UUSI NISSAN LEAF JOHDATTAA EUROOPPALAISET PÄÄSTÖTÖNTÄ AUTOILUA EDISTÄVÄÄN MAAILMAAN

• Uudessa Nissan LEAFissa on yli 100 muutosta, jotka on toteutettu nykyisiltä LEAF-kuljettajilta saadun palautteen pohjalta, esim. toimintamatka on aiempaa pidempi ja navigaattorin kielivalikoimaan on lisätty suomen kieli.
  • Ison-Britannian Sunderlandissa valmistettava eurooppalainen malli sopii paremmin eurooppalaisiin olosuhteisiin, jossa keskinopeudet ovat korkeampia, tieolosuhteet vaativampia ja tienpinnat laadultaan hyvin vaihtelevia
  • Jälleenmyyntiverkosto on entistä laajempi, ja sekä latauspisteitä että suurimpia kaupunkeja yhdistäviä Fast Charge -väyliä on yhä enemmän

Uusi Euroopassa valmistettu LEAF - Pohjoismaat on otettu huomioon

Uudessa Nissan LEAFissa on yli 100 muutosta, jotka tekevät sähköautoilun edelläkävijästä entistäkin paremman. Uudessa LEAFissa on pidempi toimintamatka, suurempi tavaratila, mukavammat ja avarammat sisätilat ja enemmän valinnanvaraa.

Osa muutoksista on tehty nykyisten LEAF-kuljettajien antaman palautteen perusteella. Muutokset toteutetaan samaan aikaan, kun tuotantoa laajennetaan. Alkuperäistä mallia valmistettiin vain Japanissa, mutta uutta Nissan LEAFia valmistetaan myös Euroopassa ja Pohjois-Amerikassa.

Pikalatausverkostot kasvavat nopeasti ja "virtaväyliä" löytyy nyt useiden suurimpien valtateiden varrelta Aasiassa, Euroopassa ja Pohjois-Amerikassa. Väylät yhdistävät suuret kaupunkialueet toisiinsa ja mahdollistavat sähköauton käyttämisen myös pitkillä matkoilla.  Pohjoismaissa Nissan toimii yhteistyössä Fortumin kanssa ja asentaa Suomeen, Ruotsiin ja Norjaan yhteensä viitisenkymmentä pikalatausasemaa.

Päivitetyssä järjestelmässä on runsaasti uusia ominaisuuksia kuten lämmitys- ja ilmastointitoimintojen parannettu etäohjaus, laajempi älypuhelinintegrointi, parannettu puheentunnistustoiminto ja lähimpiä latauspisteitä koskevien reaaliaikaisten tietojen näyttömahdollisuus. Lisäksi kielivalikoimaan on lisätty yhdeksän uutta kieltä, kuten suomi, norja, tanska ja ruotsi.

Kaikkiin Suomessa, Norjassa, Ruotsissa, Tanskassa ja Baltiassa myytäviin Nissan LEAFeihin kuuluu edelleen vakiovarusteena akun lämmitysjärjestelmä, lämmitettävät ohjauspyörä ja istuimet edessä ja takana.

LEAF valmistetaan nyt Euroopassa

Uuden LEAFin valmistus alkoi Nissanin tehtaalla Ison-Britannian Sunderlandissa maaliskuussa. Myynti Pohjoismaissa ja Baltiassa käynnistyy kesäkuussa 2013. LEAFia valmistetaan tuotantolinjalla 1 menestyneiden Qashqai ja Qashqai +2 -mallien kanssa. Tuotantolinjalla 2 valmistetaan lisäksi Jukea ja Notea.

NMUK:n varapääjohtaja Kevin Fitzpatrick on ylpeä Sunderlandissa tehdyistä muutoksista. "LEAFin valmistaminen Sunderlandissa on valtava virstanpylväs sekä koko yritykselle että tehtaalle. Tekninen henkilöstömme on tehnyt kovasti töitä ja päätynyt upeisiin ratkaisuihin, jotta polttomoottoreita valmistava tuotantolinja pystyisi siirtymään sähkömoottorien tuotantoon, ja samalla on säilytetty niin kannattavuus kuin erittäin korkeat laatuvaatimuksetkin."

Jälleenmyyjiä, latauspisteitä suurimpia kaupunkeja yhdistäviä Fast Charge -väyliä on yhä enemmän.  Eurooppalaisten Nissan LEAF -jälleenmyyjien määrä on lähes kymmenkertaistunut 12 kuukaudessa. Samassa ajassa julkisten latauspisteiden määrä on lähes tuplaantunut ja CHAdeMO-standardin mukaisten pikalaturien määrä triplaantunut.

LEAFin omistajat ovat aktiivisia verkossa ja tyytyväisiä ajoneuvoihinsa

Nissan LEAFin omistajat ovat päästöttömän liikenteen puolestapuhujia ja aktiivisesti esillä internetissä. Omistajilta saatu palaute on myös vaikuttanut uudessa LEAFissa nähtäviin parannuksiin. Omistajat antavat internet-foorumeilla palautetta ja on ilmiselvää, että LEAF-autoilijat ovat enemmän kuin tyytyväisiä kulkuneuvoonssa: mallin asiakastyytyväisyys on 93 %, joka on  korkeampi kuin millään muulla Nissan-mallilla.

Asiakaspalautetta saadaan suorien kontaktointien ja keskustelujen lisäksi auton kehittyneen Carwings-telematiikkajärjestelmän avulla. Carwings antaa omistajille mahdollisuuden hallita erilaisia arkisia, autoon liittyviä asioita, kuten ohjaamon lämmitys etukäteen tai akun etälataaminen älypuhelimella. Carwings rekisteröi kaikki nämä sekä latausta, käyttötapaa, ajoaikoja ja ajoetäisyyksiä koskevat lokitiedot.

Nissan LEAFin myynti vilkastuu Norjassa

Lukuisia palkintoja voittanut Nissan LEAF oli Norjan 13. myydyin henkilöauto lähes 2 298 rekisteröinnillä vuonna 2012. Maaliskuussa 2013 LEAF oli kivunnut jo 6. sijalla myydyimpien henkilöautojen listalla Norjassa vuoden alusta lähtien.

LEAFia on myyty Norjassa yhteensä yli 3 500 kappaletta sen jälkeen, kun akkukäyttöinen sähköauto tuli myyntiin lokakuussa 2011. Viime vuonna se oli Nissanin toiseksi suosituin malli Norjassa jääden Qashqaista vain 599 kappaleen päähän. Vuonna 2012 Nissan LEAF vei 1,7 % Norjan kokonaismarkkinoista ja maaliskuussa 2013 luku on noussut 2,5 prosenttiin.

Niin Ruotsissa, Suomessa, Tanskassa kuin Norjassakin pikalatausverkosto kasvaa ja sähköautoilijat pystyvät ajamaan yhä pidempiä matkoja. Pikalaturit lataavat akun 80 prosenttiin kapasiteetistaan 30 minuutissa, ja niitä löytyy muun muassa ostoskeskuksista ja pysäköintialueilta.

LEAF on vasta alkua Nissanin sähköauto-ohjelmalle

Nissan LEAF, maailman eniten myyty sähköauto, on varmistanut Nissanin aseman maailmanlaajuisena markkinajohtajana päästöttömän autoilun saralla. Se on kuitenkin vasta alkua Nissanin laajamittaiselle sähköauto-ohjelmalle. Uudelle LEAFille on luvassa monia uusia seuraajia, kuten e-NV200, e-NV200-taksi ja kompakti Infiniti-luksussähköauto.

Klikkaamalla suoraa linkkiä pääset uuden Nissan LEAFin pressikittiin, josta löydät tarkemmat tiedot, runsaasti kuvia ja videoita: http://newsroom.nissan-europe.com/fi/fi-fi/Media/PressKit.aspx?mediaid=102810

Johanna Laune, viestintäpäällikkö, Nissan Nordic Europe Oy, Sähköposti: jlaune@nissan-europe.com, Puh. 010 770 5139, gsm. 0400-440 301

Taina Erkkilä, viestintäjohtaja, Nissan Nordic Europe Oy, Sähköposti: terkkila@nissan-europe.com, Puh. 010 770 5311

Kuvia, videoita ja lisätietoja: newsroom.nissan-europe.com/fi

Nissan Nordic Europe Oy on Nissanin maahantuonti- ja markkinointiyritys, joka toimii Suomessa, Ruotsissa, Norjassa, Tanskassa sekä Virossa, Latviassa ja Liettuassa. Yrityksellä on noin 165 työntekijää, ja sen pääkonttori sijaitsee Espoon Keilaniemessä. www.nissan.fi

Nissanin suunnittelu- ja tuotekehitysyksiköt, tuotantolaitokset ja logistiikka-, myynti- ja markkinointitoiminnot työllistävät Euroopassa yli 14 500 henkilöä. Yhtiön Espanjan, Ison-Britannian ja Venäjän tehtaissa valmistettiin viime vuonna yli 695 000 autoa
– mm. kompakteja tila-autoja, palkittuja crossover-malleja, katumaastureita ja hyötyajoneuvoja. Nissanin Euroopan mallivalikoimaan kuuluu tällä hetkellä 24 monipuolista ja innovatiivista tuotetta, ja yhtiön tavoitteena on saavuttaa Euroopassa eniten myydyn aasialaisen automerkin asema.

Nissan

Nissan Motor Co., Ltd. on Japanin toiseksi suurin autonvalmistaja ja Renault-Nissan-allianssin toinen omistaja. Yhtiön pääkonttori sijaitsee Jokohamassa, Japanissa. Nissanilla on yli 248 000 työntekijää kautta maailman. Yhtiö myi yli 4,8 miljoonaa autoa ja sen liikevaihto oli 118,95 miljardia dollaria vuonna 2011. Nissan on sitoutunut kehittämään jännittäviä ja innovatiivisia tuotteita kaikenlaisille asiakkaille. Yhtiön kattavaan tuotevalikoimaan kuuluu 64 Nissan- ja Infiniti-merkkistä automallia. Nissan on sähköisen autoilun edelläkävijä. Yhtiö teki historiaa lanseeraamalla maailman ensimmäisen edullisen ja massamarkkinoille suunnatun täysin sähkökäyttöisen auton, Nissan LEAFin. LEAF on saanut useita kansainvälisiä tunnustuksia, kuten arvostetut Vuoden auto -tittelit niin maailmassa, Euroopassa kuin Japanissa vuonna 2011.

Lisätietoja Nissanin tuotteista ja palveluista sekä yhtiön sitoutumisesta kestävien liikennemuotojen kehittämiseen annetaan yhtiön verkkosivustolla osoitteessa http://www.nissan-global.com/EN/.

Avainsanat: