TÄYSIN SÄHKÖKÄYTTÖISEN NISSAN LEAFIN TUOTANTO ON KÄYNNISTYNYT JAPANIN OPPAMASSA

Maailman ensimmäisen massamarkkinoita varten hinnoitellun ja perhekokoisen sähköauton toimitukset ensimmäisiin maihin alkavat marraskuussa.

Nissan Motor Co., Ltd. on käynnistänyt uuden, täysin sähkökäyttöisen ja päästöttömän Nissan LEAF -mallin tuotannon Oppaman tehtaallaan. Mallin myynti on tarkoitus aloittaa joulukuussa Japanissa ja Yhdysvalloissa ja vuoden 2011 alkupuolella valikoiduilla markkina-alueilla Euroopassa. Vienti Yhdysvaltoihin alkaa marraskuussa ja toimitukset Eurooppaan joulukuussa.

“Tämä on merkittävä virstanpylväs koko autoteollisuudelle, ei pelkästään Nissanille ja Renault-Nissan-allianssille,” totesi Nissanin pääjohtaja Carlos Ghosn tilaisuudessa, jossa ensimmäinen Nissan LEAF ajoi kokoonpanolinjalta ulos. “Kuluttajilla on selvät sävelet: he haluavat ympäristön kannalta kestäviä ja samalla edullisia ajoneuvoja. Renault-Nissan-allianssi on suunnannäyttäjä juuri näiden ominaisuuksien suhteen – asiakkaiden vaatimaa luotettavuutta, ajonautintoa ja suorituskykyä unohtamatta. Korkealaatuinen ja innovatiivinen Nissan LEAF tulee muuttamaan radikaalisti niitä odotuksia, joita asiakkaat kautta maailman kohdistavat autonvalmistajiin.”

Nissan LEAF valmistetaan Oppaman autotehtaalla, josta lähtevät maailmalle myös Nissan Juken ja Nissan Cuben kaltaiset suositut bensiinimallit. LEAFin osalta kokoonpanolinjaa on muunneltu siten, että akkumoduulit asennetaan samassa tuotantovaiheessa kuin bensiiniautojen polttoainesäiliöt sekä sähkömoottorit ja vaihtosuuntaajat samassa vaiheessa kuin bensiinimoottorit.  Tuotannon laatu ja tehokkuus varmistetaan noudattamalla Nissan Production Way (NPW) -ohjeistusta kokoonpanoprosessin jokaisessa vaiheessa.

Nissan LEAFin litiumioniakkumoduulit valmistaa Nissanin ja elektroniikkavalmistaja NEC Corporationin yhteisyritys Automotive Energy Supply Corporation (AESC). Neljä akkukennoa käsittävät moduulit kootaan AESC:n tuotantolaitoksessa Japanin Zamassa ja kuljetetaan sieltä Oppaman tehtaalle, jossa jokaisen sähköauton akkuyksikkö kokoonpannaan yhteensä 48 moduulista.

Nissanin tuotannosta vastaava Executive Vice President Hidetoshi Imazu toteaa: “Oppama toimii Nissan LEAFin tuotannon emotehtaana, josta saatujen oppien ja tietotaidon avulla varmistamme parhaan mahdollisen laadun kaikissa sähköautoja valmistavissa tuotantolaitoksissamme.”

Tulevaisuudessa Nissanin sähköautoja valmistetaan ainakin Smyrnassa Yhdysvalloissa sekä Ison-Britannian Sunderlandissa.

Oppaman tehtaan vuosittainen tuotantokapasiteetti on 50 000 autoa. Smyrnassa Nissan LEAFin tuotanto käynnistetään vuoden 2012 loppupuolella ja Sunderlandissa alkuvuodesta 2013. Täyteen mittaan päästyään vuosittainen tuotantokapasiteetti on Smyrnassa 150 000 autoa ja Sunderlandissa 50 000 autoa.

Nissan LEAF on Renault-Nissan-allianssin ensimmäinen täysin sähkökäyttöinen ja päästötön auto.  Nissanin ja sen allianssikumppanin Renaultin tavoitteena on maailman markkinajohtajuus päästöttömien ajoneuvojen valmistajana. Allianssi on solminut tähän mennessä 80 päästöttömän liikenteen edistämiseen tähtäävää yhteistyökumppanuutta hallitusten, kuntien ja yhtiöiden kanssa eri puolilla maailmaa.

Uutisvideo: Nissan LEAFin valmistaminen

Johanna Laune, viestintäpäällikkö, Nissan Nordic Europe Oy, jlaune@nissan-europe.com,  puh. 010 770 5139

Nissan työllistää noin 12 500 henkilöä Euroopassa design-, tutkimus ja kehitys, tuotanto-, logistiikka- sekä myynti ja markkinointi -toiminnoissa. Kalenterivuonna 2009 yhtiö myi yli 498 000 ajoneuvoa sen 40 markkina-alueella Länsi- ja Itä-Euroopassa, Venäjä mukaan lukien. Lisäksi yhtiö tuotti Espanjan ja Iso-Britannian tehtaillaan lähes 391 000 autoa. Lisätietoja:

Nissan Nordic Europe Oy on Nissanin maahantuonti- ja markkinointiyritys, joka toimii Suomessa, Ruotsissa, Norjassa, Tanskassa sekä Virossa, Latviassa ja Liettuassa. Yrityksellä on noin 170 työntekijää, ja sen pääkonttori sijaitsee Espoon Keilaniemessä. www.nissan.fi