YHDEN UNELMA TOTEUTUU: PELIKONSOLIN ÄÄRESTÄ AMMATTILAISKULJETTAJAKSI

NISSAN PLAYSTATION® GT ACADEMYN KARSINTA KÄYNNISTYY

Nissan Playstation GT Academyn online-karsinnat käynnistyvät tiistaina 2.7.2013. Halukkaat voivat osallistua kilpailuun verkossa neljän viikon ajan maksuttoman Gran Turismo®6 -demon kautta. Koko GT Academyn voittaja koulutetaan ammattilaiskilpa-ajajaksi ja hän pääsee ajamaan kilpaa kokonaisen kauden Nissan GT-R:llä.Kaksi GT Academyn aiempaa voittajaa. Kaksi GT Academyn aiempaa voittajaa ajoi hiljattain neljänneksi Le Mansin 24 tunnin kisassa.

GT Academy -kilpailu käynnistyy tiistaina 2. heinäkuuta 2013 kello 11.00. Kilpailuun voi osallistua ainoastaan PlayStation®3:n uuden Gran Turismo®6 -pelin ladattavan demoversion avulla. GT Academy -kilpailu tarjoaa yhdelle onnekkaalle mahdollisuuden ammattilaiskilpa-ajajaksi uraan Nissanin kisatiimissä. Kilpailu päättyy maanantaina 29.7.2013 kello 1.59 Suomen aikaa, mutta demo on kuitenkin pelattavissa 31.8. saakka. Kaksi GT Academyn aiemmista voittajista - Lucas Ordoñez ja Jann Mardenborough - ovat osoittaneet, miten tämä virtuaalimaailman kisa voi tuoda uusia lahjakkuuksia myös oikeille radoille. Molemmat heistä osallistuivat viime viikonloppuna Le Mansin legendaariseen 24 tunnin ajoon - ja ajoivat maaliin luokassaan neljänneksi.

Yksinoikeudella tarjottava GT6-demo varmasti houkuttaa myös mukaan entistä enemmän kuskin urasta haaveilevia. Nissanin ja Sony Computer Entertainmentin ainutlaatuinen yhteistyö on houkutellut mukaan jo yli 2 miljoonaa kilpailijaa vuodesta 2008 alkaen. Lisäksi ohjelma on tuottanut useita menestyksekkäitä kilpa-ajajia, jotka nyt kilpailevat Nissanin väreissä autourheilumaailman huipulla.

GT-R:llä Silverstonen radalla

Gran Turismo® -pelisarjan kehittäjä, Kazunori Yamauchi, on keksinyt kisaajille jännittävän haasteen ja luonut peliin useita upeita Nissan-autoja, muun muassa Leafin, 370Z:n ja GT-R:n. GT6-demo ohjaa pelaajia ensimmäisten kierrosten aikana GT Academy -teemaisessa ajokoulussa. Tämän jälkeen pelaajat pääsevät testaamaan taitojaan varsinaisessa karsinnassa Silverstonen radalla. Näin GT Academyyn voivat osallistua niin Gran Turismoon vasta tutustuvat kuin kokeneemmatkin kilpa-ajajat. Kaikki kilpailuun rekisteröityvät ja kierrosaikansa lähettävät saavat pelattavakseen bonussisältöä lisämaksutta.

Verkkokilpailussa parhaiten pärjänneet kutsutaan maakohtaisiin finaaleihin, jossa heidän taitojaan testataan sekä pelissä että oikeilla autoilla. Suomen finaali järjestetään Etelä-Ruotsissa Sturupin kilparadalla 22.-23.8. Maakohtaisten finaalien parhaat puolestaan pääsevät mukaan kisaleirille Silverstoneen. Leirin voittajasta koulutetaan ammattilaiskilpa-ajaja ja hän ajaa ensi kauden kilpaa Nissanin tiimissä.

GT Academy Europe 2013 kilpailu on avoinna seuraavissa maissa: Ranska, Italia, Iso-Britannia, Espanja, Portugali, Benelux-maat, Tanska, Ruotsi, Suomi, Norja, Puola, Tšekin tasavalta, Unkari ja Slovakia. Yhdysvalloissa, Venäjällä ja Saksassa järjestetään jälleen omat erilliset GT Academy -kilpailunsa.

Osallistujat pääsevät pelaamaan Gran Turismo 6 -peliä ennakkoon

"Tämä on tähän mennessä kaikkein jännittävän tapa osallistua GT Academyyn", kertoo Usama Al-Qassab, Sony Computer Entertainment Europen tuotemarkkinointijohtaja. "On mielenkiintoista, että PlayStation®-yhteisö pääsee kurkistamaan jo nyt hieman myöhemmin tänä vuonna julkaistavan Gran Turismo 6:n uusia ominaisuuksia. Haasteet rohkaisevat kaikkia osallistumaan. Ja juuri tästä GT Academyssa on kyse: se on intensiivinen koulu, joka tuo esiin todellisia kilpa-ajajalahjakkuuksia PlayStationin ja Gran Turismon avulla, ja se on tietysti kaikille avoin. Vaikka et pääsisikään mukaan GT Academyn seuraaviin vaiheisiin, opit silti uutta ja pääset vertailemaan omia ja kavereidesi taitoja."

Nissanin moottoriurheilutoiminnan johtaja Darren Cox on aivan yhtä innoissaan siitä, miten kilpailuun voi osallistua: "Juhannusviikonloppuna kaksi GT Academyn aiempaa voittajaa asettui legendaarisen Le Mansin 24 tunnin kisan lähtöruudukkoon Nissanin moottoreilla varustetuilla Greaves Motorsportin Zytek-Nissan LMP2 -autoilla. Heidän hieno suoriutumisensa (4. sija) osoittaa, kuinka menestyksekkäitä GT Academy ja sen kuljettajaohjelma oikein ovatkaan. Tämä on kaikkein parasta mainosta GT Academyyn osallistumiselle, sillä seuraavaksi vuorossa saatat olla juuri sinä. Vaikka et pääsisikään kisassa pitkällä, ei unelmista ole koskaan haittaa - ja tietysti pääset ajamaan erinomaisilla Nissan-autoilla GT6-demossa."

Osallistumiseen oikeutetuissa maissa asuviltaja ehdot täyttäviltä osallistujilta edellytetään Sony Entertainment Network -tiliä sekä Internetiin yhteydessä olevaa PlayStation 3 -konsolia. Osallistumisen mahdollistava GT6-demo on ladattavissa lisämaksutta PlayStation®Storesta. Mitään muuta Gran Turismo -peliä ei edellytetä. Käyttäjät, joilla ei ole PS3-konsolia, voivat osallistua kilpailuun GT Academy Live Events -tapahtumissa, joita PlayStation ja Nissan järjestävät eri maissa. Suomessa Live Event -tapahtuma järjestetään Helsingissä Assembly-pelimessujen yhteydessä 3. elokuuta.

Ohjeet GT Academy 2013:een osallistumiseen sekä lisätietoja kilpailuista on saatavilla muun muassa seuraavista osoitteista: www.facebook.com/GTAcademy, http://eu.gran-turismo.com/ ja www.twitter.com/GTAcademy.

Johanna Laune, viestintäpäällikkö, Nissan Nordic Europe Oy, Sähköposti: jlaune@nissan-europe.com, Puh. 010 770 5139, gsm. 0400-440 301

Taina Erkkilä, viestintäjohtaja, Nissan Nordic Europe Oy, Sähköposti: terkkila@nissan-europe.com, Puh. 010 770 5311

Kuvia, videoita ja lisätietoja: newsroom.nissan-europe.com/fi

Nissan on yksi merkittävimmistä aasialaisista autonvalmistajista Euroopassa, ja sen palveluksessa on yli 16 000 työntekijää suunnittelutehtävissä, tutkimuksessa ja kehityksessä, valmistuksessa ja logistiikassa sekä myynnissä ja markkinoinnissa. Nissanin tehtailla Isossa-Britanniassa, Espanjassa ja Venäjällä valmistettiin viime vuonna yli 695 000 autoa;  mm. kompakteja tila-autoja, palkittuja crossover-malleja, katumaastureita ja hyötyajoneuvoja. Euroopan tuotevalikoimassa on tällä hetkellä  24 erilaista ja innovatiivista mallia, ja  Nissanin tavoitteena on olla tulevaisuudessa Euroopan johtava aasialainen autonvalmistaja.

Nissan Nordic Europe Oy on Nissanin maahantuonti- ja markkinointiyritys, joka toimii Suomessa, Ruotsissa, Norjassa, Tanskassa sekä Virossa, Latviassa ja Liettuassa. Yrityksellä on noin 165 työntekijää, ja sen pääkonttori sijaitsee Espoon Keilaniemessä. www.newsroom.nissan-europe.com/fi

About GT Academy

GT Academy is a collaboration between PlayStation® and Nissan that uses the virtual world of the Gran Turismo® game to unearth real-world racing talent. Now in its fifth year, GT Academy includes separate competitions for Europe (France, Italy, UK, Spain, Portugal, Benelux (Belgium, Netherlands and Luxembourg), Nordics (Denmark, Sweden, Finland and Norway) and CEE (Poland, Czech Republic, Hungary and Slovakia), Germany, USA and Russia. A free online Gran Turismo®6 GT Academy qualification demo is open to anyone with a PlayStation®3 to download (terms and conditions apply). The fastest gamers in each participating territory gain access to their region's National Final event. A number of competitors can also gain access via a series of Live Gran Turismo events organised locally. The National Finals add driving, fitness and a media element to the gaming.From National Finals, the action moves to Silverstone for the legendary Race Camp, where the competitors are put through their paces on track in Nissan sports cars under the watchful eyes of high profile judges and mentors. One winner from each of Europe, USA, Russia and Germany will be invited to take part in the intensive Driver Development Programme. They could qualify for an international race license and potentially join Nissan's elite Nismo athletes. Previous winners of GT Academy are now regular racing drivers. In 2013, Lucas Ordoñez (Spain, winner in 2008) and Jann Mardenborough (UK, winner in 2011) competed in Le Mans 24 Hours in the Greaves Motorsport Zytek-Nissan LMP2 car. The 2012 Champions, Mark Schulzhitskiy (Russia), Wolfgang Reip (Europe), Steve Doherty (USA) and Peter Pyzera (Germany) are competing in the Blancpain Endurance Series with the Nissan GT Academy Team RJN.

About the Gran Turismo®  Franchise
Gran Turismo® celebrates its 15th anniversary in 2013, having first appeared internationally in 1998. The multi-award-winning franchise has been the most successful ever for PlayStation®, and in 2013 it also surpassed worldwide sales of 70 million units. Various iterations of Gran Turismo have been created for PlayStation®, PlayStation®2 computer entertainment system, PlayStation®3 and PSPTM (PlayStation® Portable), and have always been regarded as the best and most authentic driving simulators ever created due to true-to-life graphics, authentic physics technology and design. Since the inception of Gran Turismo, famed creator Kazunori Yamauchi and Polyphony Digital Inc. in Japan have revolutionized the racing category as we know it today. His offerings provide the most realistic driving simulation in the industry and a unique medium for automotive manufacturers to showcase their products. Gran Turismo®5, the latest iteration of the game, was released on 24 November, 2010 and has sold 10 million units worldwide.

About Sony Computer Entertainment Europe Ltd
Sony Computer Entertainment Europe (SCEE), based in London, is responsible for the distribution, marketing and sales of PlayStation®2 (PS2®) computer entertainment system, PSPTM (PlayStation®Portable) handheld entertainment system, PlayStation®3 (PS3®) computer entertainment system,  PlayStation®Vita (PS Vita) portable entertainment system,  and PlayStation®Network software and hardware in 109 territories across Europe, the Middle East, Africa and Oceania. SCEE has revolutionised home entertainment since they launched PlayStation® in 1994. PS2® further enhances the PlayStation® legacy as the core of home networked entertainment. PSP® is a handheld entertainment system that allows users to enjoy 3D games with high-quality full-motion video and high-fidelity stereo audio. PS3® is an advanced computer system, incorporating the powerful Cell Broadband Engine and RSX processors. PS Vita is an ultimate portable entertainment system that offers a revolutionary combination of rich gaming and social connectivity within a real world context. SCEE also delivers the PlayStation® experience to open operating systems through PlayStation®Mobile, a cross device platform. SCEE also develops, publishes, markets and distributes entertainment software for these formats, and manages the third party licensing programs for the formats in these territories.

More information about PlayStation products can be found at: http://www.playstation.com/

Avainsanat: