NISSAN JULKISTI TILIVUODEN 2013 ENSIMMÄISEN PUOLISKON TULOKSET

Nissan Motor Co., Ltd. julkisti tilivuotensa 2013 (päättyy 31.3.2014) ensimmäisen puoliskon ja toisen vuosineljänneksen tulokset.

Nissanin pro forma -tulokset tilivuoden 2013 ensimmäiseltä puoliskolta (tulokset perustuvat tähänastisen tilivuoden keskimääräiseen valuuttakurssiin 130,0 jeniä/euro):

• Liikevaihto 40,1 miljardia EUR
  • Liikevoitto 2,04 miljardia EUR
  • Varsinaisen toiminnan voitto 1,78 miljardia EUR
  • Nettotulos 1,46 miljardia EUR

Vaikka Nissanin liikevaihto kasvoi 14,7 % 40,1 miljardiin euroon ja nettotulos 6,5 % 1,46 miljardiin euroon, yhtiö joutui korjaamaan koko vuoden pro forma -ennustettaan Euroopan markkinoiden jähmeyden, odotettua korkeampien takaisinkutsukustannusten sekä keskeisten kehittyvien markkinoiden ailahtelevan kysynnän vuoksi. Lisäksi Nissan ilmoitti organisaatiomuutoksista, joiden tarkoituksena on parantaa yhtiön suoritusta ja varmistaa pitkän aikavälin Power 88 -liiketoimintasuunnitelmassa tavoitteeksi asetetun 8 %:n liikevoittoprosentin saavuttaminen.

"Nissanin tulokset heijastelevat uusien tuotteidemme lisääntynyttä kysyntää Japanissa ja Pohjois- ja Etelä-Amerikassa", totesi Nissanin pääjohtaja Carlos Ghosn. "Tämän positiivisen kehityksen vastapainona olivat Euroopan vaikeat olosuhteet, kysynnän ailahtelu monilla kehittyvillä markkina-alueilla sekä odotettua korkeammat takaisinkutsukampanjoihin liittyvät kustannukset."

"Näistä tekijöistä huolimatta hyvä suorituksemme tilivuoden aikana takaa positiivisen vapaan kassavirran sekä hyvän tuoton osakkeenomistajille", Ghosn lisäsi.

Nissan julkaisi seuraavan korjatun pro forma -ennusteen 31.3.2014 päättyvälle tilivuodelle:

• Liikevaihtoennuste 86,15 miljardia EUR
  • Liikevoittoennuste 4,62 miljardia EUR
  • Ennustettu varsinaisen toiminnan voitto 4,19 miljardia EUR
  • Nettotulosennuste 2,73 miljardia EUR

Lisätietoja:

Johanna Laune, viestintäpäällikkö, Nissan Nordic Europe Oy, Sähköposti: jlaune@nissan-europe.com, Puh. 010 770 5139, gsm. 0400-440 301

Taina Erkkilä, viestintäjohtaja, Nissan Nordic Europe Oy, Sähköposti: terkkila@nissan-europe.com, Puh. 010 770 5311

Kuvia, videoita ja lisätietoja: newsroom.nissan-europe.com/fi

Nissan Euroopassa

Nissan on yksi merkittävimmistä aasialaisista autonvalmistajista Euroopassa, ja sen palveluksessa on yli 16 000 työntekijää suunnittelutehtävissä, tutkimuksessa ja kehityksessä, valmistuksessa ja logistiikassa sekä myynnissä ja markkinoinnissa. Nissanin tehtailla Isossa-Britanniassa, Espanjassa ja Venäjällä valmistettiin viime vuonna yli 695 000 autoa;  mm. kompakteja tila-autoja, palkittuja crossover-malleja, katumaastureita ja hyötyajoneuvoja. Euroopan tuotevalikoimassa on tällä hetkellä  24 erilaista ja innovatiivista mallia, ja  Nissanin tavoitteena on olla tulevaisuudessa Euroopan johtava aasialainen autonvalmistaja.

Nissan Nordic Europe Oy on Nissanin maahantuonti- ja markkinointiyritys, joka toimii Suomessa, Ruotsissa, Norjassa, Tanskassa sekä Virossa, Latviassa ja Liettuassa. Yrityksellä on noin 165 työntekijää, ja sen pääkonttori sijaitsee Espoon Keilaniemessä. www.newsroom.nissan-europe.com/fi

Seuraa meitä: www.facebook.com/NissanSuomi, twitter.com/NissanSuomi

Avainsanat: