Nissan tukee yhteisautoiluhankkeita

Nissan tukee sähköautoihin liittyviä yhteisautoiluhankkeita (Car Sharing), joiden ansiosta Virossa, Saksassa ja Espanjassa yhä useammilla on mahdollisuus tutustua sähköautoihin

Nissan tukee Saksan ja Viron yhteisautoiluhankkeita toimittamalla toisen sukupolven LEAFeja autoilijoiden yhteiseen käyttöön. Yhteisautoiluryhmän jäsen voi varata käyttöönsä täyteen ladatun Nissan LEAFin älypuhelinsovelluksella. Varaukseen menee muutamia sekunteja, ja käyttäjä maksaa ainoastaan ajoneuvon käyttöajasta. Alin veloitus on vain 6 euroa tunnilta.

Sähköautojen yhteiskäyttöhanke aloitettiin vuoden 2012 marraskuussa Saksan Essenissä osana RUHRAUTOe-projektia. Essenin 40 sähköauton yhteiskäyttöjärjestelmään kuuluu viisi Nissan LEAFia lyhytaikaista vuokrausta varten. Essenin hanke on Saksan ensimmäinen sähköautojen yhteiskäyttöjärjestelmä, joka perustuu alueen joukkoliikennejärjestelmän mukaan suunniteltuun verkostoon.

Hankkeen perusajatuksena on muuttaa kaupunkikeskustojen ja ympäröivien taajamien välillä liikkuvien asukkaiden liikkumistapaa sekä antaa heille mahdollisuus tutustua sähköajoneuvoihin ja tulevaisuuden liikennöimismuotoihin. Vuokrausasemia on sekä asutusalueilla että julkisen liikenteen pysäkkien läheisyydessä.

"Uraauurtavien hankkeiden ansiosta autoilijat saavat kokemusta sähköautoilun ympäristöhyödyistä ilman, että jokaisen olisi ostettava oma sähköauto. Tämä on ihanteellinen ratkaisu esimerkiksi niille, jotka tarvitsevat autoa vain tilapäisesti, ja keskusta-asukkaille, joilla ei ole omaa autopaikkaa", toteaa Nissan Saksan toimitusjohtaja Thomas Hausch.

"Sähköautolla ajavat voivat tämän järjestelmän ansiosta sekä säästää kustannuksissa että pienentää autoilun aiheuttamia hiilidioksidipäästöjä. Lisäksi heillä on mahdollisuus tutustua maailman myydyimpään sähköautoon Nissan LEAFiin."

Nissan on ollut suunnitteluvaiheesta alkaen hankkeen tärkein yhteistyökumppani. Duisburg-Essenin yliopiston professori ja hankkeen perustaja professori Dudenhöffer toteaa: "Nissan Europe on tukenut hankettamme alusta alkaen. Nissan on antanut hankkeen käyttöön viisi Nissan LEAFia, jotka saavat käyttäjiltä pelkästään kiitosta. Hiljattain Nissan lahjoitti järjestelmän käyttöön pikalatausaseman. Vaatii suunnatonta rohkeutta muuttaa perinteisiä ajattelutapoja ja olla ensimmäinen alallaan: tämä pätee myös sähköiseen liikenteeseen. Nissan on osoittanut tällaista rohkeutta käytännössä."

Yhteisautohankkeita myös Virossa

Kesäkuussa 2013 Viron valtion KredEx-säätiö perusti yhteistoimintahankkeen sähköautojen ELMO-vuokrauspalvelun kanssa. Palvelu toimii Viron suurimmissa kaupungeissa Tallinnassa ja Tartossa. Vuokrattavana olevista 24 sähköautosta 16 on Nissan LEAFeja.

Kun asiakas on tehnyt vuokrasopimuksen ELMOn (lyhenne sanoista Electromobility in Estonia) kanssa, hän voi vuokrata ja varata lähimmän saatavilla olevan auton matkapuhelinsovelluksen avulla. Kun ajoneuvo on varattu, oman matkapuhelimen sovellus toimii varatun sähköauton "avaimena".

Järjestelmästä on tullut erittäin suosittu. Vuokrahinta on 6 euroa ensimmäiseltä käyttötunnilta ja 3 euroa seuraavilta tunneilta, vuorokausimaksun ollessa vain 30 €. Se sisältää rajattoman latausoikeuden kaikilla Viron latausverkoston asemilla. Virossa on yksi Euroopan tiheimmistä latausasemaverkostoista: maan 160 latausasemaa sijaitsevat korkeintaan 50 km:n päässä toisistaan. Järjestelmän ansiosta tietoisuus sähköauton omistamisen hyödyistä on lisääntynyt, mikä puolestaan on vaikuttanut myönteisesti Nissan LEAFin myyntiin.

"Kaikki sujui helpommin kuin mitä osasin odottaa: ovien avaaminen matkapuhelimen avulla on erittäin innovatiivinen ja käytännöllinen ratkaisu", toteaa vuokrauspalvelun asiakas Kaija Kullat. "Enää ei tarvitse odotella, että joku tulee luovuttamaan auton avaimet. Olen todellinen sähköautoilun kannattaja, ja käytän ELMO-vuokrauspalvelua varmasti myös jatkossa."

Molemmissa kaupungeissa on useita sähköautojen vuokrausasemia, joihin autot voi palauttaa ja kytkeä pikalatausasemaan. Tämän jälkeen täyteen ladattu auto on valmiina seuraavaa käyttäjää varten.

Lisätietoja:

Johanna Laune, viestintäpäällikkö, Nissan Nordic Europe Oy, Sähköposti: jlaune@nissan-europe.com, Puh. 010 770 5139

Kuvia, videoita ja lisätietoja: newsroom.nissan-europe.com/fi

Nissan Euroopassa

Nissan on yksi merkittävimmistä aasialaisista autonvalmistajista Euroopassa, ja sen palveluksessa on yli 16 000 työntekijää suunnittelutehtävissä, tutkimuksessa ja kehityksessä, valmistuksessa ja logistiikassa sekä myynnissä ja markkinoinnissa. Nissanin tehtailla Isossa-Britanniassa, Espanjassa ja Venäjällä valmistettiin viime vuonna yli 695 000 autoa;  mm. kompakteja tila-autoja, palkittuja crossover-malleja, katumaastureita ja hyötyajoneuvoja. Euroopan tuotevalikoimassa on tällä hetkellä  24 erilaista ja innovatiivista mallia, ja  Nissanin tavoitteena on olla tulevaisuudessa Euroopan johtava aasialainen autonvalmistaja.

Nissan Nordic Europe Oy on Nissanin maahantuonti- ja markkinointiyritys, joka toimii Suomessa, Ruotsissa, Norjassa, Tanskassa sekä Virossa, Latviassa ja Liettuassa. Yrityksellä on noin 165 työntekijää, ja sen pääkonttori sijaitsee Espoon Keilaniemessä. www.newsroom.nissan-europe.com/fi

Seuraa meitä: www.facebook.com/NissanSuomi, twitter.com/NissanSuomi

Avainsanat: