e-Power: Nissanin ainutlaatuinen sähköistetty voimalinja

• Ainutlaatuinen sähköistetty voimalinja reagoivampaan, hiljaisempaan ja tehokkaampaan ajoon
  • Päivitetty Eurooppaan Japanin myydyimmästä versiosta
  • Qashqain e-Power -malli on ensimmäinen laatuaan Euroopassa
  • Voimalinja, joka tarjoaa täyssähköauton ajokokemuksen ilman huolta latauksesta

Nissanin ainutlaatuinen e-Power-teknologia saadaan Qashqai-mallistoon loppukesästä. Qashqai tuo crossover-segmenttiin jälleen jotain uutta ja innovatiivista.

Uusi Qashqai on ensimmäinen malli Euroopassa, joka on varustettu Nissanin e-Power-voimalinjalla. Järjestelmä on yksinomaan Nissanin käyttämä ja kehittämä, ja se on osa yrityksen älykkään liikkumisen NIM-strategiaa. e-Power on erinomainen tapa siirtyä kohti sähköisempää liikkumista tehden jokapäiväisestä ajamisesta nautittavaa ja tehokasta.

"Innovatiivisen e-Power-järjestelmän käyttöönotto uudessa Qashqaissa korostaa Nissanin edelläkävijyyttä omassa luokassaan. Asiakkaat rakastavat täyssähköauton ajokokemusta ilman huolta latauksesta. e-Power on merkittävä askel Nissanin sähköistysstrategiassa", sanoo Guillaume Cartier, Chairperson, Nissan AMIEO.

Miksi e-Power?

Nissanin tutkimuksen mukaan eurooppalaiset crossover-asiakkaat ajavat yli 70 % kaupungissa. Tutkimus osoittaa myös, että kuluttajat ovat valmiita tekemään kompromisseja ajonautinnosta ollakseen ympäristöystävällisiä.

Vastatakseen tähän trendiin Nissan kehitti e-Power-järjestelmän erityisesti eurooppalaisten kuluttajien tarpeisiin. Se tarjoaa optimaalisen polttoainetaloudellisuuden tinkimättä ajonautinnosta. Tästä voimme kiittää Nissanin kahden erikoisosaamisen yhdistelmää: edistynyt sähköautotekniikka sekä polttomoottori muuttuvalla puristussuhteella.

e-Power on ihanteellinen niille, jotka eivät voi tai halua käyttää aikaansa auton lataukseen ja suurin osa ajamisesta tapahtuu kaupungissa. e-Power on väliaskel täyssähköautoihin siirtymisessä.

100 % sähköinen ajokokemus

Järjestelmä koostuu sähköisestä voimalinjasta, jota täydentää 1.5-litran turboahdettu muuttuvapuristussuhteinen bensiinimoottori, joka tuottaa 156 hv. Tämän lisäksi siihen sisältyy generaattori, invertteri ja 140 kW:n sähkömoottori, jotka ovat kooltaan ja teholtaan tuttuja Nissanin sähköautoista. Bensiinimoottori tuottaa sähköä, joka välitty akkuun, sähkömoottoriin tai molempiin riippuen ajotilanteesta.

Voimansiirron erottaa muista se, että sähkömoottori on vetävien pyörien ainoa voimanlähde, joten se reagoi välittömästi kuten täyssähköautoissa.

Japanin myydyin voimalinja

e-Power-järjestelmä esiteltiin ensimmäisen kerran Japanissa vuonna 2017 Nissanin Note-mallissa, joka oli vuonna 2018 Japanin myydyin auto. Uuteen Qashqaihin e-Poweria on päivitetty niin, että se vastaa eurooppalaisten kuluttajien vaatimuksiin ja sopii paremmin heidän ajoprofiiliinsa. Qashqain versiossa akustoa lataava nelisylinterinen polttomoottori tuottaa 156 hv ja järjestelmä on sähköiseltä lopputeholtaan 188 hv. Tähän verrattuna Noten kolmesylinterinen polttomoottori tuottaa 80 hv ja järjestelmän lopputeho on 127 hv.

Järjestelmän etu on se, että moottori käy optimaalisella kierrosalueella ja ajotilanteeseen parhaalla puristussuhteella. Tämän ansiosta saavutetaan parempi polttoainetaloudellisuus, pienemmät CO2-päästöt ja alhaisempi melutaso.

Täyssähkömoottorin ansiosta auto reagoi välittömästi toisin kuin hybrideissä ilman, että moottorin kierrokset tai melu kasvavat. e-Power-järjestelmän välitön voima tarjoaa ainutlaatuisen ajokokemuksen kaikissa ajo-olosuhteissa

Suorituskyvyn maksimoimiseksi, voimakkaissa kiihdytyksissä tai suurissa nopeuksissa moottorin tuottama teho voidaan ohjata suoraan sähkömoottorille, mikä vahvistaa akusta tulevaa sähkönsyöttöä. Hidastuksen ja jarrutuksen aikana kineettinen energia otetaan talteen akustoon.

"Tiedämme, että Qashqai e-Powerin potentiaaliset asiakkaat ajavat yli 70 % kaupungissa. Siksi olemme kehittäneet e-Power-järjestelmän toimimaan mahdollisimman tehokkaasti ja huomaamattomasti näissä olosuhteissa. Kiihtyvyys on välitöntä täyssähköautoistamme tutun voimalinjan ansiosta”, sanoo David Moss, Nissan Technical Center Europe, Senior Vice President, Region Research & Development.

Muuttuvan puristussuhteen tekniikka

Nissanin e-Power-järjestelmän ytimessä oleva bensiinimoottori on kehitetty erityisesti tätä käyttöä varten. Muuttuva puristussuhde on ainutlaatuinen ominaisuus polttomoottorissa ja se pystyy tarjoamaan maksimaalisen suorituskyvyn ja taloudellisuuden jokaiseen ajotilanteeseen. Moottorityyppiä on käytetty ensimmäisenä Nissanin premium-merkissä Infinitissä. Ennen sen esittelyä vuonna 2018, se oli yhdysvaltalaisen autoalan konsulttiyrityksen Wardin listauksessa maailman 10 parhaimman moottorin joukossa.

Puristussuhde vaihtelee välillä 8:1 - 14:1. Tämä on mahdollista järjestelmällä, joka pystyy muuttamaan iskunpituutta tarvittavan tehon mukaan

Alhaisen virrantarpeen tilanteissa – kuten tasaisissa nopeuksissa ja hyvässä akun lataustilassa – puristussuhde on korkeammalla alueella optimoiden kulutuksen ja päästöt. Suuren tehontarpeen aikana akun lataamiseksi tai virran syöttämiseksi suoraan moottoriin aktivoituu pienempi puristussuhde, mikä maksimoi moottorin tehon. Siirtyminen eri puristussuhteiden välillä on saumatonta, eikä vaadi kuljettajalta toimenpiteitä.

Suoraviivainen

Avain Qashqain e-Power-järjestelmän kehitykseen oli tarve varmistaa, että ajokokemus on saumaton, ja bensiinimoottorin kierrosluku pysyy suhteessa Qashqain ajonopeuteen. Britannian ja Espanjan Nissan Technical Center Europen (NTCE) insinöörit kehittivät yhteistyössä "Linear Tune" -nimisen järjestelmän. Se ohjaa bensiinimoottoria ja lisää moottorin nopeutta asteittain niin, että se  vastaa sähkömoottorin energiantarpeeseen kiihdytettäessä. Tämä varmistaa saumattoman ajokokemuksen, jossa moottorin kierrosluku ja ajonopeus pysyvät oikeassa suhteessa. Moottorin kierrosten äkillinen nousu ilman vastaavaa nopeuden nousua koetaan häiritsevänä matkustajien keskuudessa. e-Powerin Linear Tune on ratkaisu tähän.

e-Pedal -poljin

Kuten LEAFissa, myös uudessa Qashqai e-Powerissa on mahdollisuus ajaa vain yhtä poljinta käyttäen. E-Pedal -järjestelmä on suunniteltu helpottamaan kaupunkiajoa, jossa kuljettaja liikuttaa usein jalkaansa kaasupolkimen ja jarrun välillä.

Järjestelmä aktivoidaan e-Pedal -katkaisijasta, jonka jälkeen kaasupoljin toimii kiihdytyksessä normaalisti, ja kun kaasu vapautetaan, järjestelmä hidastaa autoa 0,2 g:n voimalla sytyttäen samalla jarruvalot. Nopeus laskee kävelynopeuteen, mutta  ei pysäytä autoa kokonaan. Ajaminen pelkällä kaasupolkimellä tekee kaupunkiajosta vaivattomampaa.

Sähköistetty suorituskyky

e-Power-version saapuminen Qashqai-valikoimaan laajentaa asiakkaiden vaihtoehtoja. Nykyistä 1.3-litraista kevythybridimoottoria on saatavana kahta eri versiota: 138 hv ja 156 hv.

Kolmannen sukupolven Nissanin Qashqai pysyy uskollisena alkuperäiselle menestysreseptille – huomiota herättävää muotoilua, viihtyisä ohjaamo innovatiivisilla teknologioilla ja erinomainen ajokokemus.

"Voimalinja tarjoaa nautittavan ajokokemuksen ja ympäristöystävällisemmän vaihtoehdon niille, jotka eivät ole vielä valmiita ladattavaan täyssähköautoon”, sanoo Arnaud Charpentier, Product Strategy and Pricing, Nissan AMIEO.

TEKNISET TIEDOT

e-Power(1.5-bensa, VCR turbomoottori)
Teho Hv (Kw) 188 (140)
Vääntö Nm 330
Vetotapa 2WD
Yhdistetty kulutus l/100 km 5.3*
Yhdistetyt päästöt g/km 119*

*tiedot vahvistetaan tyyppihyväksynnässä

Nissan Motor Co., Ltd.

Nissan on maailmanlaajuinen ajoneuvovalmistaja, joka myy yli 60 mallia Nissan-, INFINITI- ja Datsun-tuotemerkeillä. Tilikaudella 2018 yhtiö myi 5,52 miljoonaa ajoneuvoa maailmanlaajuisesti, ja sen liikevaihto oli 11,6 biljoonaa jeniä. Nissanin maailmanlaajuinen pääkonttori Yokohamassa Japanissa hallinnoi toimintaa kuudella alueella: Aasiassa ja Oseaniassa, Afrikassa, Lähi-idässä ja Intiassa, Kiinassa,  Euroopassa, Latinalaisessa Amerikassa sekä Pohjois-Amerikassa. Nissan on tehnyt yhteistyötä ranskalaisen autovalmistaja Renaultin kanssa vuodesta 1999 alkaen ja hankki 34 prosentin osuuden Mitsubishi Motorsista vuonna 2016. Renault-Nissan-Mitsubishi-allianssin yhteenlaskettu myynti oli 10,76 miljoonaa ajoneuvoa kalenterivuonna 2018.

Nissan Euroopassa

Nissan on yksi suurimmista Euroopan ulkopuolisista valmistajista Euroopassa, ja se työllistää yli 16 000 työntekijää suunnittelussa, tutkimuksessa ja kehityksessä, valmistuksessa, logistiikassa sekä myynnissä ja markkinoinnissa. Vuonna 2019 Nissanin tehtaat Isossa-Britanniassa, Espanjassa ja Venäjällä tuottivat noin 465 000 ajoneuvoa, mukaan lukien palkitut crossoverit, hyötyajoneuvot ja täyssähköinen Nissan LEAF. Nissanin tavoitteena on saavuttaa nollapäästöt ja nolla kuolemantapausta liikenteessä Nissan-ajoneuvoissa, hyödyntäen Nissanin Intelligent Mobility -teknologioita. Tämä kokonaisvaltainen lähestymistapa tulevaisuuden liikkumiseen ohjaa Nissanin tulevien mallien suunnittelua ja yrityksen päätöksiä siitä, kuinka autoilla ajetaan, minkälaisia voimalinjoja niissä käytetään ja miten autot integroituvat yhteiskuntaan.

Nissan Nordic Europe Oy

Nissan Nordic Europe Oy on maahantuoja sekä myynti- ja markkinointiyhtiö, joka edustaa Nissania Suomessa, Ruotsissa, Tanskassa, Norjassa, Virossa, Latviassa sekä Liettuassa. Yrityksellä on noin 175 työntekijää ja sen pääkonttori sijaitsee Espoossa.

Lisätietoja tuotteistamme, palveluistamme ja sitoutumisestamme kestävään liikkumiseen löydät osoitteesta: nissan-global.com. Voit myös seurata meitä: FacebookInstagramTwitter sekä LinkedIn ja katsoa kaikki uusimmat videomme: YouTube.

Msarkela@nissan-europe.com