SÄHKÖISEN VALLANKUMOUKSEN KÄRJESSÄ

Maailman suosituin sähköauto Nissan LEAF tekee päästöttömästä autoilusta arkipäivää

• Nissan vähäpäästöisin automerkki Norjassa
  • Nissan LEAF kahmii palkintoja – tällä kertaa Belgiassa
  • Pikalatausverkosto käyttöön Alankomaissa
  • Nissan tekee LEAFiä tunnetuksi Italiassa yhteistyössä Hertzin ja Ikean kanssa
  • Innovatiivinen sähköautokerho aloitti Englannissa

Moninkertaisesti palkittu Nissan LEAF on sähköautoilun mullistava edelläkävijä, jonka maailmanlaajuinen myynti on ylittänyt jo 50 000 autoa.

Norjassa Nissan oli vuoden 2012 vähäpäästöisin automerkki. Tähän vaikutti ratkaisevasti LEAFin erinomainen myynti (2298 autoa), joka vei sen sijalle 13 maan myydyimpien automallien listalla.

Viime vuonna Norjassa myytyjen uusien Nissan-autojen autokohtaiset CO2-päästöt olivat vain 95 g/km – peräti 41 g/km alhaisemmat kuin vuonna 2011. Nissan oli tällä tavoin laskettuna maan vähäpäästöisin automerkki, jonka päästötasot myös pienenivät muita merkkejä enemmän edellisvuoteen verrattuna.

Norjan tieliikenteen tiedotuskeskuksen OFV:n (Opplysningsrådet for Veitrafikken) vuoden 2012 tilastojen mukaan kaikkien Norjassa myytyjen uusien autojen keskimääräinen CO2-päästötaso oli 130 g/km, 4 g/km vähemmän kuin vuonna 2011. Nissanin vastaavat luvut (95 g/km ja 41 g/km) olivat selkeästi keskiarvoja paremmat.

Nissanin päästötasojen muutos on merkittävä, kun tarkastellaan lukuja vuodesta 2006 alkaen: tänä aikana Nissan on miltei puolittanut Norjassa myymiensä autojen CO2-päästöt (186 g/km v. 2006 vs. 95 g/km v. 2012). "Olemme ylpeitä mallistostamme, jonka CO2-päästötasot ovat huomattavasti entistä alhaisemmat. Se on erinomainen asia ympäristölle, mutta myös asiakkaille ja Nissanille," toteaa Nissanin Norjan maajohtaja Pål Gystad Simonsen.

Belgiassa VAB-lehti palkitsee vuosittain parhaat perheautot. Nissan LEAF sai tunnustuksen sähkö- ja hybridiautojen luokassa. Valinnasta vastasivat kaksi palkintoraatia, joista toiseen kuului autotoimittajia ja toisen muodostivat perheautojen jokapäiväiset käyttäjät.

Nissan Beluxin toimitusjohtajan Stéphane Chauvillen mukaan palkinto korostaa Nissanin sitoutumista päästöttömän liikenteen edistämiseen. "LEAF merkitsee todellista autoilun vallankumousta: Nissan myy tulevaisuuden autoa jo tänään," Chauville sanoi.

Belgian ensimmäinen sähköautojen pikalatausasema on asennettu Nivelles-Sudiin. Kyseessä on ensimmäinen Nissanin lahjoittamista 25 pikalaturista, jotka sijoitetaan strategisiin paikkoihin ympäri maata. The New Motion -projektipartnerin operoima laturiverkosto mahdollistaa valmistuttuaan vaivattoman sähköautoilun kaikkialla Belgiassa.

Tasavirralla toimivien pikalaturien avulla osittain tyhjentynyt sähköauton akku voidaan ladata 80 prosenttiin kapasiteetistaan noin 15 minuutissa, ja kokonaan tyhjentyneen akun 80-prosenttinen lataus vie vain puoli tuntia.

Belgialaiset LEAF-kuljettajat saavat käyttää verkoston pikalatureita maksuttomasti ensimmäisenä vuonna auton ostamisen jälkeen.

Alankomaissa järjestettiin viime vuoden lopussa "LEAF the earth" -tapahtuma, jonka johtavana teemana oli ilmainen aurinkoenergia. 82 hollantilaista LEAF-omistajaa kokoontui Noordwijkin Space Expo -avaruusmuseoon, jossa he vertailivat kokemuksiaan sähköautoilusta ja osallistuivat paikallisen TV-tähden Bavo Galaman vetämään visailuun.

Lisäksi ohjelmassa oli entisen astronautin, professori Wubbo Ockelsin visioita tulevaisuudesta, jossa sähköautot ladataan pelkästään uusiutuvalla aurinkoenergialla.

"Aurinkoenergiaa on riittämiin ja sitä voidaan käyttää ihan mihin tahansa – myös nautintoihin. Kestävä kehitys ja hauskanpito eivät sulje pois toisiaan," professori Ockels kiteytti.

Myös Alankomaissa päästään nauttimaan kattavasta pikalaturiverkostosta, sillä Nissan on lupautunut asentamaan maahan 38 pikalatausasemaa seuraavien kuukausien aikana. Nissan LEAFin omistajat saavat käyttää latureita ilmaiseksi toukokuun loppuun saakka. Verkostoa operoi The New Motion, kuten Belgiassakin. Erityisesti LEAF-omistajille suunnatuilla verkkosivuilla osoitteessa www.leafhebbers.nl on säännöllisesti päivitetty luettelo kaikista Alankomaiden pikalatureista sekä paljon muuta LEAF-tietoa.

Milanossa Nissan on aloittanut Hertzin kanssa yhteistyön, jonka tavoitteena on lisätä tietoisuutta päästöttömän kaupunkiautoilun eduista. Milanon päärautatieaseman läheisyydessä sijaitsevassa Hertz-toimipisteessä on vuokrattavissa neljä Nissan LEAFia, joita LEAFin hankkimista harkitsevat paikalliset asukkaat ja vierailijat voivat testata.

Uuden yhteistyön myötä kuka tahansa voi itse kokea sähköautoilun tarjoamat konkreettiset edut, kuten pääsyn tavanomaisille autoille suljetuille alueille sekä mahdollisuuden maksuttomaan pysäköintiin – LEAFin ajodynamiikasta, mukavuudesta ja hienostuneisuudesta puhumattakaan.

Ikea-perhekortin haltijat ovat lisäksi oikeutettuja 20 prosentin alennukseen vuokraushinnoista ja voivat ladata LEAFin akun ilmaiseksi missä tahansa Ikea-liikkeessä Milanon seudulla.

Ison-Britannian Milton Keynesissä, Birminghamin eteläpuolella, on puolestaan perustettu innovatiivinen sähköautokerho. E-Car Club -kerho on ostanut kolme Nissan LEAFia ja vuokraa niitä kerhon jäsenille, joihin kuuluu niin yksityishenkilöitä kuin yrityksiä.

Autot odottavat paikallisella pysäköintipaikalla kytkettyinä lataustolppaan, joten ne ovat aina käyttövalmiina. Tuntivuokra on 5,50 £ (6,60 €) ja varaukset tehdään verkossa. Auto otetaan käyttöön älykortin ja yksilöllisen tunnuskoodin avulla ja palautetaan samaan paikkaan vuokra-ajan päätteeksi.

Milton Keynesin pilottikokeilun rohkaisemana E-Car Club aloittaa pian myös Oxfordissa. Pitkällä tähtäimellä suunnitelmissa on toiminnan laajentaminen koko Isoon-Britanniaan.

Juuri Isossa-Britanniassa on alkamassa aivan uusi luku LEAFin historiassa. Auton huippumodernien litiumioniakkujen valmistaminen on jo käynnistynyt uusissa tiloissa Nissanin Sunderlandin tehtaan kupeessa, ja kaikki on valmista myöhemmin tänä vuonna alkavaa LEAF-tuotantoa varten. LEAFin tuotanto käynnistyy lähiaikoina myös Pohjois-Amerikassa ja jatkuu entiseen malliin Japanissa, joten maailman suosituimman sähköauton kasvavaa kysyntää täyttää pian peräti kolme tuotantolaitosta. Päästötön liikenne on kohta arkipäivää.

Johanna Laune, viestintäpäällikkö, Nissan Nordic Europe Oy, Sähköposti: jlaune@nissan-europe.com, Puh. 010 770 5139, gsm. 0400-440 301

Taina Erkkilä, viestintäjohtaja, Nissan Nordic Europe Oy, Sähköposti: terkkila@nissan-europe.com, Puh. 010 770 5311

Kuvia, videoita ja lisätietoja: newsroom.nissan-europe.com/fi

Mikä tekee Nissanista erilaisen?

Uskomme, että meidän on edistettävä innovaatiota ja jännitystä kaikessa, mitä teemme: esittelemme odottamattomia ratkaisuja, jotka tuovat älykkäitä asiakasetuj,a ja luomme aina yllätyksiä sekä piristystä mahdollisimman monelle ihmiselle.

Kehitimme crossoverien luokan Nissan Qashqailla ja lisäsimme jännitystä pikkuautoihin Nissan Jukella. Ydinosaamistamme ovat innovatiiviset ideat, jotka tuovat tulevaisuuden teknologian kaikkien saataville jo tänään; kuten Nissan LEAF, ensimmäinen edullinen massatuotettu täysin sähkökäyttöinen auto, joka on voittanut useita kansainvälisiä tunnustuksia.  Kun ajattelemme suorituskykyä, näemme mahdollisuuden tavoittaa laajemman yleisön - tuomalla suorituskyvyn kaikkien saataville - ja haastamme perinteitä. Tämän takia saatavilla olevan superauto Nissan GT-R:n lisäksi kehitimme Nissan DeltaWingin, mullistavan kestävyysajoneuvon, joka rikkoo moottoriurheiluperinteitä.

Nissan nauttii asemastaan yhtenä merkittävimmistä Euroopan ulkopuolisista autovalmistajista Euroopassa ja työllistää yli 14 500 henkilöä paikallisissa suunnittelu-, tutkimus-&kehitys-, valmistus-, logistiikka- ja myynti- ja markkinointitoiminnoissa. Viime vuonna Nissanin tehtailla Englannissa, Espanjassa ja Venäjällä tuotettiin 677 000 autoa, tarjoten 24 erilaista ja innovatiivista tuotetta Euroopan-markkinoille.

Kaikki tämä vahvistaa entisestään Nissanin selkeää tavoitetta olla Euroopan suurin aasialainen merkki.

Nissan Nordic Europe Oy on Nissanin maahantuonti- ja markkinointiyritys, joka toimii Suomessa, Ruotsissa, Norjassa, Tanskassa sekä Virossa, Latviassa ja Liettuassa. Yrityksellä on noin 165 työntekijää, ja sen pääkonttori sijaitsee Espoon Keilaniemessä. www.nissan.fi

Avainsanat: