Nissan ARIYA: Uuden aikakauden täyssähköinen crossover

• Pakattu täyteen viimeisintä teknologiaa tyylikkäässä crossover-paketissa
  • Jopa 500 km toimintamatka
  • Nissanin edistynein nelivetojärjestelmä e-4ORCE
  • Euroopassa tarjolla 5 voimalinjavaihtoehtoa
  • Vetokyky jopa 1500kg
  • Etäpäivitykset (OTA)

CEO Makoto Uchida ja Chief Operating Officer Ashwani Gupta esittelivät tänään maailmanlaajuiselle yleisölle täysin uuden Nissan ARIYA täyssähköisen crossoverin. Tämä uusi malli aloittaa uuden ajanjakson Nissan täyssähköautoissa. Virtuaalinen tilaisuus järjestetään kohta avattavassa Nissan Pavilionissa Yokohamassa.

ARIYA – Nissanin ensimmäinen täyssähköinen crossover tarjoaa tehokasta kiihtyvyyttä sekä miellyttävää hiljaisuutta houkuttelevassa ympäristössä. Sen kuljettajaa avustavat järjestelmät ja ääniohjattava henkilökohtainen avustaja sekä saumattomat yhteyspalvelut parantavat kuljettajan itsevarmuutta. 500 kilometrin toimintamatkalla (WLTP yhdistetty, tyyppihyväksyntä kesken) ARIYA on täydellinen kumppani päivittäiseen liikkumiseen sekä pidemmille matkoille.

Nissan ARIYA pohjautuu 2019 Tokion autonäyttelyssä esiteltyyn konseptiin, josta ensimmäiset viitteet nähtiin jo 2017 Tokion autonäyttelyn Imx-konseptiautossa. ARIYA tulee olemaan ensimmäinen tuotantomalli Nissanin uudella merkki-identiteetillä, jossa korostuvat uuden aikakauden sähköisen voimalinjan mahdollisuudet sekä älykkäät ajoneuvoteknologiat.

“Nissan ARIYA on todella kaunis ja merkittävä auto,” Gupta sanoo. “Sen avulla pääset pidemmälle, helpommin sekä mukavammin. ARIYA on vaikuttava ja se edustaa erinomaisesti Nissanin tavoitetta parantaa asiakkaidemme elämää.”

Perustana toimii täysin uusi Nissan-Renault Allianssin kehittämä sähköautoalusta. ARIYA on Nissan Intelligent Mobility –teknologioiden lippulaiva. Teknologiat edustavat yrityksen strategiaa, jonka tavoitteena on päästötön tulevaisuus sekä nolla liikennekuolemaa Nissan autoissa.

Nissan Intelligent Mobility pitää sisällään 3 pääpilaria (älykäs teho, älykäs ajaminen ja älykäs yhteys), ARIYA yhdistää kehittyneet sähköautoteknologiat täysin uuden tasoisiin ihminen-laite-yhdistettävyyksiin, tarjoten kokonaan uuden ajokokemuksen.

Design: täysin uudenlainen ulkomuoto

ARIYA on äärimmäinen esimerkki Nissanin yhdistelmästä tyyliä ja teknologiaa, jotka täydentävät toisiaan sekä toiminnallisesti että ulkonäöllisesti. Mallin täyssähköinen perusrakenne mahdollisti suunnittelijoille uuden lähentymistavan tuttujen toimintojen sijoittelulle.

Muotoilu edustaa Nissanin täysin uutta muotoilufilosofiaa, joka perustuu yksinkertaiseen ja tehokkaaseen ajattomaan japanilaiseen futurismiin ”Timeless Japanese Futurism”

Nissanin uusi logo sijaitsee auton keulassa keskellä aerodynaamista suojusta ja hohtaa valaistuna 20 ledillä. Uusi logo edustaa Nissanin intohimoa ja sitoutumista innovaatioihin, haastamalla totutut toimintamallit.

Suojuksen alempi osa on rajattu lähes huomaamattomalla valaistuksella, joka kytkeytyy päälle logon kanssa, kun ARIYA on käyttövalmis. Kapeat, neljästä 20 mm:n miniprojektorista koostuvat LED-ajovalot on varustettu myös vilkuilla, jotka korostavat Nissanin tuttua V-motion-ilmettä.

ARIYAn ohjaamo on suunniteltu tehokkuus ja mukavuus edellä. Ohjaamon tunnelma on enemmänkin miellyttävän kabinettimainen kuin tuttu auton ohjaamo. Täysin uusi täyssähköinen perusrakenne on mahdollistanut luokassaan yhden tilavimmista sisätiloista.

Johtuen voimalinjan komponenttien kompaktista koosta Nissanin insinöörien oli mahdollista asentaa esimerkiksi ilmastointilaitejärjestelmä etuluukun alle. Tämä mahdollisti suunnittelijoille vapaammat kädet hyödyntää koko sisätilojen pituus ilman esteitä, kuten kardaanitunnelia tai kojelaudan alaisia komponentteja. Avoin ja tasainen lattia mahdollisti myös ARIYAn tyylikkäiden istuimien laajat jalkatilat ja helpon yhteyden etu- ja takapenkkiläisten välillä.

Hiljainen täyssähkövoimalinja sekä erinomaiset äänieristysmateriaalit ovat mahdollistaneet poikkeuksellisen hiljaisen matkustamon ja sen ansiosta rentouttavan ja stressittömän tilan.

Auton kojelauta on varustettu minimalistisesti ilman perinteisesti löytyviä nappeja sekä kytkimiä. Ilmastointilaitteen käyttökytkimet on integroitu keskinäyttöön kapasitiivisina/haptisina kytkiminä, jotka tarjoavat samanlaisen tunteen kuin mekaaniset kytkimet, reagoimalla kosketukseen. Kytkimet ilmestyvät näkyviin, kun autoon on kytketty virrat päälle, tarjoten ohjaamolle teknisen ja ylellisen tunnelman.

Ohjauspaneelin alta löytyy keskimmäinen säilytystila sekä taitettava pöytätaso. Säädettävää keskikonsolia voidaan siirtää kuljettajan mieltymysten mukaan ja tallettaa osaksi automaattisesti säätyvää kuljettajaprofiilia.

Takamatkustajia hemmotellaan tasaisen lattian mahdollistamilla erinomaisilla pää- sekä jalkatiloilla. Sirot etupenkit on sijoitettu niin, että B-pilarit eivät haittaa näkyvyyttä, tarjoten matkustajille todellisen panoraamanäkymän. ARIYAan on saatavilla myös kattoluukku, joka entisestään lisää avaraa tunnelmaa.

e-4ORCE: Ajomukavuutta sekä hallintaa ilman kompromisseja

Kahdella moottorilla varustetut nelivetoiset ARIYA-mallit on varustettu Nissanin kehittyneimmällä nelivetoteknologialla nimeltään e-4ORCE. Nimessä e edustaa Nissanin täyssähköistä voimalinjaa. ”4ORCE” viittaa ajoneuvon fyysiseen voimaan sekä energiaan, jossa numero 4 viittaa nelivetoisuuteen. Järjestelmä on kehitetty luontaisena jatkumona Nissanin pitkään historiaan tehokkaiden nelivetoisten maasto- sekä urheiluautojen valmistajana. e-4ORCE on GT-R:stä tutun ATTESA E-TS -järjestelmän sekä Nissan PATROLista tutun älykkään nelivetojärjestelmän perillinen.

Nissan insinöörit hienosäätivät e-4ORCE:n hallintajärjestelmän ja kaksi sähkömoottoria poikkeuksellisen ajonautinnon mahdollistaviksi. Auto on erityisen vakaa ja sen korin liikkeet on saatu poikkeuksellisen neutraaleiksi mm. regeneroivassa jarrutuksessa. Virran talteenotto jarrutustilanteissa tapahtuu myös takimmaisella moottorilla perinteisten järjestelmien etumoottorin sijaan, jolloin auton ”nyökkiminen” moottorijarrutuksissa minimoituu.

Etu- ja takapään välillä tapahtuvan optimoidun voimansiirron  lisäksi  järjestelmä kykenee hallinnoimaan jokaisen renkaan jarruvoimia rengaskohtaisesti, mahdollistaen mutka-ajokokemuksen, joka seuraa uskollisesti kuljettajan ajatuksia.

Älykäs Teho: Vaikuttavaa täyssähköistä suorituskykyä joka tarpeeseen

Nissan ARIYAn täyssähköinen voimalinja on esimerkki nykyaikaisen täyssähköteknologian saumattamasta integraatiosta. Se vie täyssähköautoilun jännityksen sekä mahdollisuudet seuraavalle tasolle, yhdistäen erinomaisen tehonhallinnan, latausmahdollisuudet sekä entistäkin pidemmän toimintamatkan.

Eurooppaan tarjolle tulevilla viidellä voimalinjavaihtoehdolla, joista löytyy sekä 2- että 4-vetomallit, ARIYA täyttää laajan käyttäjäkunnan tarpeet.

• ARIYA 63kWh 2-vetomalli
  • ARIYA 87kWh 2-vetomalli isommalla akustolla ja pidemmällä toimintamatkalla
  • ARIYA e-4ORCE 63kWh 4-vetomalli kahdella sähkömoottorilla sekä e-4ORCE-teknologialla.
  • The ARIYA e-4ORCE 87kWh 4-vetomalli isommalla akustolla ja toimintamatkalla.
  • ARIYA e-4ORCE 87kWh Performance Malliston huippumalli tarjoaa suurimman tehon ja suorituskykyisten teknologioiden yhdistelmän.

ARIYAn 1500 kg:n vetokyky mahdollistaa entistäkin upeammat seikkailut.

Miellyttävä ja voimakas ajokokemus

ARIYAn täysin uusi täyssähköinen perusrakenne tarjoaa erinomaisen hallittavuuden ja mukavan sekä hauskan ajokokemuksen. Akusto sijaitsee auton keskellä lattian alla ja mahdollistaa näin matalan painopisteen sekä tasaisen painonjakauman etu- ja taka-akseliston välillä. Akuston litteä muotoilu sekä integroidut tuet tekevät autosta poikkeuksellisen tukevan sekä mahdollistavat auton tasaisen lattian. Tämän johdosta alusta on voitu rakentaan erittäin vakaaksi ja hallittavaksi, mutta myös mukavaksi. Alustarakenteen optimoinnin ansiosta ajokokemus on miellyttävä ja akun massa varastoi myös melun sekä värinät, ennen kuin ne päätyvät matkustamoon.

Taka-akselistossa multi-link-järjestelmä sekä takamoottori (4-vetomallit) luovat erinomaisen tasapainon ajomukavuuden, hallittavuuden sekä suorituskyvyn välille.

Kuljettajalla on mahdollisuus valita kolmen eri ajotilan välillä sopivin kulloiseenkin tilanteeseen, Standard, Sport sekä ECO (e-4ORCEssa on lisänä vielä Snow). ARIYAn poikkeuksellisen vakaa korirakenne sekä tunnokas hammastanko-ohjaus tekevät auton ohjauksesta tarkan ja sen lähes 50:50 -painojakauma helpottaa auton hallittavuutta kaiken tyyppisissä mutkissa. Auton tasainen, aerodynaaminen alusta vakauttaa entisestään ajoa ja pieni kääntösäde tekee siitä erinomaisen myös kaupungissa.

Kaikissa ARIYA-malleissa on vaikuttava toimintamatka segmentissään, sekä myös erinomaiset pikalatausmahdollisuudet ja akun lämmönhallinta. Tähän vaikuttaa osaksi akuston lämmönhallinta, joka optimoi jatkuvasti akuston lämpötilaa käyttäen hyväksi nestejäähdytystä.

ARIYAn 63kW mallissa on 7.4 kW laturi ja 87 kW mallissa 22 kW kolmivaihelaturi kotilataukseen. ARIYA tukee myös maksimissaan 130 kW pikalatausta.

Älykäs Ajaminen: teknologian mahdollistama stressitön ajokokemus

ARIYA tarjoaa käyttäjilleen viimeisintä Nissan-teknologiaa, joka pitää sisällään kehittyneemmän version tutusta Nissan ProPILOT -järjestelmästä. ProPILOT, joka on ollut saatavilla mm. Nissan LEAF -malliin on kuljettajaa avustava järjestelmä joka auttaa pitämään auton kaistalla, ylläpitää säädetyn nopeuden ja etäisyyden edessä ajavaan sekä pysäyttää ja jatkaa matkaa ruuhkaliikenteessä.

ProPILOT varustettuna navigaattoriyhteydellä tarjoaa parannetun kokemuksen verrattuna edelliseen versioon. Järjestelmässä on nyt lisänä tie- ja liikennetiedot sekä tunnistusteknologiat ja se pystyy tarjoamaan entistä sujuvamman liikkumisen moottoritiellä. Se voi säätää hyvissä ajoin mm. auton nopeutta, mikäli se havaitsee esimerkiksi tiukan mutkan lähestyvän.

Täysin uusien kehittyneiden teknologioiden lisäksi ARIYAssa on myös Nissan LEAFistä  tuttu e-pedal-järjestelmä, joka mahdollistaa auton ajamisen pelkästään kaasupolkimella.

ARIYAssa on myös innovatiivinen 360-asteen turvaominaisuudet, jotka pitävät sisällään 360 asteen kameran, älykkään peräänajovaroituksen, hätäjarrutusjärjestelmän sekä ProPILOT parkkiavustimen.

Älykäs Yhteys: Pitää Nissan ARIYAn ajantasalla

ARIYA on varustettu viimeisimmillä yhteyspalveluilla, kuten ihminen-laite-käyttöliittymällä sekä etäpäivityksillä. Nissanin älykäs henkilökohtainen avustaja -teknologia sisältää puheentunnistusjärjestelmän, joka on varustettu puhekielentunnistuksella, jotta kuljettajan ei tarvitse siirtää katsettaan tiestä.

ARIYAn omistaja voi tarkistaa esimerkiksi latauksen tilan vaikka aamiaispöydästä. Järjestelmään voi suunnitella matkan halutulla saapumisajalla, jolloin älykäs reittisuunnittelija lähettää viestin kuljettajalle, kun on aika lähteä. Järjestelmä tarkkailee ajo-olosuhteita ajaessa ja ehdottaa vaihtoehtoisia reittejä, mikäli olosuhteet muuttuvat, jotta matkustusaika pysyisi mahdollisimman lyhyenä. NissanConnect-sovellus mahdollistaa mm. ARIYAn ilmastoinnin säätämisen sopivaksi vaikka jo ennen lähtöä. Älyavain sulkee auton ovet automaattisesti. Auton etu- ja takavalot sekä Nissan-logo syttyvät, kun auto tunnistaa kuljettajan olevan lähellä. Sisävalot syttyvät asteittain kun auton ovi avataan, jotta kuljettaja ja matkustaja näkevät koko matkustamon. Penkki, ohjauspyörä sekä keskikonsoli säätyvät automaattisesti kuljettajan profiilin mukaisiin asetuksiin käytettävän älyavaimen mukaan.

Näyttöjärjestelmä pitää sisällään 12.3” mittaristonäytön sekä 12.3” keskinäytön. Näytöistä näkee akun tiedot, käytettävissä olevan matkan, navigoinnin jne. Näytöt ovat helposti käytettävissä ja tietoihin pääsee helposti pyyhkäisemällä ja selaamalla. Kuljettaja voi helposti muokata näyttöjä mieleisekseen.

ARIYAssa on segmenttinsä suurin värillinen HUD-näyttö. Näyttö heijastaa tuulilasille saman tiedon, mikä on näkyvissä myös mittaristonäytössä. Sanomalla ”Hei Nissan” matkustajat voivat kysyä ajoneuvotietoja ja suunnitella matkaa esimerkiksi hakemalla kiinnostavia paikkoja puhumalla. ARIYAn järjestelmän käskyt on toteutettu hybridipuheentunnistusjärjestelmällä, joka tunnistaa puhekielen, joten normaalit lauseet toimivat. 4G-yhteyden ansiosta järjestelmällä on pääsy dataan, joka mahdollistaa myös erikoiset haut.

ARIYA on ensimmäinen Nissan-malli, jossa on Nissanin Remote Software Upgrade -mahdollisuus, joten laiteohjelmisto on mahdollista päivittää etänä (OTA). Järjestelmä päivittää automaattisesti auton eri laiteohjelmistoja. Se päivittää erityisesti ohjelmistoja, jotka käyttävät multimedia-, sähkö- ja elektroniikkajärjestelmiä, ajonhallintaa, ilmastointia ja voimalinja-asetuksia – ilman että autoa tarvitsee viedä huoltopisteeseen.

Sähköautojen tulevaisuus on nyt

Nissan ARIYA merkitsee uutta ajanjaksoa sähköautoille. Se tarjoaa uskomatonta suorituskykyä sekä miellyttävää ajokokemusta. Kiitos sen kehittyneimpien Nissan Intelligent Mobility –kuljettajanavustusominaisuuksien, jotka on kehitetty tukemaan, vastaamaan ja kunnioittamaan kuljettajan aikomuksia. Muotoilussa on vahva vaikutus ajattomasta japanilaisesta futurismista, joka ylittää odotukset ja jonka ansiosta kuljettaja sekä matkustajat tuntevat olonsa tervetulleiksi.

“ARIYA tarjoaa entistä jännittävämmän ajokokemuksen, tekee ajosta mukavampaa ja varmempaa”, Ashwani Gupta sanoo. ”Se on paljon enemmän kuin pelkästään upea täyssähköinen crossover, se on mahtava ajoneuvo ja se on kohta täällä.”

Lisää tietoa ARIYAn saatavuudesta ja hinnoista jaamme tulevina kuukausina.

More pictures and information to be found here: https://finland.nissannews.com/fi-FI

Nissan ARIYA 5 voimalinjavaihtoehtoa

Europe-market specifications ARIYA (2WD) ARIYA (AWD – e-4ORCE)
63kWh 87kWh 63kWh 87kWh 87kWh Performance
Akkukapasiteetti*Battery capacity estimated, subject to homologation 65 kWh(nominal)63 kWh (usable) 90 kWh(nominal)87 kWh (usable) 65 kWh(nominal)63 kWh (usable) 90 kWh(nominal)87 kWh (usable) 90 kWh(nominal)87 kWh (usable)
Teho 160 kW 178 kW 205 kW 225 kW 290 kW
Vääntö 300 Nm 300 Nm 560 Nm 600 Nm 600 Nm
Kiihtyvyys (0-100 Km) 7.5 sec. 7.6 sec. 5.9 sec. 5.7 sec. 5.1 sec.
Huippunopeus 160 km/h 160 km/h 200 km/h 200 km/h 200 km/h
Arvioitu toimintamatka*Arvioitu WLTP yhdistetty Up to 360 km Up to 500 km Up to 340 km Up to 460 km Up to 400 km
Pituus 4595 mm
Leveys 1850 mm
Korkeus 1660 mm
Paino(depending on version and equipment) 1800 kg – 2300 kg
Akseliväli 2775 mm
Tavaratila 2WD: LHD 468L, RHD 466L4WD: LHD 415L, RHD 408L
Lataus-standardi CCS (For Europe)
Rengaskoko 235/55R19255/45R20 (available as an option)

Ylläolevat tiedot ovat alustavia heinäkuu 2020 tietoja ja saattavat muuttua tyyppihyväksynnän jälkeen.

Markkinakohtaiset mallinimet sekä ominaisuudet saattava muuttua

Nissan Motor Co., Ltd.
Nissan on maailmanlaajuisesti toimiva autonvalmistaja, jonka kattavaan tuotevalikoimaan kuuluu yli 60 automallia Nissan-, INFINITI- ja Datsun-merkeiltä. Nissan myi tilikauden 2017 aikana yli 5,77 miljoonaa autoa maailmanlaajuisesti, ja yhtiön liikevaihto oli 11,9 biljoonaa jeniä. 1. huhtikuuta 2017 yhtiö käynnisti "Nissan M.O.V.E. to 2022" -kuusivuotissuunnitelman, jonka tavoitteena on 30 prosentin vuosittaisen liikevaihdon kasvu tilikauden 2022 loppuun mennessä, sekä  2,5 biljoonan jenin kumulatiivinen vapaa kassavirta. "Nissan M.O.V.E. to 2022" -suunnitelman tavoitteena on myös kasvattaa yrityksen johtoasemaa sähköautojen valmistajana. Johtoaseman lippulaivana on Nissanin suunnittelema, valmistama ja markkinoima Nissan LEAF, maailman kaikkien aikojen myydyin täyssähköauto. Nissanin pääkonttori on Japanin Jokohamassa, ja yhtiö toimii seuraavilla kuudella pääliiketoiminta-alueella: Asia ja Oseania; Afrikka, Lähi-Itä ja Intia; Kiina, Eurooppa, Latinalainen Amerikka ja Pohjois-Amerikka. Nissan työllistää maailmanlaajuisesti 247 500 ihmistä. Yhtiö muodosti vuonna 1999 Renault-Nissan-allianssin ranskalaisen autonvalmistajan Renaultin kanssa ja  vuonna 2016 Nissan osti 34 prosentin osuuden Mitsubishi Motorsista.  Renault-Nissan-Mitsubishi on maailman suurin autoalan yhteenliittymä, joka myi yhteensä yli 10,6 miljoonaa autoa vuonna 2017.

Nissan Euroopassa

Nissan on yksi merkittävimmistä aasialaisista autonvalmistajista Euroopassa, ja sen palveluksessa on yli 16 000 työntekijää suunnittelu-, tutkimus- ja tuotekehitystoiminnoissa, tuotannossa, logistiikassa sekä myynnissä ja markkinoinnissa. Nissanin tehtailla Isossa-Britanniassa, Espanjassa ja Venäjällä valmistettiin vuonna 2018 noin 600 000 autoa: palkittuja crossover-malleja, hyötyajoneuvoja sekä Nissan LEAFia joka oli Euroopan myydyin täyssähköautoa vuonna 2018. Nissanin älykästä liikennettä koskeva Nissan Intelligent Mobility–visio tähtää päästöttömään ja kuolonuhrittomaan liikenteeseen. Visio toimii Nissanin ohjenuorana tuotteiden ja teknologiaratkaisujen kehittämisessä ja ohjaa yhtiön keskeisiä päätöksiä koskien autojen voimanlähteitä, niiden ajamista ja kuinka ne integroituvat osaksi yhteiskuntaa.

Nissan Nordic Europe Oy on Nissanin maahantuonti­- ja markkinointiyritys, joka toimii Suomessa, Ruotsissa, Norjassa, Tanskassa sekä Virossa, Latviassa ja Liettuassa. Yrityksellä on noin 175 työntekijää, ja sen pääkonttori sijaitsee Espoon Keilaniemessä. nissan.fi/

Lisätietoja tuotteistamme, palveluistamme ja sitoutumisestamme kestävän liikenteen kehitystyöhön saat  nettisivuiltamme nissan-global.com. Voit myös seurata meitä Facebookissa, Instagramissa ja LinkedIn:ssä ja katsoa viimeisimmät videomme YouTubesta.

Lisätietoja:

Mika Särkelä, Communications Manager