VÄHÄPÄÄSTÖINEN QASHQAI ON PUHDAS AJONAUTINTO

Uutta teknologiaa edustava dieselmoottori tarjoaa tehoa, suorituskykyä ja alhaiset päästöt

• Uudella 1.6 dCi Pure Drive -moottorilla on pienten päästöjen ohella muitakin etuja:
               - Reilusti tehoa ja vääntöä, erinomainen ajodynamiikka
               - Alhainen polttoainekulutus
  • Saatavissa Qashqai ja Qashqai+2 -malleihin käsivaihteisina
  • Around View Monitor -kamerajärjestelmä (AVM) ensimmäistä kertaa C-segmentin autossa
  • Vuoden 2012 alusta entistä pienemmät CO2-päästöt Stop/Start-järjestelmän ansiosta

Nissan pyrkii jatkuvasti pienentämään autojen päästötasoja . Nyt esitellään huippusuositun Qashqain Pure Drive* -versio, jonka CO2-päästöt ovat vain 129 g/km ja polttoaineenkulutus 4,9 l/100 km.

Kehityksen huippua edustava 1,6-litrainen dieselmoottori ei ole ainoastaan taloudellinen ja ympäristöystävällinen vaan vetää vertoja tehon ja väännön puolesta kaksilitraiselle edeltäjälleen.

Uuden moottorin teho on 130 hv ja vääntö kuutiotilavuuteen nähden poikkeukselliset 320 Nm, jotka ovat käytettävissä jo 1750 kierroksen minuuttinopeudella. Ja tämä on vasta alkua. Ensi vuoden alkupuolella varusteeksi tulevan Stop/Start-järjestelmän ansiosta CO2-päästöt ja polttoaineenkulutus pienenevät entisestään (119 g/km, 4,5 l/100 km).

"Nissan hallitsee crossover-markkinoita innovatiivisen muotoilun ja kuluttajaystävällisen teknologian ansiosta. Uuden dieselmoottorin myötä asiakkaamme hyötyvät toisaalta alhaisista päästöistä ja toisaalta entistäkin paremmasta suorituskyvystä,” kertoo Nissanin Viestintäjohtaja Taina Erkkilä.

”1.6 dCi Pure Drive on erikoislaatuinen moottori ja luokkansa paras monessa suhteessa. Se vastaa ajodynamiikan ja suorituskyvyn puolesta valikoimasta poistuvaa 2,0-litraiselle dCi:iä, mutta polttoaineenkulutus ja päästöt ovat samaa luokkaa kuin nykyisellä 1,5 litran dieselmoottorilla."

Uuden mallin vetovoimaa lisäävät innovatiiviset uutuusvarusteet, kuten Around View Monitor -kamerajärjestelmä, joka nähdään nyt ensimmäistä kertaa C-segmentin autossa. Tavallisesti vain premium-luokan autoissa varusteena oleva AVM-järjestelmä parantaa turvallisuutta pysäköitäessä ja kaistaa vaihdettaessa. Järjestelmä käyttää auton ulkopuolella olevia pieniä kameroita ja esittää kuljettajalle reaaliaikaisen lintuperspektiivinäkymän auton ympäristöstä. Lisäksi sekä QASHQAIn että QASHQAI+2:n Visia-versiossa on nyt vakionopeudensäädin ja nopeudenrajoitin vakiovarusteena.

Uusimmat parannukset tukevat Nissanin johtoasemaa crossover-markkinoilla ja lisäävät Qashqain etumatkaa kilpailijoihin nähden.

”Kun Qashqai lanseerattiin vuonna 2007, se toi innovatiivisuutta ja luonnetta aikaisemmin hyvin konservatiiviseen C-segmenttiin. Maasturimaisen tiukka ilme yhdistettynä dynaamisiin ajo-ominaisuuksiin, erinomaiseen suorituskykyyn ja avariin sisätiloihin valloitti autoilevan maailman. Näiden neljän ja puolen vuoden aikana Sunderlandin tehtaalla on valmistettu yli miljoona Qashqaita ja seitsenpaikkaista Qashqai+2:ta. Tehtaassa paiskitaan töitä kolmessa vuorossa kellon ympäri, jotta kysyntään pystytään vastamaan. Keskimääräinen päivätuotanto on 1200 autoa,” lisää Taina Erkkilä.

”Uusi Qashqai 1.6dCi Pure Drive vahvistaa johtajuuttamme Crossover segmentissä – erityisesti kun siihen yhdistetään Stop/Start-järjestelmän ja AVM-järjestelmän kaltaisia innovatiivisia ominaisuuksia", toteaa Nissanin Suomen maajohtaja Staffan Johansson ja jatkaa, ” Nissan Qashqai on Suomen neljänneksi suosituin automalli. Elokuun loppuun mennessä Qashqaita on rekisteröity yli 3.200 kpl. Uuden moottorin tuoma lisä mallivalikoimaan kasvattaa luonnollisesti mahdollisuuksia palvella uusia asiakasryhmiä, esimerkiksi yritysasiakkaita joiden valintakriteerinä on alhaiset CO2-päästöt.”

”Suurin osa nykyisistä Qashqain ostajista ovat yksityisasiakkaita, mutta uskomme uuden moottorin kiinnostavan tätäkin asiakasryhmää pienemmän kulutuksen ja voimakkaan väännön sekä helpon ajettavuuden ansiosta. Nissanin henkilöautojen markkinaosuus oli elokuun lopussa 6%, joten Nissan on Suomen 6. suosituin automerkki tänä vuonna.”

* Pure Drive -nimitys annetaan jokaiselle Nissan-autolle, jonka CO2-päästöt ovat korkeintaan 130 g/km. Rajana oli alun perin 140 g/km, mutta Nissan Green Programme -ympäristöohjelman mukaisesti vaatimukset tiukentuvat jatkuvasti, seuraavaksi 120 grammaan vuonna 2013.

Johanna Laune, viestintäpäällikkö, Nissan Nordic Europe Oy, Sähköposti: jlaune@nissan-europe.com, Puh. 010 770 5139

Taina Erkkilä, viestintäjohtaja, Nissan Nordic Europe Oy, Sähköposti: terkkila@nissan-europe.com, Puh. 010 770 5311

Nissan Nordic Europe Oy on Nissanin maahantuonti- ja markkinointiyritys, joka toimii Suomessa, Ruotsissa, Norjassa, Tanskassa sekä Virossa, Latviassa ja Liettuassa. Yrityksellä on noin 165 työntekijää, ja sen pääkonttori sijaitsee Espoon Keilaniemessä. www.nissan.fi

Nissan maailmalla

Japanin toiseksi isoimman autonvalmistajan, Nissan Motor Co., Ltd’in, pääkonttori sijaitsee Japanin Yokohamassa, ja se kuuluu Renaut-Nissan-alianssiin. Nissan työllistää maailmanlaajuisesti 248 000 henkilöää ja myi 4,1 miljoonaa ajoneuvoa kalenterivuonna 2010 tehden 8,77 triljoonan jenin (78,22 miljardia euroa) liikevaihdon. Vahva sitoutuminen tuotekehitykseen ja innovaatiohin on tuottanut jo 64 mallia Nissan- ja Infiniti-tuotemerkeillä. Nissan on selkeä pioneeri nollapäästöisten kulkuneuvojen alalla ja teki historiaa esitellessään ensimmäisen massamarkkinoille tarkoitetun kohtuuhintaisen vain täyssähköauton, Nissan LEAFin. Auto on saanut useita palkintoja, mm. 2011 European Car of the Year award ja 2011 World Car of the Year.

www.newsroom.nissan-europe.com/fi/fi

Avainsanat: