SÄHKÖKÄYTTÖINEN NISSAN LEAF ON VUODEN AUTO 2011 EUROOPASSA Arvostettu palkinto myönnettiin ensimmäistä kertaa sähköautolle

Nissan saavutti tänään historiallisen virstanpylvään, kun täysin sähkökäyttöinen Nissan LEAF julistettiin vuoden 2011 European Car of the Year -palkinnon saajaksi.

Maailman ensimmäinen edullinen ja massamarkkinoille suunnattu sähköauto vei autoilevan maailman arvostetuimman palkinnon 40 polttomoottorin voimalla liikkuvan kilpailijan keulan edestä. Tämä oli ensimmäinen kerta kilpailun 47-vuotisen historian aikana, kun juryn valinta osui 100-prosenttisesti sähköllä toimivaan autoon. Palkinnosta oli Nissan LEAFin kanssa kilpailemassa loppusuoralla muun muassa Alfa Romeon, Citroenin, Dacian, Fordin, Opelin ja Volvon malleja. Kilpailun palkintoraadissa istui 57 eturivin autotoimittajaa 23 Euroopan maasta.

“Tuomaristo on tänään vahvistanut, että Nissan LEAF on läpimurto sähköautojen maailmassa. Nissan LEAF on ensimmäinen sähköauto, joka on tasavertainen perinteisten autojen kanssa”, sanoo Car of the Year –tuomariston puheenjohtaja Håkan Mattson.

Nissanin pääjohtaja Carlos Ghosn kommentoi palkintoa seuraavasti: “Palkinto on muutakin kuin tunnustus uraauurtavalle, täysin sähkökäyttöiselle Nissan LEAFille, joka pystyy turvallisuuden, suorituskyvyn, tilavuuden ja käsiteltävyyden suhteen kilpailemaan uskottavasti perinteisten polttomoottoriautojen kanssa. Se heijastaa samalla Nissanin asemaa yhtenä maailman innovatiivisimmista automerkeistä. Nissan aikoo lanseerata maailmanlaajuisesti vielä kolme muuta sähköautomallia ja myös allianssikumppanimme Renault julkistaa niitä lähiaikoina neljä, joten Nissan LEAF on vasta ensimmäinen askel kohti päästötöntä tulevaisuutta.”

Nissan LEAFin voimanlähteenä toimii auton etuosaan sijoitettu kompakti sähkömoottori, joka välittää voimaa etupyörille. 80 kW:n vaihtovirtamoottori kehittää vääntöä 280 Nm ja takaa yli 145 km/h:n huippunopeuden. Moottori saa virransyötön Nissanin kehittämästä, laminoiduilla kennoilla varustetusta litiumioniakusta, jonka antoteho on yli 90 kW. Auton toimintasäde latausten välillä on 175 km uuden eurooppalaisen NEDC-testisyklin* mukaan, joten se on todella varteenotettava vaihtoehto etupäässä kaupungissa autoileville.

Auton kattavaan varusteluun kuuluu jarrutusenergian talteenotto, ilmastointi, satelliittinavigointi, peruutuskamera sekä edistyneet IT- ja telematiikkajärjestelmät. Käyttäjä voi asettaa lataustoimintoja, seurata jatkuvasti lataustilaa ja jäljellä olevaa akkukapasiteettia sekä kytkeä matkustamon lämmityksen tai jäähdytyksen päälle etukäteen matkapuhelimen tai tietokoneen välityksellä. Nissan LEAF on saatavissa Euroopassa viidellä värivaihtoehdolla, jotka ovat sininen (metalli- ja helmiäisväri), valkoinen (helmiäisväri), hopea (metalliväri), musta (perusväri) ja punainen (helmiäisväri). Ainoa valinnainen lisävaruste on takaspoileriin asennettava aurinkopaneeli, joka lataa osaltaan auton sähkölaitteiden virranlähteenä toimivaa 12 V:n akkua.

Toimitukset japanilaisille ja yhdysvaltalaisille asiakkaille alkavat joulukuussa 2010. Euroopassa asiakastoimitukset käynnistyvät ensi vuoden alkupuolella Portugalissa, Irlannissa, Isossa-Britanniassa ja Alankomaissa. Täysin päästötön Nissan LEAF valmistetaan toistaiseksi Japanissa, mutta tuotantoa laajennetaan Pohjois-Amerikkaan ja Eurooppaan, kun uudet tehtaat avataan vuoden 2012 loppupuolella ja vuoden 2013 alussa.

Nissan on täysin päästöttömien sähköautojen edelläkävijä, mutta yhtiön innovatiivisuus ilmenee muutenkin: Nissan lanseeraa Euroopassa lähiaikoina myös Infiniti-merkkisen luksushybridin ja ”tavallisten” polttomoottoriautojen puolella valtaisan suosion saavuttaneet crossover-mallit Nissan Qashqai ja Nissan Juke ovat luoneet markkinoille uusia segmenttejä, joita yhtiö hallitsee. Ensi vuoden uutuuksiin kuuluu myös neljännen sukupolven Nissan Micra, jonka konepellin alla on turboahdettu versio täysin uudesta kolmisylinterisestä ja 1,2-litraisesta suoraruiskutusbensiinimoottorista. Idle Stop -teknologialla varustettu voimanlähde tarjoaa terhakkaa suorituskykyä vain 95 g/km:n CO2-päästöillä.

Nissan on saanut vuoden auton palkinnon Euroopassa aikaisemminkin. Englannissa valmistetusta Nissan Micrasta tuli vuonna 1993 ensimmäinen tämän tunnustuksen saanut japanilaisen yhtiön auto. Siitä sai alkunsa eurooppalaisten pitkään jatkunut, intohimoinen suhde tähän Nissanin pikkuautoon.

*New European Driving Cycle

Nissan Nordic Europe Oy, viestintäjohtaja Taina Erkkilä, p. 010 770 5311, terkkila@nissan-europe.com

Nissan Nordic Europe Oy, viestintäpäällikkö Johanna Laune, p 010 770 5139, jlaune@nissan-europe.com
Kuvia: http://www.newsroom.nissan-europe.com/EU/en-gb/Home/Welcome.aspx