Nissan tillkännager en helt ny elektrisk kompaktbil för Europa

• - Nissan Micras efterträdare blir helt elektrisk
  • - Modellen är en del av den nya Alliance 2030-visionen med fokus på rena elfordon och mobilitet
  • - Designad av Nissan och planeras byggas på Renault ElectriCity i Frankrike

Stockholm 27 januari 2022

Den nya modellen, som planeras att tillverkas i Renault ElectriCity-centret i Frankrike, kommer att efterträda den ikoniska modellen Nissan Micra.

Europa som region är en nyckelroll i att driva elektrifiering för Nissans Ambition 2030-vision, med nya framtida fordon och teknik, inklusive nya modellerna som Nissan Ariya som är en ny EV-crossover samt Nissans unika e-POWER-teknik som kommer till Europa i nya Qashqai och X-Trail.

Dagens tillkännagivande är en del av den nya Alliance 2030-visionen. Den nya modellen är designad av Nissan och konstruerad och tillverkad av Renault på Alliance CMF B-EV-plattformen. Denna plattform gör det möjligt för varumärkena att upprätthålla en unik stil för sina respektive produkter, vilket framgår av förhandsvisningen av designen.

"Denna helt nya modell kommer att designas av Nissan och konstrueras och tillverkas av Renault på vår nya gemensamma plattform, vilket maximerar användningen av våra allianstillgångar samtidigt som den behåller sin Nissan-känsla", säger Nissan Chief Operating Officer Ashwani Gupta.

Den kommande nya elbilen adderas till portföljen av Nissan-modeller tillverkade av Renault i Frankrike, som inkluderar Nissans program av lätta lastbilar, särskilt nya Nissan Townstar, som efterträder den banbrytande e-NV200 som Nissans lilla elektriska skåpbil.

Ytterligare produktinformation, som modellnamn, tid för lansering och tekniska detaljer, kommer tillkännages framåt.

Mer information om dagens presskonferens om Alliance 2030 finns på https://global.nissannews.com/en

# # #

För mer information om Nissans produkter, service och företagets åtagande gällande hållbar

mobilitet, besök nissan-global.com. Du kan också följa oss på Facebook, Instagram, Twitter och LinkedIn samt se våra senaste videos på YouTube.

Nissan är en världsomspännande fordonstillverkare som har i sitt vittomspännande produktutbud över 60 olika modeller under varumärkena Nissan, INFINITI och Datsun. Verksamhetsåret 2018 sålde företaget ca 5,52 miljoner fordon globalt och hade en omsättning på 11,6 biljoner JPY. Nissans globala huvudkontor ligger i Yokohama, Japan, och svarar för verksamheten i Asien och Oceanien; Afrika, Mellanöstern och Indien; Kina; Europa; Latinamerika; och Nordamerika. Nissan har varit partner med den franska tillverkaren Renault sedan 1999 och förvärvade en andel på 34 % i Mitsubishi Motors 2016. Renault-Nissan-Mitsubishi-alliansen sålde totalt 10,76 miljoner fordon under kalenderåret 2018.

Bland alla utomeuropeiska tillverkare, hör Nissan till dem som har den mest omfattande närvaron på den europeiska marknaden. Företaget har fler än 16 000 anställda i sin europeiska verksamhet inom design, forskning och utveckling, produktion, logistik, försäljning och marknadsföring.
Vid Nissans anläggningar i Storbritannien, Spanien och Ryssland, tillverkades 2019 fler än 465 000  bilar, inklusive prisbelönta crossovers, transportbilar samt Nissan LEAF. Med målet om noll utsläpp och noll döda på vägen är Nissan ledande inom området med sin vision om Intelligent Mobility. Denna 360 graders riktning mot framtidens mobilitet kommer att förankra kritiska företagsbeslut om hur bilar drivs, körs och hur de integreras i samhället.

Nissan Nordic Europe Oy är Nissan import- och marknadsföringsföretag i Finland, Sverige,

Norge, Danmark och de Baltiska länderna. Företaget sysselsätter ca 175 anställda. Huvudkontoret

ligger i Esbo, Finland. www.nissan.se

För ytterligare information kontakta:

Lotta Thulin, Communications Manager

Mobile: +46 (0)70 5806 806