaa maanlaajuisen sähköautojen latausverkoston ja Renault-Nissan-allianssi toimittaa sähköautoja Irlantiin vuodesta 2011 alkaen. Lisäksi sopimus sisältää Irlannin hallituksen tulevia säädöksiä ja tukipäätöksiä, jotka tukevat sähköautojen yleistymistä. Sähköautojen ostajat hyötyvät Irlannin hallituksen julkistamasta 5 000 euron tuesta. Lisäksi sähköautojen irlantilaiset ostajat vapautuvat rekisteröintiverosta. – Hallitusohjelma ilmentää aikomustamme muuttaa Irlannin energia- ja liikennesektoreita. Olemme edistyneet valtavasti uusiutuvan energian hyödyntämisessä sekä energiatehokkuudessa, ja nyt aloitamme kulkuvälineidemme sähköistämisen, viestintä-, energia- ja luonnonvaraministeri Eamon Ryan kuvailee. Irlannin hallituksen tavoite on, että vuoteen 2020 mennessä 10 prosenttia ajoneuvoista on sähkötoimisia. Sopimus Nissan-Renaultin kanssa tarkoittaa, että vuoteen 2011 mennessä Irlannin teillä liikkuu 2 000 sähköautoa. - Irlantilaiset autoilijat tulevat saamaan rahaa, autoja ja latauspisteitä, joten sähköauto tulee olemaan järkevä valinta irlantilaiselle autoilijalle. Sähköauton ostajat saavat valtiolta 5 000 euron tuen ja vapautuvat rekisteröintiverosta. ESB toimittaa uusien sähköautojen omistajien kotiin tarvittavat latausjärjestelmät. LEAF-hatchbackit Irlantiin vuoden 2011 alusta Nissan aloittaa pelkällä sähköllä toimivan viisipaikkaisen LEAF-hatchbackin toimitukset Irlantiin vuoden 2011 alkupuolella ja Renault julkistaa kevyen, sähkötoimisen Kangoo Z.E. hyötyajoneuvon myöhemmin saman vuoden aikana. Vuoden 2011 loppuun mennessä Renault tulee myös toimittamaan 100 Fluence Z.E. esituotantomallia Irlannissa käynnistettävään pilottiprojektiin. Fluence Z.E. on Irlannissa vuonna 2012 myyntiin tuleva sähkötoiminen sedan, joka soveltuu yksityis- ja ammattikäyttöön. Jokaiseen kolmeen autoon asennetaan uusinta tekniikkaa edustavat litiumioniakut, jotka valmistaa Nissanin, NECin ja NEC Tonkinin yhteisyritys Automotive Energy Supply Corporation (AESC). – Renault-Nissan-allianssin sitoutuminen sähköautojen maailmanlaajuiseen massamyyntiin edellyttää tiivistä yhteistyötä monien eri tahojen kanssa ympäri maailmaa. Irlanti on päättänyt ryhtyä johtavaksi sähköautomaaksi, ja maahan ollaan perustamassa tarvittavia edellytyksiä – mukaan lukien tuet ja infrastruktuuri – sähköautojen yleistymisen takaamiseksi lähitulevaisuudessa, toteaa johtaja Philippe Klein Renaultilta. – Renault ja Nissan pyrkivät tarjoamaan irlantilaisille asiakkaille edullisia sähköautoja, joiden suorituskyky, tilat, mukavuus ja laatu ovat samaa korkeaa tasoa, mihin molempien merkkien omistajat ovat tottuneet, kertoo Nissanin Euroopan tuotesuunnittelun ja -strategian johtaja Pierre Loin. ESB suunnittelee infrastruktuuria, jota kaikki autonvalmistajat ja energiantoimittajat voivat vapaasti hyödyntää. ESB toteuttaa kokeiluja ja pilottiprojekteja infrastruktuurin testaamiseksi ja ajokäyttäytymisen, käyttötapojen ja uudenlaisen sähköauto-omistajuuden tutkimisessa tarvittavien tietojen keräämiseksi. Nyt solmittu sitova sopimus on jatkoa kolmen osapuolen viime huhtikuussa allekirjoittamalle yhteistyösopimukselle, jossa sovittiin sähköautojen edistämisen tutkimisesta Irlannissa. Renault ja Nissan lukeutuvat johtaviin sähköautojen kehittäjiin, ja valmistajat ovat ilmoittaneet yhteiseksi maailmanlaajuiseksi vuosituotantokapasiteetikseen 500 000 yksikköä. Tähän mennessä allianssi on solminut yli 50 kumppanuussopimusta ympäri maailmaa eri maiden, kaupunkien, organisaatioiden ja muiden avainryhmien kanssa varmistaakseen, että markkinat ja infrastruktuuri olisivat valmiit sähköautojen onnistuneelle esiintulolle ympäri maailmaa.