Uusi Nissan Micra DIG-S – pienemmät päästöt ja enemmän voimaa

Uusi Nissan Micra DIG-S on varustettu perusversiota taloudellisemmalla ja tehokkaammalla moottorilla. Hiilidioksidipäästöt ovat alimmillaan 99g/km ja tehoa mekaanisesti ahdetusta moottorista löytyy 72 kW.

Nissan panostaa tuotekehityksessään voimakkaasti hiilidioksidipäästöjen vähentämiseen, ja yksi esimerkki tuotekehityksen tuloksista on täysin sähkökäyttöinen Nissan LEAF. Nissan ei kuitenkaan ole luopunut polttomoottoreiden kehittämisestä — päinvastoin. Pyrkimys hiilidioksidipäästöjen huomattavaan vähentämiseen on johtanut teknisesti erittäin kehittyneen bensiinimoottorin luomiseen.

Suorituskykyä ja taloudellisuutta

Nissanin Pure Drive –tekniikan uusin tulokas on Micra DIG-S:n 1,2-litrainen kolmisylinterinen moottori, joka on erittäin suorituskykyinen ja taloudellinen. Alhaiset käyttökustannukset tekevät autosta erinomaisen vaihtoehdon vastaavankokoiseen dieselautoon verrattuna.

Suorasuihkutteisen, mekaanisesti ahdetun bensiinimoottorin teho on 72 kW (98 hv) ja vääntö 142 Nm. Hiilidioksidipäästöt ovat manuaalivaihteistolla 99 g/km ja CVT-vaihteistolla 115 g/km. Moottorin polttoaineenkulutus on 4,3 l/100 km (CVT: 5,0 l/100 km).

Moottori on täynnä teknisiä innovaatioita. Miller-moottorissa on polttoaineen suorasuihkutus, ja sen tehokkuutta parantava polttosuhde on 13:1. Mekaaninen ahdin saa auton vastaamaan kaasuun välittömästi.

Näppärä kaupungissa

Kaupunkiajoa helpottaa luokkansa paras näkyvyys. Micra on myös täynnä innovatiivista ja käytännöllistä tekniikkaa. Malliin on saatavana esimerkiksi Nissan Connect, täysin integroitu navigointi- ja audiojärjestelmä, jossa on kosketusnäyttö ja satelliittipaikannin.

Kaikkein hyödyllisin kaupunkiauton ominaisuus on kuitenkin ehkä pysäköintitilan mittaustoiminto joka löytyy harvoin isommankaan kokoluokan autoista. Nimensä mukaisesti järjestelmä arvioi pysäköintipaikan koon ja ilmoittaa, mahtuuko auto parkkiruutuun.

Uudet standardit kaupunkiautoille

”Pienet päästöt, erinomainen ajettavuus ja edullinen hinta tarkoittavat, että uusi 1.2 DIG-S Micra asettaa nykyisille kaupunkiautoille uudet standardit. Uuden Micran kokonaistehokkuus on muita kompakteja hatchback-mallisia bensiiniautoja parempi”, kommentoi Nissan Nordic Europen viestintäjohtaja Taina Erkkilä.

”Kaupunkiauton ostajat kiinnittävät suorituskykyluvuista nykyisin ensimmäisenä huomiota päästölukemiin. Uuden Micran suorasuihkutteinen bensamoottori on päästötaulukoiden parhaimpia. Konepellin alta löytyvä nerokas tekniikka tarkoittaa myös sitä, että auton suorituskyky on yhtä vaikuttava”, Erkkilä jatkaa.

Nissan Nordicin Suomen maajohtaja Staffan Johansson povaa Micran uudelle moottoriversiolle menestystä. ”Olemme innoissamme, että saamme esitellä tähän kokoluokkaan uutta huippuluokan teknologiaa.”

”Micra näyttelee erittäin tärkeätä roolia myynnissämme. Olemme jo nyt saaneet paljon uusia asiakkaita, jotka eivät ole aikaisemmin omistaneet Nissan-merkkistä autoa. Vähäpäästöinen ja tehokas DIG-S-malli tuo meille varmasti lisää lojaaleja asiakkaita, jotka valitsevat myös seuraavaksi autoksi Nissanin”, Johansson arvelee.

Mallisto

Moottori Teho Polttoaine CO2 Vaihteisto Hinta
1.2 59 kW Bensiini 115 5-vaiht. manuaali 13 360 €
1.2 59 kW Bensiini 125 CVT 15 895 €
1.2 DIG-S 72 kW Bensiini 99 5-vaiht. manuaali 15 770 €
1.2 DIG-S 72 kW Bensiini 115 CVT 17 670 €

Johanna Laune, viestintäpäällikkö, Nissan Nordic Europe Oy, Sähköposti: jlaune@nissan-europe.com, Puh. 010 770 5139

Nissan Nordic Europe Oyon Nissanin maahantuonti- ja markkinointiyritys, joka toimii Suomessa, Ruotsissa, Norjassa, Tanskassa sekä Virossa, Latviassa ja Liettuassa. Yrityksellä on noin 165 työntekijää, ja sen pääkonttori sijaitsee Espoon Keilaniemessä. www.nissan.fi

Nissan maailmalla
Japanin toiseksi isoimman autonvalmistajan, Nissan Motor Co., Ltd’in, pääkonttori sijaitsee Japanin Yokohamassa, ja se kuuluu Renaut-Nissan-alianssiin. Nissan työllistää maailmanlaajuisesti 248 000 henkilöää ja myi 4,1 miljoonaa ajoneuvoa kalenterivuonna 2010 tehden 8,77 triljoonan jenin (78,22 miljardia euroa) liikevaihdon. Vahva sitoutuminen tuotekehitykseen ja innovaatiohin on tuottanut jo 64 mallia Nissan- ja Infiniti-tuotemerkeillä. Nissan on selkeä pioneeri nollapäästöisten kulkuneuvojen alalla ja teki historiaa esitellessään ensimmäisen massamarkkinoille tarkoitetun kohtuuhintaisen vain sähköä käyttävän Nissan LEAF-auton. Auto on saanut useita palkintoja mm. 2011 European Car of the Year award ja 2011 World Car of the Year.

www.newsroom.nissan-europe.com/fi/fi

Avainsanat: